رئیس‌جمهور:

سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت سه محور اساسی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است

رئیسی گفت: سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت سه محور اساسی برای قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فاصله وضع موجود را با وضع مطلوب کمتر کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئییسی، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ساختمان شهید آیت‌الله مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: جهت‌دهی اوضاع اقتصادی در حوزه‌های اجتماعی و ... جهت‌دهنده اقدامات اساسی فرهنگ است و نقش فرهنگ بسیار مهم است.

وی ادامه داد: فرهنگ مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است و اگر از ابزار فرهنگ استفاده شود نیاز به ابزار الزام‌آور نیست.

رئیس‌جمهور بیان کرد: الزام به قانون مهم است، اما اگر زیرساخت‌های فرهنگی یک جامعه متحول شد از فرهنگ مصرفی به مولد تبدیل شد کار سهل می‌شود.

رئیسی بیان کرد: در خانه ملت تا چه میزان قوانین تصویب شده مثل رفع موانع تولید و قانون فناوری‌های نوین؛ فکر می‌کنم هفت الی هشت قانون تصویب شده، اما فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مولد تا اقتصادی که فقط در آن مصرف مهم است ابزار پیشرفت یک جامعه در گروی ابزار‌های فرهنگی است که بسیار اهمیت دارد و ما را از بایدها، نباید‌ها و ابزار‌های الزام‌آور بی‌نیاز می‌کند. 

وی اظهار کرد: نیازمند یک نظم انقلابی و نظم‌بخشی در تراز انقلاب اسلامی هستیم. ما چه کاری می‌خواهیم در مقابل تهاجم و یا به قول رهبر انقلاب شبیخون فرهنگی کنیم. راهش چیست؟ ما بگوییم ابزار ارتباطی نباشد که نمی‌شود، چون عصر اطلاعات است. تنها راه مصون‌سازی است و این امر جز با باور‌های الهی و مبانی فرهنگی که در همه سطوح باشد، امکان ندارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه واقفند یک هجوم و شبیخون فرهنگی است که به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها در جوامع مختلف برای تهی کردن جوامع از داشته‌هایشان وجو. د دارد تا داشته‌های خود را به ملت‌ها تحمیل کنند و این اتفاق دارد می‌افتد. از یک طرف نظام اطلاعات و ارتباطی را داریم که زندگی ما براساس آن قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: خیلی طول کشید تا همه بشر از مصنوعات بشر مثل برق استفاده کنند، اما فناوری‌های جدید، سریع همه شئون بشر را تحت تاثیر قرار داد لذا راهکار، مصون‌سازی در برابر تهاجم فرهنگی است.

رئیسی اظهار کرد: در کار قرارگاهی سیاستگذاری بسیار مهم است و دوم دستگاه‌هایی که ملکف به سیاست‌های فرهنگی هستند مثل مدرسه و دانشگاه‌ها که آینده‌سازان ما هستند بسیار مهم است اینکه چگونه مدارس و آموزش عالی شکل بگیرد و رسانه ملی چگونه حرکت می‌کند.

وی افزود: ارتقای علم و دانش برابر نظر رهبر انقلاب در کنار هم تعریف می‌شوند. نکته دیگر که بسیار اهمیت دارد نیاز‌های فرهنگی جامعه شناخته شود و برای رفع نیاز‌ها برنامه‌ریزی و دستگاه‌ها در این مسیر تدارک ببینند. یک کشتی که هدف دارد نیاز به تعمیرات دارد و باید در حال حرکت کاری کنیم که زودتر به مقصد برسد.

رئیس‌جمهور گفت: در کار قرارگاهی که همه ظرفیت‌ها و نیرو‌ها را باید ببینید و تقسیم کاری که نیرو‌های فرهنگی انجام می‌دهند، چون کار‌های موازی داریم. جا‌هایی است که کسی به آن نپرداخته است، اما جا‌هایی است که پژوهش‌های خوبی انجام دادند.

رئیسی اظهار کرد: سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت سه محور اساسی برای قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فاصله وضع موجود را با وضع مطلوب کمتر کند. رصد علی‌الدوام این کار مهم است. پیگیری مستمر ضوابط مهم است. ما در حوزه پیگیری نیاز به کار داریم؛ خوب برنامه و سند تدوین شده، اما پیگیری اجرا خیلی مهم است. رهبری گاهی از من بعد از گزارشی که می‌دهم می‌پرسند علی‌العرض چه اتفاقی افتاده است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در اصل اینکه مقوله فرهنگی به زودی جواب نمی‌دهد معتقدم، اما تا چه میزان باید صبر کرد. آنچه مهم است اینکه در برابر تهاجم فرهنگی نمی‌شود منفعل بود و در مراکز فرهنگی کشور باید برنامه‌ریزی و کار جهادی شود و حکمت اینکه رهبر انقلاب واژه قرارگاه را به کار بردند همان قرارگاه نظامی و کاربردی در شب عملیات را به ذهن می‌آورد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه حتما دولت باید پشتیباانی کند از نهضت فرهنگی مردم پایه و همه همکاران باید خود را ملزم به منویات رهبری بدانند و این قرارگاه را پشتیبانی کنند تا این کار انجام شود.

رئیسی بیان کرد: تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم باید این باشد تا سهم ما را در خزانه علمی و فرهنگی جهان افزایش دهد. من نمی‌گویم در علوم مهندسی مزیت نداریم، اما مزیت و سهم ما در علوم انسانی مشخص شود ما سهم بالایی در تولید داریم و باید مورد توجه دستگاه‌های مربوطه باشد، چون سهم ما در علوم انسانی این جایگاهی نیست که داریم. سهم ما برای انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن و جهان و انسانی‌تر شدن آن خیلی نقش دارد و دستگاه‌های ما متکفل این ماموریت هستند.

وی اظهار کرد: این نشست به عنوان یک حرکت نمادین به‌عنوان یک بازنگاه به آنچه انجام شده و یک گام استوار برای تحقق منویات رهبر انقلاب است که نکته‌هایشان چراغ راهی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار