جریمه ۵ هزار میلیارد تومانی بهمن خودرو از فردا قابل اجرا است

سخنگوی تعزیرات گفت: رای جریمه ۵ هزار میلیارد تومانی بهمن خودرو به خاطر تخلف گران‌فروشی اکنون صادر شده و از فردا قابل اجرا است.

در میز اقتصادی امروز با حضور سخنگوی تعزیرات و عضو هیات مدیره بهمن خودرو در خصوص جریمه این شرکت نکاتی مطرح شد.

سخنگوی تعزیرات محمدعلی اسفنانی گفت: در قبال رسیدگی‌هایی که به تجدید نظر می‌رسد مراحل متفاوت است در ابتدا برای این شرکت مبنا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تخلف و جریمه ۱۴ هزار میلیاردی تومانی مطرح شده بود طبیعتا تجدید نظرخواهی شد. بر اساس گزارش سازمان حمایت میزان تخلفات اولیه تغییراتی داشت و مبنا از ۹۰۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که جریمه هم تغییر کرده و به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: در اینجا بحث شکایت شاکی نبوده است در خصوص یک پرونده دیگر ۲ هزار و ۲۰۰ نفر شکایت داشتند در این پرونده گزارش تخلف بوده و سازمان حمایت شکایت کرده است.

این مقام مسئول گفت: افراد می‌توانند به تعزیرات شکایت و یا از دادگاه‌ها مطالبه داشته باشند اکنون اعلام می‌شود که افراد می‌توانند شکایت خود را از خودروسازی متخلف در بازه زمانی ۱۴۰۰ داشته باشند بحث گران فروشی یکی تخلفات خودروسازان است و متاسفانه گزارش تخلفات زیادی دارند.

او می‌گوید: وقتی رای صادر و قطعی شده لازم الاجرا است و این رای اکنون صادر شده و از فردا قابل اجرا است. ما حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرای احکام وصولی داریم بر مبنای قانون برای این پرداخت جریمه می‌توان تمهیداتی در نظر گرفت تا نه خودروساز و خط تولید آسیب ببیند و نه قانون منتظر بماند.

در ادامه ایمانی عضو هیات مدیره بهمن مدیره می‌گوید: سازمان حمایت بر اساس قانون اصل ۴۴ از سال ۸۸ برای خودرو‌های مونتاژی اجازه ورود به بحث قیمتی ندارد بنابر این سازمان حمایت اصلا قیمتی را برای ۱۴۰۰ اعلام نکرده است. ما همواره قیمت‌ها را اعلام کردیم یکبار در گزارشات ما کسی ایراد نگرفته است اصلا یکی از دلایل کاهش جریمه همین بحث است البته این میزان جریمه هم بر اساس مصوبه سران قوا سال ۹۷ مورد تایید نیست شورای رقابت به صراحت گفته از سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ مسئولیت قیمت گذاری دارد. روند این پرونده کلا از ابتدا دارای اشکال است.

در ادامه سخنگوی تعزیرات گفت: بر اساس شکایت مردمی در برخی از استان‌ها حدود ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده تشکیل داده‌ایم مردم می‌توانند به سازمان حمایت و سامانه ۱۲۴ مراجعه و شکایت کنند همچنین می‌توانند با سامانه ۱۳۵ تماس گیرند ما رسیدگی خواهیم کرد.

در ادامه ایمانی گفت: ما گران فروشی نکردیم ما یک شرکت بورسی هستیم و ماهانه گزارش خود را در کدال منتشر می‌کنیم. شاخص گران فروشی باید مشخص شود ما در سال ۱۴۰۰ خودرو‌های خود را حدود ۳۰ درصد زیر قیمت با رقبا به فروش رساندیم به طور کلی، چون خودرو‌ها رقابتی بوده است مشمول قیمت گذاری نیست.

در ادامه سخنگوی تعزیرات گفت: تمام مطالبی که گفته شده شنیده شد و قابل قبول نبود در قوه قضائیه بناست به موضوعی رسیدگی شود باید ۵ روز زودتر ابلاغ شود، ولی برای تعزیرات اصلا به این شکل نیست روال کاملا منطقی و قانونی است در خصوص قیمت هم مطرح می‌کنند باید اعلام شود آیا خودروسازان دیگر هم مانند آن‌ها خودرو می‌سازند؟ موظف هستند مقررات را رعایت کنند.

ایمانی گفت: این که خودرو مشابه تولید شود خیر، ولی قابل مقایسه است. ما مدعی هستیم گران فروشی رخ نداده است و اصلا خودرو ما مشمول قیمت گذاری نیست. یکی از مطالب جالب پرداخت آن است چرا به جای اعلام به ما رسانه‌ای شده است.

او افزود: سال ۱۴۰۰ حدود ۹ هزار میلیارد تومان فروش ما بوده که ۵۰۰ میلیارد هم برای مالیات پرداخت کردیم دو مرحله می‌توانیم شکایت کنیم چرا که معتقدیم یک ریال هم به مردم اجحاف نکردیم و یک خودروساز خوش نام هستیم. حدود ۳۰۰ هزار سهامدار خرد ما داریم.

در نهایت سخنگوی تعزیرات می‌گوید: کل پرونده اخیر وارد تعزیرات برای خودروسازان همان رقم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۰:۵۵ ۰۳ دی ۱۴۰۲
من فرزند شهید هستم و پدرم برای وطنش جونش و فدا کرد حالا شرکت بهمن موتور چنین تخلف گسترده ای می کند ، باید جریمه کلان شود تا متخلفین و اختلاس گران درس بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۳ دی ۱۴۰۲
من فرزند شهید هستم و پدرم برای وطنش جونش و فدا کرد حالا شرکت بهمن موتور چنین تخلف گسترده ای می کند ، باید جریمه کلان شود تا متخلفین و اختلاس گران درس بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
امروز روز عزای عمومی برای بخش خصوصی است!
آخرین اخبار