رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

سالانه در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور بیابان‌ زایی انجام می‌‎شود

نوبخت گفت: سالانه به طور متوسط در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور، طرح مقابله با بیابان‌ زایی انجام می‌شود.

عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امروز در حاشیه نشست پویش مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: طرح مبارزه با بیابان‌زایی در مساحتی به میزان ۳ میلیون هکتار در بازه زمانی پنج سال آغاز شده است.

به گفته او، عرصه‌های بیابانی در سال حدود ۶۰۰ میلیون دلار به کشور در بخش‌های مختلف خسارت وارد می‌کند و سالانه به طور متوسط در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور، طرح مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  با بیان اینکه برش‌های استانی این طرح نیز مشخص شده، افزود: در قالب این طرح از ظرفیت خیران، مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و اعتبارات تخصیص یافته استفاده خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور از پارسال پویش مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در مدت زمان چهار سال کلید خورد که در قالب این طرح باید سالانه ۲۵۰ میلیون اصاله نهال کاشته شود.

او گفت: این تعداد نهال با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تولید می‌شود و از ظرفیت مردمی برای کاشت نهال بهره گیری خواهد شد، همچنین برخی وزارتخانه‌ها نیز در این پویش فعال شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اقدامات خوب برخی استان‌ها در تولید نهال افزود: نهال در استان‌هایی از جمله خوزستان، بوشهر و کردستان در سال گذشته تولید و کشت آن آغاز شده است.

نوبخت ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار کشور از اراضی کشور انجام نشده که این سازمان آمادگی دارد در مدت ۱۰ سال آن‌ها را به سرانجام برساند.

 او می‌گوید: متاسفانه در برنامه هفتم ، اجرای طرح‌های آبخیزداری برای ۲۰ میلیون هکتار لحاظ شده در حالی که سازمان منابع طبیعی توانایی اجرای ۴۰ میلیون هکتار را دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  افزود: احیای ۵۰ میلیون هکتار از ۸۴.۰۴ میلیون هکتار مراتع منابع طبیعی کشور در دستور کار است.

نوبخت گفت: حفظ پوشش گیاهی مراتع در قالب این طرح با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله ساماندهی چرای دام مد نظر است.

او افزود: نظام‌نامه مردمی‌سازی حفاظت و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی تهیه شده که در قالب این برنامه منابع طبیعی با کمک مردم حفظ می‌شود و از ظرفیت آن‌ها در تمام طرح‌ها و پویش‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  با اشاره به تشکیل کارگروهی برای مبارزه با زمین خواری در کشور گفت: به تمامی ادارات منابع طبیعی کشور دستور داده شده تا دانه درشت‌ها و زمین‌خواران کلان را شناسایی و به یگان حفاظت این سازمان معرفی کنند.

نوبخت ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نظر دارد تا با این متخلفان برخورد قضایی کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز یکشنبه در سفر به خوزستان برگزاری نشست پویش مردمی کاشت یک میلیارد نهال و بازدید از نهالستان‌های این طرح را در برنامه خود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.