وزیر راه وشهرسازی:

۱۳۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی کشور تکمیل شده است

وزیر راه وشهرسازی گفت: از ۱۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور ۱۳۰۰ کیلومتر تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقی مانده تا پایان سال تکمیل می شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش دریا محور گفت:  کلان پروژه ایران راه را آغاز کرده ایم و نگاه وزارت راه وشهرسازی به بخش خصوصی نگاه سرمایه گذار و سرمایه پذیر است و نگاه کارفرما و پیمانکاری نداریم و نگاه راهبردی به بخش خصوصی داریم. 

به گفته وی ۵۵ هزار میلیارد تومان  که از این میزان  ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد اجرایی بود و از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می خواهیم که  تا دهه فجر بخشی از آنها را اجرایی کند.

 وی افزود: برای ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی هستیم.

وی بیان کرد: در این مدت  و طی یک سال گذشته جلسات متعدد با بخش خصوصی و شرکت های دریایی و بندری  ومدیران سابق داشته ام. در این یکسال هرچه برنامه استراتژیک تدوین کرده ایم.

بذرپاش افزود: در بخش ریلی و جاده ای موفق بوده ایم اما هنوز عقب ماندگی داریم و برای ماندن در رقابت بین المللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم این  خواسته  همکاران  از مقامات ایرانی  بوده است و با وجود آنگه ترانزیت جاده ای که ۳۳ درصد رشد کرد کلی تعرفه تجاری و تعرفه ترجیحی وضع شده است. 

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم اما نگاه ما به بنادر نباید انبارداری باشد. امیدواریم بتوانیم بندر شهید بهشتی چابهار راه اندازی کنیم تا ازطریق راه آهن چابهار به زاهدان و اتصال به بیرجند و یونسی را  و تکمیل آن اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.

وی بیان کرد: مکان یابی ۲۷ شهر ساحلی  به اتمام رسید و هر یک از استان‌های ساحلی میزبانی استان‌های غیر ساحلی را انجام می‌دهند. 

او از بی سابقه‌ترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران  خبر داد و گفت: از حدود ۱۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از جابهار به بوشهر حدود ۱۳۰۰ کیلومتر  آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قراردارد.  

وی افزود:  ما به عنوان دولت استفاده حداکثری وظیفه ماست، اما نباید معطل بمانیم تا فرصت‌های لجستیکی منطقه را از دست دهیم.  باید راه آهن شلمچه به بصره و رشت به آستارا  تکمیل شود.  

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: ۴۵ همت سرمایه گذاری زیر ساخت  و ۱۰  همت  قرارداد ساخت  شناور‌ها از داخلی است در قالب ۳۲ قرارداد منعقد شده است.

در ادامه این برنامه محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: رضایی کوچکی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری با استقبال از حضور بخش خصوصی در بخش بنادر و توسعه سیاست‌های دریامحور اظهار کرد: آنچه درباره دریا باید به آن اشاره کرد ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه دریا است چرا که بسیاری از شرکت‌های ما مجبور هستند برای اخذ مجوز مسیر طولانی را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه درخواستی را پیرامون ارائه لایحه از سوی دولت در حوزه بنادر ارسال کردیم افزود: بناست با توجه به تاکیدات مقاممعظم رهبری پیشرفت و سرمایه‌گذاری ما در بخش خصوصی افزایش یابد.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه باید بسته تشویقی را برای سرمایه‌گذاران حوزه دریا درنظر بگیریم تصریح کرد: معافیت هایمالیاتی،  اصلاح تعرفه‌های بندری و مشکلات مربوط به گمرک از موضوعات مهمی است که باید در جهت توسعه اقتصاد دریامحور به آن‌ها توجه شود.

رضایی با بیان اینکه بنادر ما باید به بخش ریلی وصل شوند خاطرنشان کرد: بنادر ما به نسبت کشور‌های همسایه وضعیت خوبی نداشته از این رو‌ امیدوارم با رویکرد‌هایی که در همایش امروز صورت گرفت شاهد رشد عملکردی بنادر کشور باشیم.

وی تاکید کرد: ما در برنامه هفتم موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی را مدنظر قرار دادیم از این رویه به بهترین شکل ممکن حمایت‌ می‌کنیم و امیدواریم این مهم در حوزه بنادر نیز عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال این بخش در اقتصاد کشور است، گفت: شاهد تلاش شبانه‌روزی مجموعه وزارت راه و شهرسازی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری هستیم.

  بذرپاش  اظهار داشت: امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.

دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرد‌ه‌ایم

وی افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری فعالیت شبانه‌روزی از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و باید با در مسیر و چارچوب متفاوت‌تری گام برداریم و دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه‌پذیر است، عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای تحقق آینده‌ای متفاوت به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مسیر روشن گام بر می‌داریم.

بذرپاش ادامه داد: تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد در حالی که بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

تلاش برای تحقق ظرفیت حداکثری بندر چابهار

وی با تاکید بر اینکه برای رقابت در بازار جهانی نیازمند تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولت هستیم، اظهار داشت: فعال شدن کریدورها و شاهرا‌ه‌ها یک مطالبه کشورهای همسایه از دولت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش تعداد شناورها در بنادر با تلاش‌های زیادی محقق شده است، گفت:  نباید به بنادر کشور نگاه سنتی داشته باشیم و بنادر به عنوان محلی برای انبار کالا تلقی شوند چراکه داشتن چنین نگاهی غلط است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم بندر چابهار را به ظرفیت حداکثری خود برسانیم، گفت: این بندر به آب‌های آزاد دسترسی دارد و یک بندر راهبردی برای کشور است و اگر اتصال ریلی صورت گیرد اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

تعداد شناورها باعث افتخار است

وی با اشاره به اینکه ۲۷ نقطه ساحلی با تلاش همکاران تعریف شده است و باید شاهد سوق دادن جمعیت کشور به نوار ساحلی کشور باشیم، اعلام کرد: در شورای عالی معماری و شهرسازی جانمایی این ۲۷ نقطه صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد باید شاهد فعالیت رو-رو، ریلی باشد، گفت: تعداد شناورها و انعقاد قراردادها در حوزه شناورها باعث افتخار است و نباید فرصت‌‌های لجستیکی در منطقه از دست برود.

امضای ۳۱ قرارداد سرمایه‌گذاری در ۷ بندر کشور به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان 

براساس این گزارش ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذای در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری با حضور بخش خصوصی به امضا رسید.

این قرارداد‌ها شامل ۳۱ قرارداد در بنادر شهید رجایی، بوشهر، امیرآباد، انزلی، بندر نوشهر، بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید بهشتی چابهار است.

احداث ترمینال مواد نفتی در بندر بوشهر، تولیدسوخت کم‌سولفور و احداث ترمینال مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی، توسعه پایانه کانتینری بندر امام خمینی (ره)، احداث ترمینال غلات در بندر امیرآباد، احداث مخازن نگهداری روغن‌های خوراکی در بندر انزلی، ساخت مجتمع مسافری بندر فریدون‌کنار و ساخت محوطه خدمات پشتیبانی کانتینر در بندر شهید بهشتی چابهار، برخی از این پروژه‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار