یک کارشناس اقتصادی گفت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بنزین به کد ملی داده شود و سپس عرضه و تقاضا شکل گیرد.

امروز در میز اقتصاد در خصوص قیمت و نحوه تخصیص بنزین با حضور دو کارشناس اقتصادی همت قلی زاده و ملکی نکاتی مطرح شد.

ملکی گفت: ناترازی سوخت محصول دو کلان روند در سمت عرضه و تقاضا است و اکنون به نظر می‌رسد که عرضه و تولید نمی‌تواند پا به پای تولید حرکت کند و باید این فاصله را کاهش دهیم. امسال وارد واردات بنزین هم شدیم که این برای امنیت ملی کشور هم خطرناک است.

قلی زاده در ادامه بیان کرد: نمی‌توان در خصوص بنزین حرف زد و یارانه آن را نادیده گرفت. ما یک بستر فکری طراحی کردیم تا زمانی که مسئله را درست نبینم نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. در پروژه هدفمندی یارانه واقعیت مطرح نشد و قیمت بنزین فوب خلیج فارس ۲۲ هزار دلار و دلاری هم ۶۰ سنت است و مصرف ما بالا است.

ملکی گفت: هر نفر ایرانی دو برابر متوسط دنیا مصرف سوخت دارد و چین و فرانسه از ما مصرف کمتری دارند. ایران در رتبه ۱۱ در مصرف لیتر به ازای هر یک کیلومتر پیمایش است که مراجع آن آژانس بین‌المللی است. هیچ کس آبان ۹۸ را قبول ندارد و با هیچ شوک درمانی موافق نیستیم.

همت قلی بیان کرد: ما رتبه ۱۸ مساحت جهان و ۲۵ اقتصاد جهانی را داریم و بسیاری از کشور‌ها اصلا این جایگاه را ندارند. سال ۸۹ این صحبت می‌شد که ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم و به نسبتی از جهانی شدن قیمت رفتیم. اکنون یارانه بنزین ۸۶ میلیارد دلار است و چیزی به اسم یارانه پنهان انرژی نداریم؛ همچنین مصرف زیاد نیست و قیمت پیشنهادی بنزین تثبیت ۳ هزار تومان و تک نرخی شدن است.

ملکی گفت: به یک عده‌ای محصولی می‌رسد و به عده‌ای خیر که این باید برابر باشد. باید در خصوص سازوکار قیمت صحبت شود و بهترین سازوکار تشکیل سازوکار قیمتی بر اساس عرضه و تقاضا است. اصلا دلیل ندارد، چون مردم خودرو ندارند یارانه انرژی دریافت نکنند؛ زیرا انرژی مزیت ما است. دولت باید از قیمت گذاری کنار رود و دولت امانت دار خوبی هم نیست. کشوری که رتبه نخست منبع انرژی را دارد چرا باید در زمستان و تابستان با مشکل روبه رو شود؟ فقط با تشکیل صف مصرف را کم می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که سهمیه به کد ملی داده شود و بعد عرضه و تقاضا شکل گیرد.

در ادامه قلی زاده اظهار کرد: ما نباید دولت را حذف کنیم و این مدل پیشنهاد کارشناس را قبول نداریم. هر دو نرخی فساد دارد و باید تک نرخی باشیم. تا سال ۸۵ نفت ملی رایگان بود و از ۸۶ قیمت جهانی شد؛ وضعیت حال اقتصاد چگونه شد و کدام بهتر بود؟

ملکی گفت: هزینه استخراج در قیمت تمام شده دیده شده است. مردم را وادار به سوزاندن انرژی نکنیم. مشکل پیشنهاد کارشناس این است که باید تا کی این کار را انجام دهید؟ در سیستان و بلوچستان کارت جایگاه هم حذف شده است؛ وقتی عرضه نباشد مردم مجبورند نیاز خود را به روشی دیگر تامین کنند.

قلی زاده می‌گوید: بهای تمام شده بنزین هزار و ۳۰۰ تومان است. تورم سالانه را باید بررسی کنیم و بعد افزایش را داشته باشیم. جهانی سازی قیمت انرژی مناسب نیست و باید دلار زدایی شکل گیرد و مسئله‌ها را باید شناخت.

ملکی در نهایت گفت: مکانیز باید عرضه و تقاضا باشد و عدالت باید برای همه شکل گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
من که خودرو ندارم پس سهمیه بنزین من کجا مصرف میشه اگر سهمیه بنزین حق من هست واز این نعمت بهره نمی‌برم دیگران مصرف میکنن راضی نیستم. وهمچنین اگر خودرو حق من هست ونمیدهند راضی نیستم. وهمچنین اگر پول نفت خدادادی هق من است ونمیدهند راضی نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا سرگزی
۰۹:۳۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
بنظرم با توجه به اظهارات حضار و کارشناسان در سیما بهتر است پول انرژی تخصیص یافته به افراد در مسیر تولید، احداث کارخانجات پالایش و مصرف انرژي خانوارها،، آب و برق و گاز،
و تخصیص سهام کارخانجات تولید انرژی اختصاص یابد،
بخواست افراد در چه مسیر جابجا شود،،
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۱۶:۲۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اکثر ماشینهایی ک در شهر تردد میکنن تک سرنشین یا دو سرنشینند،از طرفی باعث مصرف و هدر رفت بنزین وسرمایه ملی میشن و ترافیک رو حجیم میکنن و باعث امراض بر اثر آلودگی میشن و از طرفی خوب طرف پول داده و میخواد راحت باشه و حق شهروندیشه!پیشنهاد میکنم یک خودرو دو نفره(ی نفر عقب و ی نفر جلو)برقی طراحی کنین و بسازین!اینجوری منم ک کم در آمدم میتونم خودرو بخرم، و البته کلی از موتوریها(ک منبع اکثر آلودگیهای هوا هستند)هم ترجیح میدن از این خودرو ها بخرن!اینجوری به صورت خودکار مثل اینه که بخش خصوصی خرد اومده و در حمل و نقل شهری سرمایه گذاری کرده،بدون اینکه اتوبوس یا مترویی اضافه شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
این طرح اختصاص به کد ملی کاملا مخرب و باعث افزایش هزینه ها و تورم چند صد درصدی میشود و اصلا عملی نیست. قیمت بنزین هم نباید بیش از 3000 تومان باشد چون هرگونه افزایش تورم زا است. راه حل اصلی یعنی ماشین ها را بهینه کنید و اجازه دهید ماشین های هیبریدی و کم مصرف وارد شود . هم برای سوخت هم برای آلودگی هوا
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۱۶:۲۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
من هم تا حدی این را قبول دارم!اما ب نظر من بهتره وام بانکها در راستای اهداف اصلی کشور باشه!مثلا وام رو به مصرف کننده بدن در جهت خرید خودروهای هیبریدی یا موتور برقی(صرفه جویی وصادرات
بنزین وهوای پاک)در و پنجره دو جداره(صادرات گاز و هوای پاک)،وام برای خرید لوازم خانگی ایرانی(اشتغال و تخصیص غیر مستقیم نقدینگی ب تولید) و البته موارد متنوعی ک از طرفی اهداف مهم اقتصادی زیستی،فرهنگی و بهینه سازی رو حاصل کنه و از طرفی نقدینگی رو به وسیله مصرف کننده واقعی به تولید کننده داخلی برسونه،تخصیص اعتبار در کارتهای یارانه خرید لامپ LED! و.....!اینجوری بعدش میشه کم کم قیمتها و دستمزدها رو هم پلکانی بالا برد تا سطح قابل قبول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ماشین‌ها رو بهینه کنیم یعنی چی؟ یعنی به جای بنزین، آب بریزیم توی ماشین‌ها تا حرکت کنه؟! با شعار که نمیشه یک مملکت رو اداره کرد. وقتی قیمت‌ها خیلی پایینه، هر کی هر چی دلش می‌خواهد مصرف می‌کنه و هیچکس به فکر بهبود اوضاع نخواهد افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
کلا یارانه باید به خودروهای حمل و نقل عمومی پرداخت شود ، آن هم نه همینطوری که بتوانند یو استفاده کنند باید براساس پیمایش پرداخت شود و برای دیگران به قیمت تمام شده توزیع گردد و وجوه حاصل از این برنامه را در امور زیربنایی هزینه گردد که برخی هزینه ها رایگان شود مانند بیمارستانها و مراکز درمانی و آموزشی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اختصاص به کد ملی افراد بهتر و منصفانه است چون همه که امکانات فضانوردی ندارند همه که خودرو ندارند و در حق مردم فقیر اجحاف میشود اگر به کد ملی اختصاص بدهید سوخت رابه عدالت و انصاف علی نزدیک تر میباشد....نگذارید تا ما بگوئیم سوخت ما سوخت با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اختصاص به کد ملی افراد بهتر و منصفانه است چون همه که امکانات فضانوردی ندارند همه که خودرو ندارند و در حق مردم فقیر اجحاف میشود اگر به کد ملی اختصاص بدهید سوخت رابه عدالت و انصاف علی نزدیک تر میباشد....نگذارید تا ما بگوئیم سوخت ما سوخت با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
به کد ملی
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۹:۵۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
یارانه بنزین رو مثل یارانه به حسابمون واریز کنید چون خیلیا مثل بعضیا دوتا دوتا ماشین ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۷ دی ۱۴۰۲
قیمت بنزین باید جهانی شود تا مدیریت سوخت حاصل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ دی ۱۴۰۲
راه کار واقعی برای کاهش مصرف ارائه خودروهای استاندارد و کم مصرف و جلوگیری از قاچاق است.. نه گران سازی با طرح های اختراعی که فقط منجر به تورم بالا (مشابه سال 98) و التهاب در جامعه می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۲
وقتی قیمت‌ها خیلی پایینه، خود به خود اسراف به وجود میاد. توی هیچ جای دنیا قیمت‌های انرژی این‌قدر پایین نیست و دلیل این همه تورم‌ و بدبختی‌ همین اسراف‌های ناشی از پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۷ دی ۱۴۰۲
این طرح من درآوردی اختصاص به کد ملی کاملا اشتباه و به ضرر کامل مردم تمام می شود. یک سود جزئی به ظاهر اما هزینه حمل و نقل سرسام آور و تورم در هزاران کالا بسیار بالا خواهد رفت و در آخر مردم فقیر تر خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۲
کلا دادن یارانه نقدی در هر زمینه ای ایراد دارد، مثل یارانه 45 هزار تومانی که تبدیل به یارانه 300_400 هزار تومانی شد، اما در عوض تورم دو سه برابری در قیمت ها شد، قیمت مرغ قبل از افزایش یارانه چند بود الان چنده!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۲
توجه کنید :: هرگونه افزایش قیمت بنزین یا طرح های مثل اختصاص به کد ملی فقط و فقط به یک تورم وحشتناک در کشور منجر خواهد شد که بارها به اثبات رسیده، و اتفاقا قشر محروم تر بیشترین آسیب را خواهد دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۲
میگی چه کار کنیم؟ باز هم به اسم یارانه، سرمایه و بیت‌المال مملکت به باد بره و مردم هم هر روز فقیرتر بشن. این بساط مسخره‌بازی که اسمش رو گذاشتند یارانه، باید جمع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۲
عدالت یعنی هرکی هرچقدر مصرف میکنه پولشو کمال و تمام بده

پولداری که ۴ تا ماشین ۶ سیلندر شاسی بلند با مصرف ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داره باید بابت هر لیتر ۸۰ هزار تومن بده

فقط ۳۵ هزار نفر تو کشور از هواپیما استفاده میکنن اونوقت پولشو بقیه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۲
اتفاقا به ظاهر اینگونه است، اگر قیمت بنزین با هر طرحی بالا رود، آنهایی که ماشین ندارند بیشتر ضرر می‌کنند به خاطر افزایش چند برابری کرایه ماشین و حمل و نقل. و اثر تورمی وحشتناک در کالاهای دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۲
واردات خودرو رو با هزینه گمرکی صفر رو آزاد کنید قیمت عادلانه بنزین باید هر لیتر ۷۰ هزار تومن باشه اینجوری هم جلوی ولگردی گرفته میشه هم قاچاق
هر نیسان و پیکان وانت و وانت بار و ماشین سنگین و در کل ماشینهای باربری روزانه ۲ میلیون به مردم و کشور خسارت میزنن با مفت خوری و هدردهی گازوییل و بنزین
۱۲۳
آخرین اخبار