بورل:

جهان در ۲۰ سال گذشته کاری برای حل درگیری‌های فلسطین و اسرائیل انجام نداده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئولیت اخلاقی و سیاسی درگیری در غزه را متوجه جامعه بین‌المللی دانست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جهان در بیست سال گذشته هیچ اقدامی برای حل و فصل درگیری فلسطین و اسرائیل انجام نداده است.

بورل در گفتگو با روزنامه اسپانیایی «ال پایس» گفت: تنها چیزی که می‌دانم این است که مسئولیت اخلاقی و سیاسی این بحران متوجه جامعه بین‌المللی است چراکه ۲۰ سال گفتیم «دو دولت، دو دولت، دو دولت» و هیچ کاری برای ایجاد آن انجام ندادیم. این یک واقعیت است.

وی با اشاره به اینکه نه اروپایی ها، نه اعراب و نه آمریکا به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستند، تاکید کرد: «باید اراده جامعه بین المللی وجود داشته باشد. این مشکل را نمی‌توان با آوارگی گسترده بیش از دو میلیون نفر حل کرد.»

پیشتر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی خواسته بود که نسبت به حمله حماس در ۷ اکتبر خشونت به خرج ندهد و گفت که وقوع یک جنگ، شروع جنگ دیگر را توجیه نمی‌کند.

پیشتر، شورای امنیت سازمان ملل پس از ۴۰ روز از آغاز درگیری میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل در هفتم اکتبر، برای نخستین بار وقفه بشردوستانه چند روزه درگیری‌ها در غزه را به جای «آتش بس» تصویب کرد.

همچنین سندی که توسط اردن به نمایندگی از کشور‌های عربی به سازمان ملل ارائه شد و بیش از ۴۰ کشور از جمله روسیه در تدوین آن مشارکت داشتند، پس از چهار بار شکست شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه درباره وضعیت غزه، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. اسرائیل نتیجه رای گیری را قاطعانه رد کرد، در حالی که فلسطین از آن استقبال کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار