نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت‌های استانی شرکت کنند و این مجامع به شکل حضوری و برخط برگزار خواهد شد.

 مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، اظهار کرد: بحث سهام عدالت به دلیل اینکه از سال تخصیص این سهام دچار یکسری تصمیمات متناقض شد موکول به این شد تا در شورای عالی بورس بررسی شود. از ابتدا سعی کردیم که به یک جمع بندی در خصوص برگزاری مجامع سرمایه‌گذار استانی برسیم.

او افزود: هدف این است که اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، این امر در سال‌های گذشته ایرادات اساسی داشت. در سال ۹۹ تصمیم بر برگزاری مجامع شد، اما به سبب برخی ایرادات همچون دولتی بودن اشخاص هیئت مدیره این امر اجرا نشد و به همین خاطر مجامع متوقف شد. از سال گذشته این نکته  جدی که چه مدیری را انتخاب کنیم تا سهامداران حق مالکیت داشته باشند مورد بحث بوده است. در این زمینه نظرات مختلف بود. در نهایت در تیر ماه به یک جمع بندی رسیدیم، اما باز هم نیاز به اصلاحات داشت و سر انجام این بحث در جلسه آخر شورای عالی بورس مصوب شد.

عشقی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت این مجامع این خواهد بود که بتوانیم شاهد حضور حداکثری سهامداران عدالت در برگزاری مجامع استانی باشیم. برنامه‌های متعددی به منظور آگاه سازی دیده شده است. سهام عدالت با توجه به درگیری ۵۰ میلیونی و اضافه شدن ۵ میلیون دیگر که در دست بررسی سازمان خصوصی سازی است نیاز‌مند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

او گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نهاد مالی هستند در همین راستا اعضای هیئت مدیره باید به تایید سازمان بورس اوراق بهادار برسند. در همین راستا فراخوانی را منتشر خواهیم کرد که متقاضیان آمادگی خود را اعلام کنند. سهامداران می توانند در مجامع شرکت‌های استانی شرکت کنند. مجامع به شکل حضوری و برخط برگزار خواهد شد. البته رای گیری به شکل الکترونیکی است. در مدل پیش بینی شده سهامداران می‌توانند تعاونی شهر خود را به عنوان نماینده انتخاب کنند و به جای سهامدار اعلام رای کنند.

عشقی افزود: برای اینکه در برگزاری مجامع مشکلی پیش نیاید با توجه به اینکه سهامداران عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند در صورت عدم حضور رای به شرکت سرمایه گذار استانی می‌رسد. به شرط آنکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی حضور ۲۰ درصد از اعضای هیئت مدیره یا سهامداران خود را داشته باشد می‌توانند به عنوان نماینده حضور یابند. به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی فرصت دادیم تا بتوانند نقش مهمی را در راستای حضور سهامداران ایفا کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: بعد از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به طور مجدد بررسی و رئیس هیئت مدیره انتخاب شود. بعد از شکل گیری شرکت‌ها باید کانون سهام عدالت از میان تمام استان‌ها شکل گیرد. هدف این است که به مرور مدیریت پرتفو‌ها به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی یا کانون سهام عدالت واگذار شود، یک طرحی را در دستور کار قرار دادیم که فعلا به تصویب نرسیده است. در تلاشیم تا پنج الی ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه گذاری کنند.

او گفت: شرکت‌های تعاونی استانی شرایط دشواری را داشتند و دچار سردرگمی بودند و به دنبال این بودند تا سود از محل سهام عدالت دریافت کنند که این امر با توجه به قانون، غیرقانونی بود. حال شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌توانند مبلغی را برای تعاونی‌ها در نظر بگیرند تا آن‌ها بتوانند در راستای جلب مشارکت سهامداران اقداماتی را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار