وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تسهیل در اعزام گردشگران ایرانی و سوری و محاسبه هزینه هتل با ارز رایج کشور

وزیر راه و شهرسازی از تسهیل اعزام زائران و محاسبه هزینه هتل با هزینه ارز رایج مشترک در قالب توافق بین دو کشور ایران و سوریه خبر داد.

مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در نشست با حسین عرنوس نخست وزیر سوریه، با ابزار خرسندی از نتایج مذاکرات صورت گرفته بین دو طرف بیان کرد: پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و حسین عرنوس نخست وزیر سوریه برگزار شد و در حاشیه آن، یادداشت تفاهم نشست و ۶ سند همکاری به امضا مسئولان عالی رتبه دو کشور رسید.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه تصریح کرد: در این اجلاس علاوه بر یادداشت تفاهم پانزدهمین اجلاس، اسناد دیگری در زمینه های «اصلاح موافقت نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه»، «همکاری‌های گردشگری»، «آثار باستانی و موزه» و «همکاری‌های ورزشی» به امضا دو طرف رسید.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در سفر رئیس جمهور به سوریه ۱۶ سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید که سعی می‌شود این اسناد همکاری و توافقات فعلی با جدیت عملیاتی شود.

وی افزود: در مذاکرات دو طرف، تأسیس بانک ایرانی در سوریه، بیمه مشترک، تسهیل اعزام زائران و گردشگران، محاسبه هزینه هتل با هزینه ارز رایج کشور، صفر شدن تعرفه واردات، شرکت کشتیرانی مشترک، تعمیر نیروگاه های برق، بخشودگی هزینه خدمات فرودگاهی در دو کشور و استفاده از زیرساخت های بندری و بنادر فعال مورد موافقت قرار گرفت.

در کمیته عالی مشترک همکاری‌های دو کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخش‌های مختلف نفت، گاز، برق، صنعت، تجارت آزاد، گردشگری، آموزش، مبارزه با گرد و غبار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در زمینه‌ بازسازی کارخانه‌های آسیب دیده سوریه توسط شرکت‌های ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های بخش کشاورزی میان دو کشور توافق نامه‌ای منعقد و پنج کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین شد.

همچنین در این دیدار مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، با سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریهگفت: در این چندماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. هم اینک بخشی از توافقات  نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

بذرپاش توضیح داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روزهای آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و هم اینک هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه، کار مشترک را آغاز می‌کنند و به زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها، فعال خواهد شد.

وی تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالاهای دو کشور را در خصوص ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و گفت: این توافق بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روزهای آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

بذرپاش تصریح کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسئول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: اجرای توافق های صورت گرفته بین دو کشور با سرعت بالایی در حال انجام است به طوری که مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یکسال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار