افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی با بارور کردن ابر‌ها

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: بارور کردن ابر‌ها منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود.

مجید کوهی گفت: بشر می‌تواند تا حدی در اقلیم تغییر ایجاد کند که آن هم مقطعی است ، برای مثال بارورسازی ابرها یک نوع دستکاری جوی است که به صورت مقطعی و نقطه‌ای امکان‌پذیر است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان این که دستکاری کلی اقلیم از سوی انسان از نظر علم هواشناسی امکان‌پذیر نیست ، در خصوص اثر پدیده دور پیوند ال نینو در استان نیز افزود: پدیده دور پیوند الگویی است که یک نقطه از جهان اتفاق می‌افتد و آثار آن در سایر نقاط جهان دیده می‌شود. پدیده ال نینو در اقیانوس آرام جنوبی رخ می‌دهد که اثر آن در خاورمیانه و ایران دیده می‌شود . این پدیده هر ۲ تا هفت سال رخ می‌دهد و بازه اثر آن ۹ تا ۱۲ ماه است.

به گفته او، نظر سازمان هواشناسی این بوده است که این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثر خواهد داشت ولی در استان با مشورت همکاران و نظر جمعی به این نتیجه رسیدیم که این پدیده در اردبیل این پدیده اثر نخواهد داشت و به اطلاع مسئولان استان هم رسانده شد ، ضمن اینکه این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثراتی در استان خواهد داشت.

کوهی افزود: کل کشورها و از جمله کشور ما درگیر تبعات و آسیب‌های پدیده تغییر اقلیم هستند. در این پدیده اصلی‌ترین موضوع افزایش گازهای گلخانه‌ای اعم از دی اکسیدکربن ، متان و مونوکسید نیتروژن است که عامل انسانی آن حمل و نقل ، کشاورزی و تولید گرماست.

به گفته این کارشناس هواشناسی ، گازهای گلخانه‌ای همانند پتو کل کره زمین را احاطه کرده باعث افزایش دما می‌شود.

کوهی افزود: کشورما از نظر اقلیم در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد که کم بارشی در ذات این منطقه است اما نکته مهم این است که در حالی که میانگین بارش مناطق خشکی کل دنیا ۷۵۰ میلی‌متر و در ایران هم ۲۳۵ میلی‌متر است.

او در خصوص بارش‌های کم فصل پاییز استان اردبیل هم گفت: علت اصلی که بارش‌های فصل پاییز ضعیف‌تر شد ماندگاری هوای گرم در شمال آفریقا و سرازیر شدن آن از شرق اروپا بود که باعث شد سامانه‌های مدیترانه‌ای تضعیف شده و بارش‌های پاییز کم شود ، در عین حال نباید فراموش کرد که از اول مهر تا پایان مهر ۷۰ درصد افزایش بارش داشتیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.