نماینده ولی فقیه در کردستان:

ترویج فرهنگ کتابخوانی به شکل خانوادگی یک نیاز ضروری است

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه ترویج مطالعه به شکل خانوادگی تاثیر بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی دارد، گفت: عمق‌بخشی به این فرهنگ نیازی ضروری است.

نماینده ولی فقیه در کردستان ظهر امروز در ویژه برنامه «بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» که به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سنندج برگزار شد، حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی نیازمند کار‌های عمقی و ریشه‌ای هستیم، عنوان کرد: از جمعیت یک میلیون و ۶۸۰ هزار نفری استان فقط ۴۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این رقم پایینی است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی اضافه کرد: در جامعه دانش‌آموزی و دانشگاهی در حال حاضر فقط به کتب درسی اکتفا می‌شود که این رویه باید اصلاح شود و فرهنگ کتابخوانی به معنای واقعی در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی با بیان اینکه ترویج مطالعه به شکل خانوادگی تاثیر بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی دارد، گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها و افزایش علاقه‌مندی به کتاب و عمق‌بخشی به این مهم نیازی ضروری است.

نماینده ولی فقیه در کردستان با تاکید بر اینکه جامعه کتابداران باید در وهله نخست خود اهل کتاب و کتابخوانی باشند تا در کارشان موفق باشند، خاطر نشان کرد: داشتن علاقه‌مندی به کتاب، کتاب‌شناسی و هدایت و معرفی کتاب از ضرورت‌ها در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

پورذهبی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو نهاد تأثیرگذار در ترویج مطالعه و کتابخوانی هستند و تاکنون اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

ترویج فرهنگ کتابخوانی به شکل خانوادگی نیاز ضروری است

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی لزوم امروز جامعه است

فرماندار سنندج نیز در این مراسم بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی صرفا وظیفه‌ی نهاد کتاباخانه‌ها نبوده و این مهم وظیفه‌ی عمومی و تمام دستگاه‌ها است.

 حسن عسکری  افزود: معجزه دین اسلام کتاب است و این اهمیت جایگاه کتاب در دین ما را می‌رساند و اولین پرچمدار کتاب، پیامبر اسلام (ص) است.

وی به افزایش استفاده از فضای مجازی و کاهش قابل ملاحظه مطالعه کتاب اشاره کرد و افزود: ضروری است رسانه‌ها و آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مدیریت استفاده از فضای مجازی ورود جدی داشته باشند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج با انتقاد از سطحی شدن و غیر علمی شدن مطالعه‌ها، گفت: از نظر تعداد کتابخانه‌ها و نیز تعداد نسخ کتاب در استان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و این مهم نیازمند همت تمامی مسئولین و نیز خیرین و دوستاران این حوزه می‌باشد.

فرماندار سنندج بر تاسیس کتابخانه‌ها در روستاها و کتابخانه‌های مشارکتی تاکید کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری سنندج یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم خود را در توسعه کتابخانه‌ها پرداخت نموده که جای تقدیر دارد و از جانب کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان مبالغ قابل توجهی برای تجهیز و توسعه کتابخانه‌ها خصوصا در سطح روستاها اختصاص می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.