تحول همه جانبه در علوم انسانی نیاز است/ جدایی سازمان سنجش از وزارت علوم، بدون اقناع‌سازی

دبیر مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی بیان کرد: لازم است تحول همه جانبه باشد و در ساختار، سرفصل‌ها و اساتید، همزمان تحول ایجاد شود.

احمدحسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی در ارتباط با تغییر سرفصل‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها بیان کرد: ساختار‌هایی شکل گرفت در کشور که تحولی در این سرفصل‌ها در راستای نیاز‌های کشور و فکر و فرهگ ایرانی اسلامی ایجاد شود. کمیته تحول علوم انسانی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۴ سال قبل شکل گرفت و ده‌ها کمیته زیر نظر این کمیته سامان پیدا کردند.

او گفت: بنده دو سال عضو این کمیته بودم؛ اما کار بسیار کند پیش می‌رفت و معتقدم ساماندهی درستی نداشت. سرفصل‌هایی داشتیم ۱۲ سال پشت خط مانده بودند در حالی که هر ۵  سال باید سرفصل‌ها تغییر کند. وزارت علوم هم زیر بار این کمیته و شورای تحول نمی‌رفت و اختلافاتی بود.

او ادامه داد: فکر می‌کنیم در حال حاضر فرصتش وجود دارد و وزارت علوم نسبت به تحولات انسانی همراهی دارد. وزیر علوم یک قائم مقام در حوزه مطالعات قرآنی و علوم انسانی منصوب کرده است. زمینه برای تحول جدی‌تر فراهم است. اگر روسای دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های علوم انسانی می‌خواهند سرفصل‌ها را در  راستای نیاز‌ها و مسائل کشور و انقلاب اسلامی مبتنی بر فکر و فرهنگ اسلامی دگرگون کنند، این بهترین فرصت است.

دبیر مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی تاکید کرد:  تحول در علم یک فرآیند زمانبر است. یک بخش تغییر سرفصل ها است و تربیت و هماهنگ کردن اساتیدی که قرار است آن علم را تدریس کنند هم یک بخش دیگر است؛ باید به دست کسی سپرده شود که اعتقاد و تفسیر درست نسبت به آن داشته باشد بنابراین لازم است تحول همه جانبه باشد و در ساختار، سرفصل‌ها، اساتید و کنشگران علم، همزمان تحول ایجاد شود.

 
شریفی به عنوان رئیس دانشگاه قم و نماینده تام الاختیار وزیر علوم در سازمان سنجش استان قم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره جدایی سازمان سنجش از وزارت علوم، نظر خود را این گونه بیان کرد: ما در سازمان سنجش مشکلی احساس نمی کردیم و با نظم و انضباط کامل، همه آزمون ها برگزار می شد. نمی‌دانم چه مشکل عمده ای وجود داشته که سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شود. تغییر دهندگان این شرایط و ارائه دهندگان این ایده هم توجیه کامل و اقناع سازی نداشته اند. 

 

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار