سردار فرحی:

وزارت دفاع اقدامات ارزشمندی در زنجیره‌های ارزش در حوزه علوم ژئوماتیک دارد

جانشین وزیر دفاع گفت: این وزارتخانه با همکاری سایر بخش‌ها اقدامات ارزشمندی در زنجیره‌های ارزش در حوزه علوم ژئوماتیک انجام داده است.

سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ایران ژئو در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: علوم جعرافیایی را می‌توان اولین و قدیمی‌ترین برای شناخت و غلبه بر محیط و شناسایی موقعیت خود به حساب آورد.

وی ادامه داد: جعرافی‌دانان بسیا مهمی در حوزه تمدن ایرانی - اسلامی در طول تاریخ با تکیه بر حدیث پیامبر اکرم (ص) در مورد کسب علم که فرمودند علم را حتی در چین بجویید همواره نگاه ویژه‌ای به علوم جغرافیایی داشته‌اند.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: امروز با پدیده مهمی به نام افزایش سرعت علم و فناوری و ظهور فناوری‌های نوظهور در تمامی حوزه‌ها و ازجمله حوزه جغرافیا مواجه هستیم. پیام این وضعیت برای ما آن است که رقابت‌های جهان بر آینده بر محوریت علم و فناوری استوار است.

سردار فرحی اظهار کرد: انتخاب شعار اطلاعات جغرافیایی؛ زیربنای توسعه پایدار برای این نمایشگاه نشان می‌دهد ما با وضعیتی اجتناب‌ناپذیر مواجه و به تعبیری وارد عصر ژئوپلیتیک دیتا شده‌ایم.

وی گفت: ترکیب جغرافیا، قدرت و سیاست و به تعبیری شکل‌بندی‌های جدید در رقابت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی و تاثیرات این رقابت‌ها بر محیط جغرافیایی بشر ایجاب می‌کند تا ملت‌ها و برگزاری چنین نمایشگاهی بیانگر اهمیت یافتن چنین رویکردی است.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: بدون تردید تقویت این رویکرد در تولید اقتدار و ایجاد مزیت‌های راهبردی یک ضرورت به شمار می‌رود. در این راستا آنچه حائز اهمیت است تلاش برای ممانعت از سوءاستفاده از جغرافیا در چارچوب اهداف سیاسی و به‌کارگیری آن در جهت توسعه جامعه بشری است.

سردار فرحی بیان کرد: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که امروز افتخار میزبانی از این نمایشگاه را دارد با قدمتی حدود یک قرن در تعامل فعال با دیگر موسسات و شرکت‌های علمی و تحقیقاتی، یادآور تاریخ ایرانیانی است که در این سرزمین افتخارات گرانبهایی را به یادگار گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: در تاریخ تمدن مردمان این سرزمین مقوله‌ای به نام تهیه نقشه جغرافیایی با اهداف مختلف تجاری، دریانوردی، علمی، پژوهشی و ... همواره حائز اهمیت بوده و این امر در کارنامه ایرانیان باستان و معاصر به خوبی ثبت و ضبط شده است.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: بخش‌های هوافضا، سایبر، الکترونیک، صنایع هوایی، دریایی، حکمرانی اقتصادی و ... در وزارت دفاع از توسعه چشمگیری برخوردارند که نه‌تنها ایفای ماموریت پشتیبانی از نیروهای مسلح را ارتقا داده بلکه سرریز این قابلیت‌ها در بخش ملی، زمینه افزایش همکاری‌های ملی و ارتقای خدمات فنی و مهندسی را به‌دنبال داشت.  

سردار فرحی اظهار کرد: در طول چند سال گذشته وزارت دفاع با همکاری بخش‌های ملی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی اقدامات ارزشمندی برای تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش در حوزه علوم ژئوماتیک به انجام رسانده است.

وی گفت: تجمیع دستاوردهای فناورانه در این حوزه منجر به شتاب بخشیدن به توسعه پایدار کشور و زیست‌بوم نوآوری و در نتیجه قدرت ملی و توسعه شده است.

برگزاری نمایشگاه ایران ژئو برای تعریف مجموعه زیست‌بوم صنعت اطلاعات مکانی در کشور 

امیر مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح هم در این مراسم گفت: وزارت دفاع در چند سال اخیر در دولت سیزدهم دو موضوع مهم را در وزارت دفاع دنبال کرد اول تدوین گام دوم نظام نوآوری دفاعی و برنامه دوم تدوین نظام همکاری ملی، کشوری و لشکری بود که در راستای این دو برنامه مهم تفاهم‌نامه‌های مهمی توسط وزیر دفاع با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام شد که چگونگی فعالیت‌های وزارت دفاع و انتقال سرریز فناوری به بخش‌های غیرنظامی را تدوین می‌کرد.

وی ادامه داد: سازمان جغرافیایی در این راستا وظایف خود را تعریف کرد و نمایشگاه ایران ژئو در راستای تعامل و همکاری سازمان جغرافیایی با بخش‌های دولتی و مجموعه زیست‌بوم صنعت اطلاعات مکانی در کشور تعریف شده است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح بیان کرد: نمایشگاه ایران ژئو محلی برای آخرین اخبار ژئوماتیک، ایجاد بستر تبادل داده و تبادل دانش بین دستگاه‌های تولیدکننده و بهره‌بردار، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی است و جایگاهی برای هم‌افزایی و تعامل بین بخشی است. با تحولی که صورت گرفته امیدواریم بازاریابی داخلی و خارجی برای صدور صادرات فنی مهندسی به کشور‌هایی که علاقه‌مند به همکاری هستند، اتفاق بیفتد.

ریاست سازمان جغرافیایی بیان کرد: شعار نمایشگاه امسال اطلاعات جغرافیایی زیربنای توسعه پایدار است و هر اتفاق عمرانی و هر کار بزرگی که قرار است در کشور رخ دهد بی‌تردید آن رویداد وابسته به اطلاعات مکانی است چون اگر از توسعه دریامحور و آمایش سرزمین صحبت می‌کنیم برای مکان‌گزینی مناسب کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها،  پتروشیمی‌ها و محل‌های اسکان صحبت می‌کنیم منوط به داشتن اطلاعات مناسب، اطلاعات بزرگ مقیاس و اطلاعات جغرافیایی به‌روز و با مقیاس مناسب است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار