اعجاز علمی قرآن درباره حیات فرازمینی

اخترفیزیکدان‌ها در سال‌های اخیر موفق شده‌اند ۱۰۰سیارۀ را شناسایی کنند که امکان حیات در آن‌ها محتمل به نظر می‌رسد. قرآن، اما حدود ۱۴۰۰ سال پیش از این حقیقت پرده برداشته است.

در سال ۱۹۶۰، فرانک دونالد دریک (زادهٔ ٢٨ مه ١٩٣٠ - درگذشتهٔ ٢ سپتامبر ٢٠٢٢)، اولین آزمایش موسوم به SETI را در جستجوی هوش فرازمینی انجام داد. بر پایۀ این آزمایش، حدس زده می‌شود که کهکشان ما میزبان دستکم ۱۰۰ تمدن پیشرفته بیگانه باشد.

دریک یک اخترشناس رادیویی بود. او برای اینکه بتواند تعداد تمدن‌های فرازمینی در کهکشان راه شیری را تخمین بزند فرمولی را ابداع کرد که به معادلۀ دریک معروف است. این معادل شبیه یک تابع چند مقداری (آرگومان) است که هفت متغیر دارد و به صورت N = R* • fp • ne • fl • fi • fc • L نشان داده می‌شود. متغیر‌های این فرمول، با ضرب در یکدیگر محاسبه‌ای را به صورت تخمینی به دست می‌دهند که نشان می‌دهد بشریت ممکن است روزی بتواند با هوش فرازمینی تماس برقرار کند.

چالش اصلی دانشمندان، اما این بود که نمی‌دانستند باید به جای هر پارامتر، از چه مقادیری استفاده کنند. به همین دلیل در آن سال‌ها نتیجۀ معادلۀ دریک چندان دقیق نبود، اما با کشف سیاره‌های فراخورشیدی در سال ۱۹۹۵ و تا امروز به تدریج بر دقت این نتایج افزوده شده است.

در حدود یک دهۀ اخیر یعنی دقیقا از ماه مارس سال ۲۰۱۴ تا امروز، اخترفیزیکدان‌ها موفق شده‌اند ۱۰۰سیارۀ را شناسایی کنند که امکان حیات در آن‌ها محتمل به نظر می‌رسد. از این فهرست تا کنون، وجود حیات در ۲۰ سیاره تأیید شده است و ۶۹ سیارۀ دیگر همچنان در انتظار تأیید هستند. در همان تعداد سیاره‌های تایید شده هم هنوز شرایط سکونت به طور کامل معلوم و قطعی نشده است. این پژوهش توسط دانشگاه پورتوریکو (University of Puerto Rico) صورت گرفته است.

چنانکه که گفته شد عمر این یافتۀ اخترشناسی به بیش از یک دهه نمی‌رسد، اما آنچه مایۀ شگفتی است قرآن مجید بیش از ۱۰۰۰ پیش در این باره سخن گفته است: وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِن دَابَّةٍ ۚ وَهُوَ عَلَیٰ جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ (شوری:۲۹)

ترجمه: «و از نشانه‌های [قدرت]اوست آفرینش آسمان‌ها و زمین و آنچه از [انواع]جنبنده در میان آن دو پراکنده است، و او هرگاه بخواهد بر گردآوردن آنان تواناست.»

کلمۀ دابه در مورد حیواناتی به کار می‌رود که در سطح زمین می‌خزند یا حرکت می‌کنند. این واژه بر حیواناتی که پرواز می‌کنند یا شنا می‌کنند صدق نمی‌کند.

در زبان عربی واژه «دابه» در مورد روح یا فرشته نیز به کار نرفته است.

فراز دوم آیۀ یادشده، نه تنها از امکان حیات فرازمینی بلکه از وقوع آن خبر می‌دهد؛ ادعایی که حتی جدیدترین مطالعات علمی نیز نتوانسته با قطعیت آن را مطرح کنند.

با این حال، این تمام آن چیزی نیست که این آیه آشکار می‌کند. شگفتی بر شگفتی وقتی افزوده می‌شود که در پایان این آیه می‌خوانیم: «خداوند حیات در آسمان‌ها و حیات روی زمین را هرگاه بخواهد گرد هم می‌آورد.»

کلمۀ «جَمْعِهِمْ» در این آیه به طور خاص از گرد هم آوردن حیات روی زمین و حیات در کرات دیگر سخن می‌گوید. زمان وقوع این گردهم‌آیی مشخص نشده است. همینطور مشخص نیست که آیا این جمع‌آوری در زمین رخ خواهد داد یا در جای دیگر. اما آنچه مسلم است این است که این رخداد هر وقت خدا بخواهد به طور قطع و یقین رخ خواهد داد.

ناگفته نماند کلمۀ «جَمْعِهِمْ» می‌تواند به تماس فیزیکی یا تماس از طریق سیگنال‌های ارتباطی دلالت کند. تنها گذشت زمان است که معلوم خواهد کرد این تماس، کی و چگونه صورت خواهد گرفت. اما همین واقعیت که حدود هزار و چهارصد سال در قرآن مجید پیش‌بینی شده، خود معجزه‌آمیز است.

منبع: تبیان

۱۱:۳۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
۱۱:۳۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
زندگی در سیار های دیگه هم جریان داره
۲۱:۲۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
جالبه
۱۸:۲۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
چه کسی و چطور ثابت کرده که در سیارات دیگه حیات هست. دقت کنید حیات رو میگم نه شرایط مساعد برای حیات. من چنین چیزی رو تا به حال نشنیدم و بهش بر نخوردم. بزرگترین چالش ماتریالیست ها همین بوده یعنی کشف حیات و موجودات فرازمینی و برای سرپوش گذاشتند بر کاستی هاشون پناه بردند به هالیوود.
۰۹:۰۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
یکی از حقی که به حق به گردن انسانهاست خواندن کامل حداقل ۱ بار قرآن است و تفکر در آیه به آیه قرآن و عمل به آنچه که خدا از انسانها خواسته
روز قیامت قرآن از حقی که داشته میگه و پاسخ بشر در برابر آن چه خواهد بود ؟؟؟؟؟؟؟؟
بمانی
۰۵:۴۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
سلام
مگر شک داشتی که زندگی در سیارهای دیگر هم هست
۰۲:۲۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
قبل از اسلام زرتشتیان گفته‌اند آفرینش خدا خورشید ماه ستاره آب آتش خاک باد
۰۹:۵۹ ۱۱ دی ۱۴۰۲
کاش بیشتر توضیح میدادید
۲۱:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
خدای یگانه حکیم و مقتدر.
قرآن کلام خداست ، کلام خدا بالاتر از همه کلام هاست.
مجیدخان بختیار
۰۰:۰۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام،درقران به صراحت بیان شده که چندین کره وجود دارد ،تاقبل ازظهورحضرت مهدی دانشمندان بااین همه پیشرفت تنهابه چنددرصد پیشرفت واسراردنیاپی میبرند به امیدپیشرفت بشریت۰۰۰
۱۹:۳۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بابا مهندس کارت درسته.
۱۸:۵۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
فضای مجازی مملو از اراجیف و بدعتهای من درآوردی ، چه برسر مردم آورده ، که دین و ایمانشونو ، برباد داده ، آدم با خوندن بعضی از این نظرات ، گریه ش میگیره ، از نفهمی و کج فهمی آدما !!
۱۸:۱۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
۱۶:۵۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
عجب. تا همین امروز قبل از اینکه تو این مقاله را چاپ کنی، در این مورد چه علما و چه مردم همچین سخنی بر زبانشان جاری نشده بود.
۱۵:۴۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سلام قران واقعا کتاب حکمت و آرامش است،منم قبلا زیاد در بند این حرفها نبودم،ولی خدا شاهد این کتاب آرامش دهنده در سختی و راحتی‌هاست، رحمت بزرگی از جانب پروردگارمان به ما رسیده من بی قرآن میمیرم.
۱۵:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
آخه الان نه موسی است نه یونس نه پیامبری از سوی خدا تا مارا هدایت کنه ومعجزه
۱۵:۵۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چون انسان کامل شده و نیاز به هدایت اون هم از طریق معجزه رو نداره.....
به این دلیل مبعث پیامبران متوقف و هدایت به عهده امام معصوم واگذار شد، که هدایت صاحب الزمان اعتقاد همه آزادگان دنیا است مبنی بر اینکه نیاز به حضور منجی است.هر چند که هدایت ایشون در زمان غیبت هم در دل همه مؤمنان جاری است....
۱۸:۵۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
پیامبر اسلام(ص) ؛ پیامبر آخرالزمانه و رسالتش ، برای بشر تا روز قیامته و نیازی به موسی و یونس نیست !!
۲۱:۵۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
۱۵:۵۷
انسان کامل شده؟
مرده شور این کاملش رو ببره ناقصش بهتر عمل می کرد
۲۳:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اگر پیامبر نیست، عقل شعور هم نیست؟
۰۰:۵۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
معجزه خدا فقط قرآنه
تفسیر و تفکر کنی توش معجزه نمیخوای ایمان میخوای
۰۲:۳۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
وفتی که انسان گمراه باشد آنوفت پیامبری از سوی خدا می‌آید فلان بیشترشان گمراه نیستند انسان
۱۰:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
انسان کامل شده ؟ بس چرا حکومت به مردم ظلم میکنه
۱۴:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
آسمان و زمین همه افریده های خداوند هستند
۱۳:۵۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بعد از ثبت وقایع توسط بشر نه ماه از وسط نصف شد نه عصایی به مار تبدیل شد نه کسی با قالیچه به هوا پرواز کرد.
۱۴:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اون وقایع رو هم بشر ثبت کرده و اتفاقا همون وقایع مورد استناد بسیاری از مدعیان عقل و روشنفکری نیز هست! خیلی چیزهای دیگه هم ثبت شده است که باید با دیده بینا وعقل نگریست!!
۱۴:۳۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
۱۶:۰۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
خیلی مواردی که علم جدید تا به حال کشف کرده ۱۴۰۰سال پیش تو قرآن نوشته شده!
برخی ها هم هنوز نامفهومه...
بشر تو هر سده ای دوره ای مقداری کشف علم انجام داده و برخی نظریات بعد دهها سال، نادرست بودنشون مشخص شده. الانم معلوم نیست قوانین جدید علم بعد ده سال دیگه تغییر نکنن... یعنی علوم طبیعی قطعیتی ندارن،
ابوالفضل
۱۷:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اگه فیلم هم گرفته بشه ثبت هم بشه میگین فتوشاپه ادیته بهانه آوردن برای شما چیز عادیه پس نیاز به معجزه نیست
همین الان چندین هزار آدم وجود داره که میگن زمین تخته با اینکه فیلمش هست که گرده
۱۸:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چیزایی که اسلام ؛ 1400 سال قبل گفته ، یکی یکی ، بشر ، پس از سالها بررسی ، داره کشف میکنه !!
سلمان
۲۲:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
میدونی چرا
چون باچشم خودت قدرت خدا را میبینی نیاز به عصای موسی نیست.
علم داره قدرت خدارا نشون میده..
چیزی که خدا افرید علم فقط نشون میده بهش میگیم کشف..ترکیب میکنه
چیزی نداره اضاف کنه،چون خود ذهن هم افریده ی خداونده.
قران میگه سخر شمس والقمر.
ما میبینیم که اره
تو یه مدار با یه زاویه مشخص حرکت میکنن فصل دا بهدوحود می اورند،مُسَخَر هستند ازاد بی نظم نیستندو هزار دلیل ....
۲۳:۱۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
دوربین صد ساله که اختراع شده، یکی از معجزات ۱۲۰ سال پیشو نام ببر.
۰۷:۰۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بزرگترین معجزه خداوند ثبت همین وقایع در قرآن است. افلا یعقلون
India
احمد
۱۳:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چرا انقدر اراجیف میبافین آخه ؟ در این آیه اولا از سیاره های دیگه سخن نگفته ، دوما منظورش پرندگان بوده که بین زمین و آسمان در پروازند.
سوما: قرآن در کلام به معنای خواندنی است ، و کتاب عبرت است، نه کتاب علمی . قرآن بیشتر کتاب حکایات و عبرت هاست.
به دنبال اثبات حقانیت باورهای خودتون با استناد به قرآن نباشید.
که قرآن خودش گفته تفسیر قرآن گناه است.
بسیاری روایت هم از امامان شیعه بخصوص امام صادق و امام باقر هست که تفسیر قرآن رو حرام اعلام کردند. حالا یه عده جمع شدن تفسیر قرآن نوشتند به خودشون مربوطه.
۱۷:۰۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سالها پیش که قران را فقط با معنی ظاهری میخواندم در بسیاری ایات متوجه مفهوم ایه نمیشدم.زمان برد تا فهمیدم این ایات در حد مختصر و مفید مطلب را بیان کرده و پشت ان شان نزول یا واقعه تاریخی بوده. و جالبه الان هم که این مطلب را مینویسم به ذهنم رسیداگر قرار بودبیشتر ، مطلب را طول و تفصیل بده بعد چند بار خواندن برام خسته کننده میشد. با این روش موجز گویی واقعا هر دفعه درک جدیدی بالاتری برام ایجاد میشه.
۲۰:۵۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
خدا هدایتت کنه
ا
۲۲:۱۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
این طور نیست، خود امام صادق مجمع علمی داشت شاگرد دانشمند داشت قران تفسیر میکرد،اشتباهی ننویس کسی فکر کنه راسته.
مطالعه کن لطفا.....
حابر ابن حیان،........
۰۸:۴۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
گفته زمین و آسمانها یعنی کل کاینات
تراختور تبریز
۱۳:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سلام بر پیامبر نور و رحمت .پایدار بماند معجزه قران
ا
۱۲:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
حداقل حق قرآن بر همه انسانها و مخصوصا مسلمانان این است که یک مرتبه از اول تا پایان آنرا با زبان خودشان و ترجمه ای که می دانند بخوانند .
۱۳:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بعد چه اتفاقی میافته؟
آیا مشکلات مردم حل می شود؟
۱۳:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تفسیر قرآن بسیار سخت است!
فرمول و رموز پیچیده ای دارد!!!
ما فقط روخوانی و معانی بسیار ضعیفی از آن می‌دانیم!
پیشرفت غربی ها که به فرا زمینی و علوم گسترده در همه رشته ها دست یافته اند!!!!!
این است که شاید به کمتر از یک درصد هزارم از معنی و تفسیر قرآن رسیده اند.
کتاب آسمانی قرآن فقط مختص مسلمانان نیست.
دین اسلام برای نجات بشر آمد.
ما نتوانستیم قرآن را رمز گشایی کنیم!!!
کفار و دشمنان اسلام، اگر پیشرفت هایی داشته آند از قرآن بوده...
چرا رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای روحی فدا، تأکید می‌فرمایند که قرآن بخوانید...
پیامبر گرامی اسلام فرموده اند که اگر علم در ثریا باشد، ایرانیان به آن دست پیدا می‌کنند...
نقطه به نقطه...
سلول به سلول قرآن و نهج البلاغه و کتب اهل بیت ع علم است.
از 0 تا 100 زندگی بشریت و آسایش بشر در گفته های قرآن و اهل بیت ع است.
قرآن بخوانید و به آن عمل کنید... امام خمینی ره
۱۴:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
۰۷:۰۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
۱۳:۱۱ با تفکر بخون والله مشکلاتت حل میشه. یکبار با ذهن باز امتحان کن
۱۲:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
دنیا در حال رسد کردن ستاره ها هستند .
۱۲:۳۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
خدایا شکرت
۱۲:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اتفاقا تو قرآن نوشته خلقت کائنات بمراتب مهمتر از خلقت انسانه
۱۲:۳۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
پس چرا یه جا دیگه نوشته خلق احسن الخالقین؟!!!!
امید
۰۰:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مهمترنگفته.گفته پیچیده تر
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
عظمت خلقت جهان بیشتره. بزرگی نه اهمیت. یعنی اشرف مخلوقات انسان (آدم) هست نه عظیم ترین خلقت.
۱۲:۱۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
با عقلم جور درنمیاد خدا اینهمه کهکشان رو فقط برا دیدن خلق کرده باشه
۱۷:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
دقیقا.که فرموده" ایات لاولی الباب" . نشانه ای برای خردمندان.تازه باید به خرد و تدبر برسیم .
۱۸:۰۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بله. خیلی از مخلوقات اصلاً برای دیدن نیست. خیلی از مخلوقات و عجایب در دریاها هست که اصلاً کسی به اونها دسترسی نداره. خیلی از فرشتگان. خیلی از اجنه. مگه قرار بوده انسان محیط بر مخلوقات باشه؟! چنین چیزی از قرآن برنمی آد. اما تا اینجای کار محور انسانه. یعنی اشرف مخلوقات. دلیلی نداره که مخلوقات دیگه ای در میان نباشه. یا اینکه انسان بخواد اونها رو مدیریت کنه. ما جزئی از خلقتیم که جهان به ما احاطه داره نه ما به جهان.
۱۱:۵۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
درود بر دانشمندان ایران زمین
امین حسینی
۰۸:۰۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تا کور شود هر آنکس. که نتوان دید خدا قوت دلاورمردان ایران ازاین هرزگویی ها ناراحت نباشید روزی موشکها را هم مسخره می‌گرفتند پهباد را بابادک میگفتند بامید روزی هر آنچه مملکت نیاز داشته باشد بدست توانای جوانان برومندش که خاک .وطن را توتیای چشم خود میکنند ووطن رامام خود میدانند به قله علم و دانش برسند ۰
۱۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
حالا این قضیه چه ربطی به دانشمندان داشت اینجا حرف از درستی و اعجاز قرآن بود که وقتی علم بشر محدود بود این خبر داده اکنون یواش یواش حقانیت قرآن رو میشود ...این چه ربطی به رگ گردن تو داشت یکدفعه قرمز شد؟?
۰۶:۲۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
ماشاالله به جوانان با غیرت ایران
۰۵:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
من بازنشسته لشکری شرمنده زن و بچه ام شدم
۱۲:۳۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
زیر فشار این دولت و مزدوراش همه شرمنده هستند
۰۵:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
۱۸:۰۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
خجالت بکشید. هر جا هر بحثی رو به حاشیه میبرید. این همه خبر و گزارش برو اونجا نظر بده.
۰۴:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
مَا شَاءَ ٱللَّٰهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
محسن
۰۴:۰۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بابا انقد نشونش ندین خجالت میکشیم
مثل اون چرخبال افغانستانه
۰۱:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سلام.رو پروژه جنگنده نسل۵ قاهر کار می‌کردید صدبرابر بهتر از این بود،با سیاست غربزدگی و ما نمی‌توانیم دولت تدبیر وامید پروژه قاهر دولت قبل را منحل کرد.
۱۰:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت نسل جوانان ایران
Italy
۰۱:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
فکر کنم با پراید مسابقه بده عقب می افته..ماشالا سرعت نور داره ..ولی صداگذاریتونو دوست داشتم طبیعی بود از فیلم های دفاع مقدس برداشته بودین ولی قشنگ بود
۲۳:۳۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
هر وقت ماهی رو از آب بگیری تازست
۲۱:۵۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
نه هروقت ماهی رو از آب بگیری میمیره
۲۲:۴۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
پاکستان در همسایگی ایران ۲۰ سال پیش هوتپیمای جت جنگی بومی ساخته بعد ما بعد از بیست سال پاکستان. هموز یه هواپیمای جت بومی شکاری مانند اف ۱۶ پاکستان نداریم
United States of America
جواد
۲۰:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
کدوم احمقی گفته اف 16 مال پاکستان هست؟ f16 جت جنگی ساخت آمریکاست و خیلی از جت های دیگه
۲۲:۴۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خیلی مسخره است .شبیه تاکسی است .
۲۲:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
محمدرضا
۲۱:۴۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اسباب بازیه
۲۱:۳۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
انتخاب رنگ این هواپیما با کدام مغز متفکر بوده ؟
۲۱:۰۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
افشین
۲۰:۵۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
با تمام احترامی که برای تلاش دولت ایران در ساخت این جت آموزشی قائل هستم باید بگم که این جت یه کپی ضعیف از نسخه برزیلی هستش که دهه هفتاد وارد ایران شد و الان تونستن یه کپی از اون بزنن
۲۰:۱۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خخخخخ
غفار
۱۹:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
فقط یک ویژگی خیلی مهم داره :
قارقارکه
۱۹:۴۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خوبه برآموزش خداقوت انشاالله نسلهای بعدی این هواپیما پیشرفته ترخواهدشد۰
۱۹:۳۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
مثل هواپیمای کوکی می مونه
بعد چهل سال چه دستاوردی داریم!!
۱۹:۳۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
۱۹:۲۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
یکی از ویژه گی های مهمش اینه که وقتی باطریش تموم میشه هر جا بتونه فرود میاد بعد باید دوتا باطری قلمیشو عوض کنی
۱۹:۲۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ویزگی خاص اینکه چطور پرواز میکنه
۱۹:۱۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
یکی از ویژگی های مهمش بلند شدن از سطح زمین هست خیلی عالیه
۱۹:۱۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
واقعاً دست مریزاد اما طراحیش شبیه جیمبو هست
۱۹:۰۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
حالا چرخاتوجم کن تا بقیش
۱۸:۴۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تولید انبوه دانشی به مراتب گسترده تر و بالاتر است به امید تولید انبوه و فراوان این جت آموزشی کشورمان
۱۷:۵۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
از زمان مرحوم ستاری فقط تونستن این اسباب بازی رو بسازن
۰۶:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت جوانان ایرانم
۱۷:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدا خدا چرخاشو نگاه کنید همیشه بازه یه فناوری جدید
۱۷:۴۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
دست دست اندرکاران درد نکنه باز برای شروع خوبه . اما شبیه اسباب بازیه . ابهت نداره . به امید ساخت نسل پنجم و ششم جنگنده ها
۱۰:۵۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چقدر خوب
۱۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
هنوز خیلی راه داره تا جت بشه ولی باز هم خوبه بالاخره پرواز مکنه
۱۷:۲۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
پراید هوایی.
۱۷:۱۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اب نون برای من بیمار نمیشه
Bakhtiyari
۱۷:۰۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
مهم ساختن هواپیماهایی همچون سوخو۳۵ و اف ۳۵ است
هر چند به تولید انبوه رساندن جت یاسین نشان تلاش نخبگان کشورمان ایران عزیز است و بر اندیشه و سر و دست و بازوی این عزیزان خودی باید بوسه زد
بختیاری
۱۷:۰۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
هواپیماها و بالگردها را به دانشگاه‌ها بدهید تا بهترشان را بسازند
۱۶:۴۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
جت یاسین چه ویژه کی های دارد؟ پاسخ .به نام خدا جت یاسین ویژه گی های زیادی دارد
۱۶:۴۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تحويل جنگنده هاي سوخو ي روسي به ايران كابوس وحشتناك نتانياهو بايدن.
جت هاي جنگنده مدرن از اركان اساسي دفاعي تهاجمي هر كشوري است.
۱۰:۵۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تا کور شود هر آنکس. که نتوان دید خدا قوت دلاورمردان ایران
۱۶:۴۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
جت وقتی اسمش عربیه معلومه تمام قطعاتش خارجیه ساختش هم کار خارجیاس فقط تو ایران سرهم شده و چیزی که پایه ساختش از دروغ باشه آخر عاقبتش میشه قاهر 313
۱۶:۳۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
این کشور باین اقتصاد دستوری به هیچ جایی نمیرسه همش الکیه
۱۶:۳۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
نیاز کشورما در حال حاضر هواپیمای مسافربری هست.
۱۶:۳۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
الان خیلی از کشورهای شرقی و غربی دارن روی پروژه های مشترک در زمینه طراحی و تولید جنگنده های نسل ۶ و حتی ۵ کار می کنند حتی جدیدا خیلی از کشورهای خاورمیانه مثل عربستان هم با چند کشور دیگر همچین پروژه ای رو شروع کردن،ایران هم باید اینکارو انجام بده وگرنه با ساخت این جت ها به نتیجه ای نمی رسیم از اینا بیشتر باید واسه سم پاشی استفاده بشه!!!
۱۶:۳۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
چرخهاش بسته نمیشه !
پرنده ها موقع پرواز پاهاشونو کاملا می بندند !
از نظر ائرودینامیکی جلوی سرعتشو نمیگیره ؟!
نکنه موتورش پرایده ؟!
اخه چرا زرد روشن ؟؟!!!
۱۶:۲۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اسمش بیشتر شبیه توئیتی هست.
Italy
۱۵:۵۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
جت نباید چرخاش بسته بشه؟ بیشتر شبیه به این هواپیماهای ملخیه
۱۶:۲۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
آموزشیه.‌روز اول سوخوی ۸۹ جلوی دانش آموز نمیذارن که؟
Saeed
۱۶:۲۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
احتمالا چون داره تست پرواز گرفته میشه چرخ ها را باز گذاشته علتش نمی دونم ولی چند جا دیدم برای آزمایش عملکرد هواپیما چرخ ها باز هست.
۱۶:۳۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
در تست مقدماتی و اولیه نمی بندن که اگه دچار نقص نشد و نتونست بلند بشه نیفته بترکه. نه تنها در ایران که در کل دنیا هم همین طوره
۱۷:۰۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
آموزشیه نفهم بفهم
وحید
۱۸:۳۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
۱۸:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
جرا باید همیشه ابراز فهم و کمالات کنیم در حالیکه بیسوادیم همیشه اولین پرواز با چرخ های باز انحام میشود در تمامی انواع هواپیما
Javad
۱۹:۴۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
این فقط نمونه اولیه هست.بعدازاطمینان کامل چرخاش استانداردمیشه.

درودوخسته نباشیدبه دلاورمردان ارتش.سپاه.انتظامی
۱۹:۵۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تو پرواز ازمایشی چرخها باز باقی می مونن
۱۹:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
دوست عزیز عکسی که چرخ بازهست مربوط می‌شود درحین نشستن روبانده
متخصص
۲۲:۱۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
چون در حال تست است چرخ ها نباید بسته شوند.یا علی...
France
رضا
۰۴:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
فیلمش برای موقع بلند شدن و نشستن روی زمین هستش و اون موقع چرخها باز هست،
۱۳:۱۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اگر ایران هم از صد سال پیش این پروژه دا داشت الان باللاتر از سوخو ۳۵ ساخته بود نه اینکه التماس به روس بی دی بی پدر مادر کند بدای خرید سوخو
۱۹:۲۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خود آمریکا که مدعی در ساخت هواپیمای جنگی است صد سال پیش هواپیمای جت نداشته
۱۹:۲۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خخخ الان ۴۵ سال از انقلاب گذشته میشه بگی چی ساخته و تو چی ورود کرده؟
خودرو؟
لوازم خانگی؟
اینترنت و فَضای مجازی؟
ماهواره؟
موشک؟
هاشم
۲۱:۲۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ما هرچه عقب افتادیم در زمان پهلوی بود.همه چیز و همه کار های ما میبایست با عجنبی هماهنگ میشد.
۱۱:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