موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : خوشبختانه پارسال و امسال موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار حاد مختص پرندگان است که خوشبختانه سال گذشته و امسال موردی از آن در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: برخی از سویه‌های این بیماری علاوه بر پرندگان میان پستانداران از جمله انسان، مشترک است.

وی گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به دلیل اینکه از بعد اقتصادی می‌تواند ضرر و زیان هنگفتی به صنعت طیور بزند و به تبع فرآورده‌های طیور دچار کمبود شود و تبعات اجتماعی بدنبال دارد حائز اهمیت است.

حیدری تصریح کرد: از طرف دیگر، چون بین پرندگان و انسان مشترک است بعد بهداشتی آن نیز حائز اهمیت است و احتمال اینکه جوامع انسانی دچار مشکل شوند وجود دارد بنابراین از این دو محور برای سازمان دامپزشکی اهمیت دارد و در اولویت برنامه‌های نیمه دوم سال است.

وی بیان کرد: حالا برای کنترل و پیشگیری در روستا‌ها از روستاییان تقاضا می‌شود که در این فصل از رهاسازی پرندگان در محیط روستا جداً خودداری کنند، چون منبع این بیماری پرندگان وحشی هستند.

حیدری تصریح کرد: این پرندگان وحشی مهاجر که عاملش ویروس است از طریق مدفوع و ترشحات با آلوده کردن آب و موادغذایی به شکل مستقیم پرنده سالم را آلوده می‌کنند لذا باید ارتباط این زنجیره بین پرندگان بومی و وحشی قطع شود.

این مسئول ادامه داد: بنابراین از رها سازی خودداری کنند و پرندگان را در حیاط منزل و در گوشه‌ای از حیاط با توری جداسازی کنند.

وی گفت: به هیچ وجه از وانت‌های دوره گرد پرنده خریداری نشود، چون بررسی‌های سنوات گذشته نشان داده است که عامل اصلی انتشار بیماری همین وانت‌های دوره گرد بوده‌اند پرنده‌هایی عرضه کرده‌اند که در دوره کمون بوده و پس از چند روز سایر پرندگان را مبتلا کرده‌اند.

حیدری افزود: در صورت ابتلا تنها راه برای کنترل و جلوگیری به جامعه انسانی این است که کل پرندگان روستا معدوم‌سازی شوند لذا محدودیت‌های جوجه‌ریزی و قرنطینه‌ای مهمترین راهکار است.

وی از اهمیت رعایت اصول امنیت زیستی در واحد‌های صنعتی سخن گفت و خاطرنشان کرد: باید هنگام تردد ماشین آلات و ورود کارگران از همان مدخل ورودی موازین بهداشتی انجام گیرد.

حیدری افزود: بی‌حالی شدید، پژمردگی، علائم حاد تنفسی، مرگ سریع، افت ناگهانی تولید روزانه، تولید تخم مرغ با پوست نرم، سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا را از جمله علائم این بیماری در طیور دانست.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مردم و مرغداران خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان چه در حیات وحش و در طیور بومی را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی و یا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.