نقش شرکت‌های دانش بنیان با تولید بار اول در رفع تحریم‌ها استراتژیک است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره نقش استراتژیک شرکت‌های دانش بنیان برای رفع تحریم‌های صنعتی و تولیدی علیه کشور پرداخت و گفت: قانون تولید بار اول می‌تواند این مشکل را برطرف کند.


رضا تقی پور٬ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تصویب و ایجاد گارگروه تولید بار اول در معاونت علمی ریاست جمهوری و ایجاد بستر و زیر ساخت قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: تولید بار اول زمینه را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌کند که بتوانند در رقابت با شرکای خارجی شرکت کنند و در این رقابت‌ها قدر می‌شوند و سابقه محصول آن‌ها در داخل و خارج از کشور برای سایرین شناخته شده است و می‌توانند به این وسیله با توانمندی کامل در میدان رقابت حاضر شوند.

وی در ادامه افزود: در یک سال گذشته که از تصویب این قانون گذشته و بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۹۲ قرارداد تولید بار اول بسته شده که صرفه جویی ۶۸ هزار میلیارد تومانی برای کشور داشته است.

این عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ادامه داد: محصولات دانش بنیان یا حضور شرکت‌های دانش بنیان تحریم شکن است. نه تنها این شرکت‌ها می‌توانند برای نیاز داخل و تامین نیازمندی‌های داخل را تامین کنند بلکه می‌توانند به سرعت ما را به خود کفایی و تولید محصولات بومی برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: ما جزء کشور‌هایی هستیم که هزینه تولید در آن‌ها بالا نیست، هزینه نیروی کار بالا نیست و حتی هزینه تحقیقات و طراحی محصول هم بالا نیست؛ بنابراین محصولات دانش بنیان کشور ما می‌توانند در منطقه و دنیا رقابتی باشند. تجربه هم نشان داده که محصولات با فناوری بالا و نو، بلافاصله جای خودشان را علاوه بر بازار داخل در بازار کشور‌های منطقه و دنیا هم باز می‌کنند. طبیعی است که از این منظر توجه به تولید بار اول کمک می‌کند که تحریم‌ها شکسته شود.

وی افزود: تجربه هم نشان داده که وقتی شرکت‌های بزرگ خارجی مشاهده می‌کنند که یک محصولی در داخل تولید شده٬ بلافاصله برای حفظ رقابت محصولی که قبلا برای تحت فشار گذاشتن ما آن را عرضه نمی‌کردند، با قیمت‌های پایین و مناسب در اختیار ما برای فروش می‌گذارند.

او خاطرنشان کرد: رقبای خارجی حتی با قیمت‌های پایین‌تر از منطقه و جهان محصولات را به ما عرضه می‌کنند، در واقع با این اقدام نه تنها تولیدات محصولات شرکت‌های دانش بنیان برای ما صرفه جویی ارزی دارد؛ بلکه به این صورت نیز به ما سود می‌رساند.

وی در ادامه با تاکید بر این که خارجی‌ها همیشه به دنبال این هستند که رقبای جدید قد علم نکنند٬ اظهار کرد: اما با تولید بار اول محصولات دانش بنیان و حمایتی که از آن‌ها در حال حاضر در حال انجام است، نقش شرکت‌های دانش بنیان در رفع تحریم‌ها استراتژیک است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار