تنها راهکار رفع ناترازی انرژی، اصلاح قیمت‌ها نیست

معاون وزیر اقتصاد گفت: ریشه ناترازی انرژی مزمن است و تنها راه را اصلاح قیمت نمی‌دانیم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: ریشه ناترازی انرژی مزمن است و سیاست‌های درازمدت برای اصلاح این ناترازی‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و تنها راه را اصلاح قیمت نمی‌دانیم.

علی روحانی، معاون سیاست گذاری های اقتصاد در نشست خبری امروز  خود در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص اینکه فسادها خودشان عامل یا معلول ناترازی ها هستند، باید بگویم که فساد در نقاطی سوار می شود که خودِ آن نقاط ریشه های ناترازی هاست.

روحانی افزود: زمانی که  با وضعیت چندگانگی نرخ ها مواجه باشیم وقوع فساد محتمل است. چندگانگی نرخ ها هم یکی از ریشه های ناترازی هاست.

نظر دولت در مورد تک‌نرخی کردن ارز

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در  مورد تک نرخی کردن ارز، تصریح کرد: سیاست اعلام شده دولت این است که مرجعیت در نظام ارزی باید به مبادله ارز و طلای بانک مرکزی انتقال یابد. در این راستا باید به افزایش مرجعیت این مرکز کمک کنیم.

وی افزود: البته بازار غیررسمی خارج از مرکز مبادله را نمی توانیم نفی کنیم اما وقتی می‌گوییم مرجعیت باید به این مرکز برگردد یعنی تمام نیازهای مشروع کشور باید بتواند از این مرجع تامین شود و تمام درآمد ارزی کشور به این مرکز انتقال یابد که البته برای پیاده‌سازی کامل این سیاست نیازمند دوران گذار هستیم.

کاهش وام‌دهی نتیجه کنترل ناترازی نظام بانکی است

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره کاهش قدرت تسهیلات دهی بانک ها هم اظهار کرد: این موضوع ارتباطی با ناترازی بانک ها ندارد بلکه نتیجه هدف‌گذاری رشد نقدینگی و کنترل ترازنامه بانکها در راستای کنترل تورم است و مکمل هایی هم دارد که هم اکنون در حال تکمیل آنها هستیم تا آثار زیان باری بر اقتصاد کشور نداشته باشد. بخشی از این سیاست های مکملی اجرا شده و بخشی دیگر در حال طراحی است.

وی یادآور شد: بنابراین کاهش وام دهی بانک‌ها اساسا ارتباطی به ناترازی نظام بانکی ندارد بلکه نتیجه کنترل رشد ترازنامه بانک ها به شمار می رود.

برچسب ها: نرخ ارز ، قیمت ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار