افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن چه تاثیری در بازار دارد؟

در راستای قانون حمایت از خانواده و جمعیت، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز برای خانواده‌های دارای فرزند زیر ۲۰ سال افزایش یافته است.

 این روز‌ها خبر افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن به گوش می‌رسد خبری که شاید برای بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند زمینه ساز ایجاد انگیزه برای خرید مسکن باشد.

اخیرا اعلام شده که در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا ۴ فرزند افزایش یافته است به طوری که به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود.

دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال سن، به‌میزان ۲ سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال) قابل افزایش است.

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از ۲.۵ نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.

گفتنی است هم اکنون  سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهر‌های کشور ۱۶۰ میلیون تومان است.

چنانچه خانواده‌ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن باشد در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به‌ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به‌عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن می تواند استفاده کند.

سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است.

طبق گزارشات میدانی و همچنین پرس و جو از برخی خانواده‌های مشمول طرح جوانی،  بسیاری از افراد از تسهیلات مسکن  رضایت چندانی نداشتند و مشکلاتی در خصوص خرید اوراق تسهیلات را مطرح کردند.همچنین افراد از بالا بودن اقساط این تسهیلات گله مند هستند و این دلایل استقبال از تسهیلات خرید مسکن را کاهش می دهد.

حسینی یکی از  متقاضیان این وام که دارای ۴ فرزند است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر این طرح نه تنها سودی برای ما ندارند بلکه میزان اقساط این وام با توجه به آنکه ما دارای ۴ فرزند هستیم بسیار زیاد است و با این هزینه‌های زندگی امکان پرداخت اقساط این تسهیلات را نداریم و از سوی دیگر حتی امکان خرید اوراق را که هر روز افزایش می‌یابد را هم نداریم.

نحوه بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن باید آسان شود

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت این تسهیلات از طریق اوراق و در قالب طرح جوانی جمعیت نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار مسکن جمعیت کند چراکه بازپرداخت اقساط این وام برای افراد مشمول طرح جوانی جمعیت سخت است.

او گفت: نحوه بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن طبق قانون جوانی جمعیت باید آسان شود تا متقاضیان مشکلی در پرداخت اقساط این تسهیلات نداشته باشند و از سوی دیگر این تسهیلات باید بتواند زمینه ساز تسهیل در خرید مسکن باشد.

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت این تسهیلات در حال حاضر می تواند زمینه ساز افزایش قیمت در بازار مسکن شود. باید برای تسهیل بازپرداخت این وام تمهیداتی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: دولت باید برای رونق بازار مسکن به جای افزایش تسهیلات خرید، زمینه را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن که قابل انتقال به سازنده و خریدار باشد را فراهم کند و از سوی دیگر با ایجاد صندوق اجاره به شرط تملیک بتواند این بازار را به رونق برساند.

