۱۲ سامانه جدید پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ۱۲ سامانه جدید پرتودهی محصولات کشاورزی در طول دولت سیزدهم در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود.

سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای این بود که اثرات انرژی هسته‌ای را به صورت ملموس به زندگی مردم ببرد که یکی از این ابعاد مهمش بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی قطب تولید محصولات راهبردی مهمی همانند زرشک، زعفران، انار، عناب و پسته است، خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که با راه‌اندازی سامانه‌های پرتودهی در این استان به افزایش تولید، حذف آفات و حشرات و کاهش بار میکروبی و در مجموع به نگهداری این محصولات در بلندمدت کمک کنیم و این محصولات را صادرات محور کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه علیرغم اینکه کشاورز و مردم ما زحمت می‌کشند اما در بازارهای جهانی آنگونه که باید محصولات کشاورزی به عنوان برند نظام جمهوری اسلامی ایران به فروش نمی‌رسد، عنوان کرد: نگاه ما این است که با پرتودهی محصولات کشاورزی حلقه ارزش افزوده به محصولات کشاورزی اضافه کنیم تا محصولات تولیدی را با کیفیت و کمیت بیشتر تحویل دهیم.

شیرمردی با اشاره به راه‌اندازی ۱۲ سامانه پرتودهی در سطح کشور گفت: یکی از این سامانه‌ها در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود و بررسی‌های مختلفی برای جایابی این سامانه‌ها انجام شد و بعد از مطالعات زمین شناسی و فنی فرآیند کار را شروع خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت خراسان جنوبی در خصوص راه‌اندازی سامانه‌های پرتودهی بالاست و راه‌اندازی ۲ سامانه یکی از محل اعتبارات سازمان و دیگری را با همراهی بخش خصوصی را در دستورکار داریم.

شیرمردی با اشاره به اینکه نگاه ما این است که یک الگو را در سطح استان‌ها ایجاد کنیم تا زمینه ورود بخش خصوصی فراهم شود، گفت: تجهیزات، طراحی، اخذ مجوزها و خدمات مهندسی و مشاوره‌ای و همه امکاناتی که برای راه‌اندازی یک سایت در استان نیاز است، فراهم خواهیم کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به کاربرد پرتوها در کشور دارد، گفت: در این دولت توانستیم اولین سامانه صنعتی پرتودهی سیم و کابل را راه‌اندازی کنیم و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه برسیم.

شیرمردی گفت: تاریخچه فعالیت و بهره‌گیری از پرتوها به سال ۶۴ برمی‌گردد اما در بعد تحقیقاتی در این زمینه مرکز اتمی دانشگاه تهران در ۱۳۳۵ فعالیت‌هایی را شروع کرد.

وی با بیان اینکه تامین نیاز کشور در دستورکار جدی ما قرار گرفت، بیان کرد: بومی‌سازی سامانه‌های پرتودهی خود حفاظ گاما در دستور کار قرار گرفت و با فعال‌سازی ظرفیت‌های منابع انسانی، اولین سامانه خودحفاظ با کاربری پرتودهی حبوبات و غلات رونمایی شد.

شیرمردی با بیان اینکه استفاده از پرتوها تنها به بخش کشاورزی و محصولات غذایی خلاصه نمی‌شود، گفت: استفاده در بخش بهداشت و سلامت از سرفصل‌های مهم دیگر استفاده از این ابزار است و یکی از مهمترین اثرات پرتوها، استریل‌کردن کالاهای پزشکی از جمله ایمپلنت‌ها، سوزن جراحی، دستکش‌های جراحی، کانتر و ظروف آزمایشگاهی است که پرتودهی آنها علاوه بر اهمیت بهداشتی، در بعد اقتصادی نیز موثر است.

وی به تبیین پرتودهی در حوزه کشاورزی به محصولاتی مانند سیب زمینی اشاره کرد و گفت: سالیانه مقادیر زیادی تولید سیب زمینی در کشور داریم که بخش قابل توجهی از آنها فاسد می‌شود اما می‌توانیم با استفاده از پرتوها، جوانه زنی را به تاخیر بیاندازیم و از فاسد شدن این محصول جلوگیری کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مسئله اصلی تولید پوشک در داخل کشور تامین مواد سوپرجاذب هست که به دلیل تحریم‌ها از طریق کشورهای ثالث و با قیمتی بسیار بالاتر تهیه می‌شود که ما با فناوری جدیدی برای تولید این سوپرجاذب‌ها اقدام کردیم.

شیرمردی عنوان کرد: هدف گذاری کردیم که در ۲۴ ماه اول دولت سیزدهم ۲۴ دستاورد فناورانه تحویل دهیم که این اقدام صورت گرفت.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در مساله امنیت غذایی و حوزه کشاورزی است که پرتوها و فناوری هسته‌ای باعث حذف آفات درون مواد غذایی می‌شود و از این منظر دارای اهمیت است، با فناوری هسته‌ای تمام حشرات موذی از بین می‌رود و می‌توان سال‌ها آن ماده غذایی را نگهداری کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از دیگر مزایای استفاده از فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای، تولید رقم‌ها و محصولات مقاوم در مقابل تنش‌های محیطی، تولید محصولات مقاوم به کم‌آبی و آفت‌ها و تولید محصول بیشتر در صنعت کشاورزی است.

شیرمردی ادامه داد: ما با فناوری هسته‌ای می‌توانیم محصولاتی تولید کنیم که به کشاورزی کمک کند، آلودگی کشاورزی را کاهش دهد و یا جذب ریشه را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۹ استاندارد ملی برای پرتودهی محصولات کشاورزی گرفتیم و در مجموع هرجایی که سامانه‌های پرتودهی گسترش یافت، مواد شیمیایی و همچنین سموم کشاورزی کاهش یافت.

شیرمردمی عنوان کرد: هدف گذاری کردیم در برنامه ۲۰ ساله سه درصد از محصولات فسادپذیر کشور را پرتودهی کنیم که با این اقدام می‌توانیم با کشورهای پیشرفته جهان در حوزه پرتودهی رقابت کنیم.

وی افزود: زمانی که کار را شروع کردیم یک دهم درصد بود که باید در این زمینه ورود جدی داشته باشیم تا در منطقه پیش‌رو باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در حوزه آفات ناشناخته باید بتوانیم سلامت محصول را تامین کنیم، بی‌توجهی به این موضوعات موجب وارد آمدن آسیب جدی به بخش کشاورزی خواهد بود.

شیرمردی تصریح کرد: نبود گفتمان استفاده از پرتوها و ناآشنایی بدنه اجتماعی با مزیت‌های پرتودهی و اثرات گذاری آن در اقتصاد ملی و زندگی مردم یکی از مسائل بود که سعی کردیم در ۲ سال گذشته گامی جهت افزایش آگاهی عمومی در این حوزه برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت کاربرد پرتوها در راستای کمک به جامعه است گفت: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند تمام تلاش خود را بکار خواهیم تا این فناوری راهبردی را برای کمک به معیشت آنها و ارتقا کیفیت زندگیشان بکار گیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار