وزیر علوم گفت: بیش از ۳۵ درصد تولیدات ایران با مشارکت‌های بین‌المللی بوده و ایران رتبه اول تولید علم را بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس در منطقه دارد.

محمدعلی زلفی گل٬ وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری فن بازار گفت: در دوران قبل از انقلاب اسلامی تولیدات علمی کشور ما حدود ۵۰۰ عدد بود و امروزه بالغ بر ۷۸ سند علمی و ۲۲۰۲ شرکت دانش بنیان علمی و فناوری در سطح کشور ایجاد شده است. ۹۳۰ دانشمند یک درصد و بیش از ۲۴۰ دانشمند دو درصد بین المللی در کشور داریم.

او اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیرو‌هایی است که برای کشور افتخار می‌آفرینند. کپسول زیستی نیز بعد از ۱۰ سال توقف افتخار بزرگی است که نتیجه یک همکاری علمی بین وزارت دفاع و پژوهشگاه هوافضا است. بیش از ۳۵ درصد تولیدات ایران با مشارکت‌های بین المللی است. امروز ایران رتبه اول تولید علم را براساس پایگاه علمی اسکوپوس در منطقه دارد.

تولید علم باید به مصرف علم تبدیل شود

وزیر علوم بیان کرد: سامانه ایده‌ها و نیاز‌های وزیر علوم بیش از ۱۰ هزار نیاز در آن ثبت شده است. هزار دانشجوی از طریق این سامانه وارد صنایع کشور شده و رفع نیاز شده‌اند. صنایع خصوصی و دولتی در حوزه تحقیق و توسعه خود با پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم همکاری می‌کنند و برای پیشرفت خود کمک می‌طلبند که ما نیز دربرابر این توسعه از آن‌ها مالیات دریافت می‌کنیم.

زلفی گل تصریح کرد: ۸۳ صدم درصد هزینه برای تحقیق و توسعه صرف می‌شود و در برنامه هفتم قرار است این رقم به دو درصد برسد. هدف علم و دانش ایجاد رفاه، امینت و سلامت است، زیرا بدون تولید علم مرجعیت تحقق نمی‌یابد و تولید علم باید به مصرف علم تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
حسین
۰۵:۵۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
اهل فن میدونن فاصله علم با فناوری و تکنولوژی و تولید چقدر میباشد والا علم همه جا میتونه باشه منتها به چه دردی خواهد خرد کی و کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
علمی که به درد نمیخوره و همه فقیرن. به کار نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
جدول رتبه‌بندی همه کشورها را منتشر کن یا کشورهای منطقه را منتشر کن با آدرس و منبع تا صحت حرفهایت معلوم شود، ضمنا تا مقالات، کاربردی و تجاری نشوند و در صنعت بکار گرفته نشوند ارزشی ندارد.
در مقام حرف ایران در تمام زمینه‌ها اول منطقه است. ولی بعدا در اینترنت جستجو می‌کنی تا صحت گفته‌ها را تایید کنید. بر خلاف ادعاها و حرفها را ملاحظه می‌کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
نگو عربستان الان رتبه علمیش جزو 10 کشور برتر جهانه
-
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
بله علم دزدی و اختلاس و تبعیض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
فکر کنم رتبه علمی را با رتبه فساد اشتباه گرفتی دقت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
وقتی آقای سید عباس موسوی رو که تقریبا هیچ رزومه ای در بحث مدیریت نداشته کردید رئیس دانشگاه شریف کاملا به مدیریت انقلابی شما پی بردم. این آقا حتی رئیس دانشکده هم نبوده چطور شد که یک دفعه شد رئیس دانشگاه صنعتی شریف !!!!!!!!!!!!! کلی فرد انقلابی شایسته تر از ایشون بودن برای ریاست این دانشگاه. هر چند می دونم خبرنگاران این کامنت رو منتشر نمی کنه ولی وظیفه من بود که بنویسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
به جز در عرصه ی پزشکی که وضعیت نسبتا خوبی داریم اگر نیروهای انقلابی اجازه بدن و بیش از این مانع پیشرفت اون نشن و باعث مهاجرت نخبگان این حوزه، در عرصه ی مهندسی نسبت به کشورهای همسایه چندان وضعیت خوبی نداریم واگر عقب گرد در حوزه ی پزشکی ادامه پیدا کنه چند سال آینده مردم ایران هستن که برای مداوا باید به امارات و عراق و قطر و ... برن نه اونها بیان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
وقتی هر دانشجوی ارشد و تحصیلات تکمیلی مجبوره مقاله بده برای دو نمره بیشتر، هر استادی برای ارتقا مجبوره مقاله داشته باشه میشه نتیجش این، خودمون رو گول نزنیم، مقالات بدون هیچ کاربرد عملی به هیچ دردی نمیخورند، حتی اگر اول دنیا باشید، واقعیت توی عمل چیز دیگه ای هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۲۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
تولید علم بی مصرف که هیچ چیز ازش در نمیاد غیر از مقالات بدون استفاده.
Italy
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
سند بده تشویش اذهان عمومی نکنید لطفا میدونید که جرم داره..اگه این طوریه منم رتبه سوم تو دنیام