براساس این گزارش  یکی از مهمترین برنامه‌هایی که دولت باید دنبال کند ایجاد شرایط بهتر برای تولید مسکن در کشور  است که بخشی از این تولید از طریق پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود و بخشی دیگر هم ازطریق پرداخت تسهیلات ساخت باید تامین شود. در این زمینه بسیاری از سازندگان  و حتی خود متقاضیان مسکن هم تمایل به دریافت تسهیلات ساخت با نرخ سود پایین دارند چراکه این اقدام زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده مسکن فراهم می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
کار از ریشه خراب است وبا این تسهیلات هم درست نخواهدشد اقتصاد ایران مریض هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
ساخت خانه 5متری با وام بلند مدت برای مستأجران راه درمان گرانی خانه و بی خانمانی کارگران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
بیچاره اونای ک با طناب شما میره تو چاه...هیچی نباشه برای خرید اوراق باید ۱۶۰میلیون هزینه کنه بعد باسود ۳۰درصدی هم اقساط پس بده ..‌ناقابل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
سلام سندعادی جعلی است وخاله ام سکه جعلی ودلار جعلی درست می‌کنه و اینکه خاله ام اسکناس جعلی درست می‌کنه شماره خاله ام که جعل سند می‌کنه 09132661874
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
تسهیلات درست و حسابی بدید به مردم اونوقت می بینید که خوشگل...نرخ باروری که هیچ!!!! زاد و ولد انقدر زیاد میشه که میتونید صادر هم بکنید!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
کولی های شهر ما هرکدام بالای ده فرزند دارند، پدران این کولی ها هیچ کدام تا حالا یک نفرشان هم به سربازی نرفتند و زمان جنگ تحمیلی یک نفرشان به جنگ نرفتند ، شغل مردان آنها فروش مواد مخدر ، و جیب بری و زورگیری هست و زنان آنها هم هر روز به گدایی و غیره روانه شهرها میکنند ،آیا وام طرح جوانی جمعیت شامل اینا که میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۰۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
این طرح‌ها مطلقا تاثیری در صاحب مسکن شدن مردم ندارد. و این طرحها یعنی مسولین از واقعیت فرار می‌کنند و خودشان را به گیجی زده اند !
واقعیت این است که الان نسبت به سال ۹۶ قیمت مسکن ۱۵ برابر شده. اما حقوق کارمند و کارگر و حتی تعرفه های پزشکان که جزو اقشار با درآمد مناسب محسوب می‌شدند ، الان نسبت به سال ۹۶ ،حد اکثر سه برابر شده است!! در حالیکه هستند کسانی که درآمدشان هیچ افزایشی نداشته!
این یعنی قدرت خرید الان نسبت به سال ۹۶ در حالت خوشبینانه ، یک پنجم شده ! در حالیکه همان سال ۹۶ هم مسکن جزو معضلات بود!
الان یک قبر را شهرداری،بالای ۸۰ میلیون تومان می‌فروشد!
مردم به زحمت توان خرید قبر دارند !چه رسد به مسکن !
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
این وام ها در شرایط خاصی به درد بخور هستن. و ظاهرشون قشنگه و فقط یه ادعاست. اولا این وامو باید بخریم. 20 درصد مقدار وام هزینه ی خرید وامه. هر چقدر وام بیشتر بشه، خب هزینه خرید هم بیشتر میشه. دوما بازپرداخت وام 12 سالست. برای هر فرزند 2 سال بیشتر که اینم فقط ظاهر قشنگی داره چون درصد سود وام زیاده و با افزایش سال، سود هم بیشتر میشه و فایده و امتیاز خاصی نیست و گول زننده ست. اینا راه نحل های دم دستیه و بی دردسر و اکثر مواقع مدیران و مملکت دارهامون ازشون استفاده می کنن. و راه حل هایی که زحمت داره رو انتخاب نمی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۰۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
فقط باعث افزایش قیمت مسکن میشه خواهشا دولت تسهیلات نده چون یک سری دلال آماده هستن با خبر افزایش تسهیلات قیمت مسکن بالا ببرن اگر دولت تسهیلات برداره قیمت واقعی مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
یه خونه رمینی تو شهر خمین تو منطقه متوسطش ۴ میلیارد حداقل پول میخاد چجوری میسه خزید خرج بچه داد قسط داد تنها راهش واگذاری زمین ر قواره های مشخص وپرداخت تسهیلات ساخت هست زمین رایگان ۲میلیارد تسهیلات اینجوری جوانان خانه دار خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
تا هنگامی که اسناد عادی و غیر رسمی در کشور وجود داره هیچ چیزی درست نخواهد شد و همچنان شاهد فرار مالیاتی و ساخت وساز غیر مجاز و افزایش اجاره بهاء و .... خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
و چه تاثیری و فشاری بر اقتصاد خانواده به جهت باز پرداخت اصل تسهیلات و سود آن در مدت زمان محدود خواهدداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
سلام. تورا به روح شهدا .‌تورابه خدا حقوق من که کارگرم آنقدر کم است که همه من را مسخره میکنندوپول ندارم برای مسکن و اینکه توراخدا شورای عالی کارحقوق من رابه اندازه غول تورم اضافه کند.‌یاعلی مدد.واینکه مادرم بااینکه معلول ذهنی ومعلول جسمی است . تحت پوشش سازمان بهزیستی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
و چه تاثیری بر اقتصاد خانواده به جهت بازپرداخت تسهیلات و سود آن در مدت زمان محدود میگذارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
هرگونه دریافت اجاره و فروش مسکن بدون مشخص بودن سند رسمی ملک و قرارداد و پرداخت مالیات صاحب خانه را جرم و پولشویی اعلام کنید و حساب های بانکی دریافت کننده را توقیف و فرد را مجازات مالی و مالیاتی کنید و فرد افشا کننده را پاداش دهید تا اتمام قرارداد غیر رسمی، مستاجر بماند و یا از فروشنده غیر رسمی، خسارت بگیرد. با افزایش مالیات سنگین برای صاحبان تعداد بیش از سه خانه خالی یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه خالی، در شهری که ساکن هستند از احتکار خانه جلوگیری کنید. برای کسانی که بیش از سه خانه یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه در شهری که ساکن هستند اجاره داده اند به عنوان صنعت اجاره خانه رفتار کرده و قوانین مالیاتی تجاری ایجاد کنید. شهری که ساکن نیستند هم بیش از یک خانه خالی یا اجاره ای از مالک مالیات تجاری بگیرید. بانک ها را هم اگه می تونید از بنگاه داری املاک خارج کنید ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
صنایع نفت تولید مواد خام پر حجم که دارند حقوقا دولتی وزارت نفت کمشون چهل یا پنجاه میلیونه ولی صنایع دیگر چون تولید کم حجم دارند حقوقا بسیار پایین است. این درست نیست ، حقوق صنایع نفت دولتی بی عدالتی است ، حقوق شرکت های دولتی نفتی را درست کنید. ظلم صنعت نفت را متوقف کنید. صنعت نفت دولتی را شفاف کنید، وزارت نفت را شفاف کنید. می گویند مدیران سفارشی، نه با این مدل کار بدون همت علمی و صرف مصرف گرایی کالای بیگانه ، سفارشی می شوند . سفارش کالای اروپایی و امریکایی برایشان لذیذ تر می شود. کافی است کارکنان تامین اجتماعی و وزارت نفت را مقایسه کنید تا تبعیض را بفهمید. به دوران لعنتیه فروش نفت و پول های هنگفت نفتی بدون توسعه صنایع پایین دستی برنگردید. به خوشی های ناپایدار پول نفت تکیه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
وقتی اکثر مردم و مخصوصا جوانان توان پرداخت اقساط را ندارند و حتی حقوق و درآمدشان به حدی کم هست که این وامها به آنها تعلق نمیگیرد، چه سود.
آخرین اخبار