هزاران بال پرنده زنگوله بال در زیستگاه‌های شمال استان اردبیل فرود آمدند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: هزاران بال پرنده حمایت شده زنگوله بال در مسیر پروازی خود به منظور زمستان گذرانی وارد زیستگاه های شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار مغان شدند.

رامین جمشیدی روز سه شنبه با بیان اینکه هر سال هزاران قطعه پرنده مهاجر حمایت شده زنگوله بال از اواخر آبان ماه برای زمستان‌گذرانی و تداوم حیات به شمال استان اردبیل مهاجرت می کنند، گفت : ماموران یگان حفاظت محیط زیست هنگام انجام ماموریت گشت و کنترل و جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، این پرندگان مهاجر را مشاهده و تصویربرداری کردند.

وی اظهار کرد: پرندگان زنگوله بال از سمت روسیه و قزاقستان به استان اردبیل سفر کرده و همه‌ساله شمال استان را برای مهاجرت خود انتخاب می کنند.

جمشیدی اضافه کرد: این پرندگان به دلیل افت شدید دمای هوا در زیستگاه اصلی، برای یافتن غذا به این منطقه مهاجرت و در نوار مرزی شهرستان‌های پارس آباد و بیله‌سوار اقامت موقت اختیار می کنند و زمستان را در دشت حاصلخیز مغان سپری می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: گونه حمایت شده زنگوله بال با نام محلی مزمک همه ساله در این مواقع از سال جهت زمستان گذرانی بصورت مهاجر به زیستگاه‌های منطقه مغان مهاجرت می‌کند.

جمشیدی ادامه داد: این پرنده‌ها معمولاً بصورت گروه‌های بزرگ دیده می‌شوند که در سال‌های اخیر بدلیل افزایش تدابیر حفاظتی و تامین امنیت این پرندگان در این مناطق تعدادشان رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه هرگونه شکار و صید این پرندگان ممنوع است، گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست به‌صورت شبانه‌روزی در حال پایش مناطق تحت مدیریت هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مطابق با ضوابط و مقررات قانونی به شدت برخورد خواهند کرد.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان اردبیل از مردم، همیاران و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده و یا اطلاع از هر گونه تخلفات زیست‌محیطی مراتب را به اولین پاسگاه محیط‌بانی ، پاسگاه انتظامی و یا به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ حفاظت محیط‌زیست استان گزارش کنند.

شهرستان های پارس آباد و بیله سوار در شمال استان اردبیل و هم مرز کشور جمهوری آذربایجان، دارای منابع آبی منشعب از رود ارس و رودخانه مرزی بالهارود بوده و با توجه به وجود تالاب و آبگیرهایی مانند تالاب میل مغان در اصلاندوز، سواحل رودخانه مرزی ارس، دریاچه شهرک شهید غفاری و تالاب تپراق کندی و همچنین وجود اراضی وسیع کشاورزی و مرتعی در این منطقه، زیستگاه انواع پرندگان وحشی عادی و حمایت شده بوده و هرسال با فرارسیدن فصل سرما، پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از کشورهای همجوار نیز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.