قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یمنی‌ها اجازه عبور هیچ کشتی که مقصدش اسرائیل باشد را نمی‌دهند

کارشناس مسائل منطقه گفت: یمنی‌ها اجازه عبور هیچ کشتی که مقصدش اسرائیل باشد را نمی‌دهند، اما سایر کشتی‌ها برای عبور آزاد هستند.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حمله آمریکا و انگلیس به مواضع یمن بیان کرد: پاسخ یمن قطعا سنجیده و متناسب با حملات صورت گرفته خواهد بود. یمنی‌ها دو ویژگی در پاسخ گویی دارند؛ ابتدا در گزینه‌های بسیار زیادی است که در اختیار دارند و دوم هم آسیب پذیری‌های بسیاری است که آمریکا و انگلیس دارند و به هیچ وجه اهداف یمنی‌ها محدود نخواهد بود و این اهداف می‌تواند کشتی‌ها باشد و یا می‌تواند پایگاه‌های نظامی آن‌ها و همچنین دیگر منافع آن‌ها در منطقه باشد.

 هر ضربه‌ای به رژیم صهیونیستی وارد شود در حقیقت ضربه‌ به منافع آمریکا و انگلیس است

وی ادامه داد: از همه مهمتر هم این است که هر ضربه‌ای به رژیم صهیونیستی وارد شود و هر موشکی که به مناطق رژیم صهیونیستی پرتاب شود در حقیقت ضربه‌ای به منافع مهم آمریکا و انگلیس است؛ بنابراین محدودیتی در اهداف یمن وجود ندارد همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در منطقه دارند و همچنین با توجه به قابلیت‌های بسیاری که دارند می‌توانند بسیاری از پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار دهند و همچنین خطوط انتقال نفت به این کشور‌ها را محدود کنند.

قناد باشی افزود: از نظر زمان هم یمن عجله‌ای ندارد و به طور مقتدرانه مشرف بر آبراه دریای سرخ و باب المندب قرار گرفته‌اند و مقتدرانه می‌توانند به فراخور زمان ذیل تداوم طرح قبلی شان مبنی بر جلوگیری از حرکت کشتی‌های تجاری به سمت رژیم صهیونیستی جلوی حرکت کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز  سد کنند و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کنند.  با توجه به ۸ سال جنگی که یمنی‌ها تحمل کردند و تجاربی که از این جنگ به دست آوردند قطعا زمان و مکان مناسبی را برای پاسخگویی انتخاب خواهند کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اهمیت تنگه باب المندب نیز گفت:  بعد از اینکه کانال سوئز احداث شد کشتی‌های تجاری توانستند از طریق این کانال وارد دریای سرخ شوند و به سمت آسیا حرکت کنند و تنگه باب المندب اهمیت بسیاری یافت. اگرچه خود تنگه هم به دلیل اینکه کشور‌های متعددی  مانند عربستان، مصر، سودان، جیبوتی در اطراف دریای سرخ قرار دارند، دارای اهمیت است، زیرا به چندین کشور کلیدی راه دارد. از نظر تجاری بیش از ۳۰ درصد تجارت بین المللی از این آبراه می‌گذرد و بسیار مهم است به خصوص اینکه نفت و گاز هم که مساله روز دنیاست از این منطقه عبور می‌کند.

 هر ناامنی می‌تواند برقیمت نفت و گاز موثر باشد و محاسبات غربی‌ها را در اقتصاد به هم بزند

وی ادامه داد: همچنین هر نا امنی می‌تواند برقیمت نفت و گاز موثر باشد و محاسبات غربی‌ها را در اقتصاد به هم بزند. از نظر نظامی هم بسیاری از کشور‌ها نقل و انتقالات نظامی خود را به وسیله کشتی‌هایی عبور می‌دهند که از این منطقه می‌گذرد؛ بنابراین هرکس که بر تنگه باب المندب اشراف داشته باشد می‌تواند ضامن اجرایی برای اجرای توافقات بر سایر کشور‌های این منطقه باشد.

قناد باشی درباره ضربات اقتصادی وارد شده بر رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: رژیم صهیونیستی در اقتصاد ضربات زیادی دیدند، اما آمار دقیقی ندادند. اما بنادری که به دریای سرخ وصل می‌شوند و کشتی‌هایی که از این منطقه عبور می‌کردند الان از کارکرد افتاده‌اند و کشتی‌هایی که در بندر ایلات پهلو می‌انداختند دیگر قابلیت عبور ندارند و این بندر که تعطیل شود بخش عمده‌ی از تجارت اسرائیل متوقف شده و کالا‌هایی هم که به این رژیم می‌رسیده طبعا گرانتر خواهد بود و دیرتر نیز به آن‌ها خواهد رسید، زیرا باید قاره آفریقا را دور بزنند که در این چند هفته این اتفاق افتاد.

کارشناس غرب آسیا افزود: همچنین به دلیل وجود خطرات دریایی هزینه بیمه گرانتری را باید پرداخت کنند و الان هم یکی از مسائلی که دولت نتانیاهو را تحت فشار قرار داده همین مساله موانع کشتی‌هایی است که در دریای سرخ ایجاد شده است. الان این تنگه کاملا بسته است و یمنی‌ها اجازه عبور هیچ کشتی که مقصدش اسرائیل باشد را نمی‌دهند، اما سایر کشتی‌ها برای عبور آزاد هستند. تا زمانی که راه غذا و دارو به مردم غزه باز شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار