معاون وزیر نیرو در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

ظرفیت داخلی تولید تجهیزات نیروگاه تجدیدپذیر به ۱۵۰۰ مگاوات می‌رسد

معاون وزیر نیرو گفت: هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات از برنامه توسعه ۵ هزار مگاواتی تجدیدپذیر‌ها تا سال آینده از توان داخلی تامین خواهد شد.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر چند مجموعه برای تولید پنل داریم و سال گذشته کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات افتتاح شد یک کارخانه داخلی نیز جدید با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات به زودی بهره برداری خواهد شد و چند کارخانه دیگر در ظرفیت‌های کوچکتر داریم.

او افزود: پیشبینی ما این است که هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات از ظرفیت ۵ هزار مگاواتی که تا سال آینده قرار است در تجدیدپذیر‌ها ایجاد شود از این طریق و با توان داخلی تامین شود. باقی مانده نیاز ما نیز به دلیل سرعت برنامه‌های افزایش ظرفیت از طریق واردات تامین می‌شود.

او در خصوص برنامه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برای افزایش عمق ساخت داخل در توسعه تجدیدپذیر‌ها گفت: برای توسعه ظرفیت برنامه رسیدن به ۸ هزار مگاوات افزایش توان تولید در کل زنجیره کشور را داریم که یک برنامه ۵ ساله است؛ و با تحقق آن سالانه ۸ هزار مگاوات تجهیزات نیروگاه تجدیدپذیر در داخل تولید می‌شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: زنجیره تولید نیروگاه‌های خورشیدی ۵ حلقه دارد و برای تکمیل این حلقه‌ها حدودا ۵۰ کارخانه باید در کشور ایجاد شود که سرمایه‌ای ۳ میلیارد دلاری مورد نیاز است یک سند ملی در موضوع تدوین شده و با تصویب آن ستادی تدوین خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: اقدامات خوبی در تکمیل زنجیره انجام شده و در سال گذشته احداث کارخانه تولید سیلیکون را داشتیم و کارخانه سلول‌های خورشیدی هم درحال ساخت است، اما حلقه مفقوده ما در این زنجیره پلی سیلیکون است.

او در خصوص تفاوت هزینه‌های ساخت داخل و واردات گفت: اگر زنجیره کامل را نداشته باشیم قیمت داخلی باقیمت خرید خارجی تفاوتی ندارد که شرایط را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند و باید با تعرفه گذاری این حمایت را از تولید داخل داشته باشیم. اگر کل زنجیره را داخلی سازی کنیم قطعا قیمت تجهیزات، قیمت‌های مناسبی میشود و مهمترین نکته آن هم این است که از خروج ارز جلوگیری می‌کند. عمده تجهیزاتی که در نیروگاه‌های تجدیدپذیر که ارزبری بیشتری دارند در داخل تولید می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار