انسولین جدید از اواسط آذر در داروخانه‌ها توزیع می‌شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بزودی انسولین جدید در ایران تولید می‌شود و از اواسط آذرماه در داروخانه‌ها در دسترس خواهد بود.

افشین استوار رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت گفت: دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک بوده که حدود ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و این رقم تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، زنان ایرانی ۲ برابر مردان چاق هستند و دو سوم افراد بالای ۶۰ سال نیز اضافه وزن دارند که از عوامل خطر ساز بروز دیابت است و بیش از ۵۰ درصد مردم فعالیت بدنی توصیه شده  را ندارند.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۴ درصد ایرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند که نسبت به پنج سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. با توجه به افزایش سن سالمندی و اینکه چاقی شکمی در ایرانی‌ها بیشتر از مردم سایر کشور‌ها است، دیابت نیز روند رو به رشد خواهد داشت که به تبع آن هزینه‌های درمان برای نظام سلامت بیشتر می‌شود.

استوار تصریح کرد: شعار دیابت با شناخت عوامل پر خطر و اقدام موثر در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد به همین خاطر سمپوزیوم تازه‌های دیابت ۲۳ آبان ماه در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار می‌شود.

همچنین محمد رضا مهاجر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن هشدار نسبت به افزایش ابتلا به دیابت در کشور گفت: کسی که در معرض پیش دیابت است اگر قند ناشتا از ۱۲۰ بالا رود به دیابت مبتلا می‌شود، از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر قند خونشان طبیعی نیست و این آمار زیاد بوده و عوارض دیابت افزایش می‌یابد.

به گفته وی افرادی زیادی به مراکز درمانی به علل مختلف از جمله بیماری قلبی مراجعه می‌کنند در حالیکه مبتلا به دیابت بوده و از وجود آن بی خبرند، اگر درمان به موقع نشود منجر به کاهش هوشیاری و مرگ منجر می‌شود.

او گفت: حدود ۱۵ درصد بیماران دیابتی منجر به زخم پا شده که ۲۵ درصد آن‌ها منجر به قطع پا می‌شود.

مهاجر افزود: علی رغم اطلاع رسانی‌های زیاد یک چهارم  افراد از بیماری دیابت خود بی خبرند و بسیاری از بیماران نیز با وجود آگاهی از بیماری خود، قند خونشان را بدرستی کنترل نمی‌کنند.

مهاجر گفت: ۵۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری به علت چاقی است و پیر شدن جمعیت نیز نرخ شیوع دیابت را بالا می‌برد.

به گفته وی، بیماری کرونا مقاومت بدن و ترشح انسولین را تحت تاثیر قرار داده و میزان قطع پا ناشی از دیابت در دوران همه گیری این بیماری افزایش یافت و علت آن ترس از مراجعه به مراکز درمانی در همه گیری کرونا و درمان خودسرانه آن بود.

او گفت: بزودی انسولین جدید در ایران تولید می‌شود و از اواسط آذرماه در داروخانه‌ها موجود است و به دست بیماران می‌رسد که نسبت به انسولین‌های قبلی، اثربخشی آن طولانی‌تر است و بیمار در روز نیاز به دو بار تزریق دارد.

برچسب ها: دیابت ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
داروی وارفارین هم پیدا نمیشه
آخرین اخبار