یکی از دلایل بسیار مهم اٌفت تحصیلی دانش‌آموزان وابستگی زیاد آن‌ها به تلفن همراه و فضای مجازی است که تمرکز و آرامش ذهنی را از آنان گرفته است.

دبیر دبیرخانه راهبری کشوری زیست‌شناسی و استاد دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی به بررسی دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در پایه دوازدهم پرداخت.

مشروح یادداشت او بدین شرح است:

فاکتور‌های بیشماری در افت تحصیلی دانش‌آموزان دخیل است، ولی مهمترین عوامل عبارتند از:

۱. مفهومی شدن سوالات به طور ناگهانی بدون آنکه از پایه‌های پایین‌تر روش مطالعه دروس از جمله زیست شناسی به درستی آموزش داده شود، از دوره اول متوسطه روش تدریس دروس توسط معلمان باید تغییرات زیادی کند و سوالات امتحانات از سطح دانش خارج شوند.

۲. هنوز ذهن دانش‌آموزان پایه دوازدهم بر موضوع کنکور، مشابه سال‌های گذشته است متاسفانه باید چند دوره دانش‌آموزان ضرر‌های تغییرات ناشی از اعمال مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بدهند.

۳. انتشار اخباری درباره لو رفتن سوالات کنکور یا ورود متقلبین به دانشگاه، انگیزه را در دانش‌آموزان از بین برده است.

۴. وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... در زندگی برخی دانش‌آموزان باعث شده است تا درس از اولویت نخست آن‌ها خارج شود.

۵. مایوس بودن از آینده شغلی در کشور و اینکه دانش‌آموزان در اطرافیان خود مشاهده می‌کنند با وجود تحصیل در دانشگاه‌های برتر و رشته‌های سطح بالا باز هم نتوانستند شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.

۶. برگزاری امتحانات مستمر زیاد در دروس مختلف در طول سال، امتحان را در نظر دانش‌آموزان لوث و آن‌ها را بسیار خسته کرده است.

۷. تمام کتاب‌های درس شاخه نظری در محفوظات خلاصه شده‌اند و دانش‌آموزان از این همه محفوظات خسته شده‌اند، آموزش در کشور تشنه تغییرات مهمی است که علوم را به سمت کاربردی شدن ببرد.

۸. دروس بسیار خوب مثل سلامت و بهداشت، مدیریت و ... نباید امتحان داشته باشند بلکه کلاس‌های درس آن‌ها به شکل مباحثه بین دانش‌آموز و معلم برگزار شود تا هم تأثیر مطالب بیشتر باشد و دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای بهره بردن از این کتاب‌ها داشته باشند و هم تعداد امتحانات کمتر شود.

۹. عدم تناسب مطالب درسی با میزان ساعت تدریس (به ویژه پایه دهم)

۱۰. عدم آشنایی و تسلط معلمان جهت تفهیم مطالب و درنتیجه گرایش به حفظ کردن آن‌ها

۱۱. وجود افرادی با عنوان مشاور که دانش‌آموز را به سمت تحصیل مجازی سوق می‌دهند.

۱۲. جذاب نبودن اکثر کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان با توجه به تغییرات سریع روش‌های مختلف آموزشی

۱۳. تعدد مراکز تصمیم گیری در بحث آموزش و اتخاذ رویکرد‌های منسوخ در امور آموزشی که نتیجه آن افت تحصیلی دانش‌آموزان است.

۱۴. عدم شناخت توانایی‌های دانش‌آموز توسط خود او و خانواده که منجر به انتخاب رشته نامناسب می‌شود و نتیجه آن تحت فشار گرفتن دانش‌آموز خواهد بود.

۱۵. کاهش انگیزه دبیران تأثیر زیادی در اٌفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

۱۶. یکی از دلایل بسیار مهم اٌفت تحصیلی دانش‌آموزان وابستگی زیاد آن‌ها به تلفن همراه و فضای مجازی است که تمرکز و آرامش ذهنی را از آنان گرفته است. تعدد شبکه‌های اجتماعی و پرسه زدن در این فضا موجب اتلاف زمان مفید مطالعه و خستگی ذهنی و جسمی دانش‌آموزان می‌شود.

۱۷. تفکر اشتباه اینکه صرفاً مشاهده فیلم‌های کمک آموزشی در روز امتحان جایگزین مطالعه دقیق کتاب شود، این روند باعث شده است تا دانش‌آموزان مهارت درست خواندن و درست نوشتن را از دست بدهند و زمان بسیار زیادی هم صرف مشاهده فیلم‌ها شود.

۱۸. اثرات دو سال تحصیل مجازی تا چندین سال همچنان تاثیرگذار خواهد بود حتی در حد تحصیلات دانشگاهی و موجب اُفت سواد نسل فعلی شده است به گونه‌ای که برخی دانش‌آموزان حتی از نوشتن پاسخ در امتحانات ابراز خستگی می‌کنند، اشتباهات نگارشی ساده آن‌ها و ناتوانی در فهم متن سوالات امتحان و کتاب‌های درسی بخاطر دایره لغات محدود از جمله اثرات ادامه‌دار آموزش مجازی است که بر اُفت تمام دروس تأثیر داشت.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Korea (the Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
مهمترین دلیل افت درسی ،تغییر نظام آموزشی هست.مشکلات دیگه قبلا بوده .جالبه که درس های ابتدایی نسبت به قبل سختر شده و در عوض حجم کتاب های علوم پایه در دبیرستان کم شده،با وجود این نمرات دانشآموزان متوسطه دوم به شدت افت کرده،۱۸ دلیل این جا گفته شد ،ولی به نظر من که در دبیرستان فیزیک درس میدم دلیل اصلی افت دانش اموزان نظام اموزشی ۶،۳،۳،است.
Korea (the Republic of)
بیات
۱۳:۰۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
از وقتی نظام آموزشی رو عوض کردند ،افت تحصیلی دانش آموزان زیاد شد.سیستم ۶،۳،۳ به درد نمی خوره ،تو دوره ابتدایی نباید به بچه ها زیاد سخت بگیرند.،اصلا به ایک موضوع فکر نمی کنه.نمیشه تقصیر رو گردن معلم یا دانش آموز یا خانواده گذاشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
بنده داخل یک مدرسه هستم با 400 نفر دانش اموز دوست دارم فقط یک روز درهفته بیاید ببنید که بچه هروز تا ساعت 12 مبخوابن معلم هم انگار با ستون یا با همون دوتا دانش اموز درس میپرسه و امتحان میگرن علت این موضوع چیه بی انگیزگی همش درس درس ما حتی زنگ ورزشم استرس داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
با اینکه نخوندم اما میدونم کلا تحت فشار بودن بچست?
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۲:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
به نظرم سیستم آموزشی کشور ایران بد ترین و افتضاح ترین سیستم آموزشی دنیا هست. همه جا ۱۰ برابر اون چیزی که درس دادن تو امتحان اَزَمون میخوان. یکی دیگه هم سهمیه و مافیای کنکور که واقعا سیستم کنکور رو خراب کرده، هر چند کنکور هم یکی از مزخرف ترین امتحان ها برای سنجش دانش آموزان در جهان شناخته شده و نمیدونم چرا انقدر هر سال کنکور رو سخت تر میکنن؛ یکسری ها هم که سهمیه دارند قیول میشن ولی حق دانش آموز خوب داره ضایع میشه. طرف پدرش رفته جپه بعد خودش سهمیه داره.
واقعا برای سیستم آموزشی ایران متاسفم که انقدر دارن بچه ها رو زجر میدن ولی هیچ تضمینی برای آیندشون نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
به نظر من همین گوشی عامل پیشرفت ما میشه. چون اپلیکیشن هایی هستند که یک دنیایی از علم رو تو خودش جا داده.
با همین گوشی که میگن بده و این چیزا میشه کلی کارا باهاش انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
معمولی،نمونه،تیزهوشان
Iran (Islamic Republic of)
رضا leopard
۲۲:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اصلا نمیدونم چی بگم??
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
دقیقا همین طوری است که شما نوشتید ما الان دانش آموزان دهم هستیم که با این که مدت زیادی از سال گذاشته پیشرفت چندانی نکردیم و اکثر ما در حالو هوای پایه های نهم هشتم و هفتم هستیم و اینکه با فکر می‌کنیم که کتاب های متوسطه دوم مثل متوسطه اول هستند کتاب های متوسطه اول بیشتر حفظی بودند و اینکه یک دانش آموز دهم باکتاب هایی نظیر فیزیک شیمی زیست شناسی آشنا شود بسیار سخت هستند و معلمان مدرسه ماهم از این که امتحانات نهایی شده اند مخصوصا برای پایه های دهم بسیار بد است می‌توانستند از پایه های یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۰:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
واقعا تمام موارد کاملا درست بیام شده
ودقیقا همینطوره مخصوصا این دوسه مورد اخر
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۰:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
واقعا تمام موارد کاملا درست بیام شده
ودقیقا همینطوره مخصوصا این دوسه مورد اخر
Iran (Islamic Republic of)
فریبا
۱۸:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
سیستم آموزش غلط، تنبلی و تهاجم فرهنگی. فکر میکنین دانشجوها کیفیت نمراتشون خوبه؟ میان سر کلاس یه برگه کاغذ یا خودکار نمیارن اما گوشی و هدفون فراموش نمیشه. و صد البته کیف لوازم آرایش. خیلی از رشته ها بازار کار خوبی دارن بنابر این نا امیدی از آینده شغلی خیلی تاثیر نداره.
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۱۸:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
آخ خدا از زبونت بشنوه، واقعاً دلایل محکم پسندی بود، من دانش آموز کلاس دوازدهم علوم انسانی هستم، وقتی این دوازده سال دوره میکنم چیزی جز استرس های شب امتحان و احساس پوچی بعدش هیچی به ذهنم نمیاد، مدرسه خونه دوم آدم نیست، اشتباه نکنید، مدرسه مصداق بارز یه زندانه، نه شیوه آموزشی جدید، نه امکانات خوب، و نه درس های سود مند برای رشته ها، ملاک برتریت هم طبق روال همیشه بر مدار نمرس و شایستگی دانش آموزا هیچ اهمیتی نداره
حالا واس ما میان هر سال مسابقات فرهنگی هم میزارن، د بیشرفا یه هنری یه چیزی به ما یاد میدادین که ما حداقل یک درصد امیدی به ادامه داشته باشیم
ما که امسالو تمام کردیم، افسوس برای اونایی که تازه اول راهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
چن تا رشته داریم که اینده ی شغلیشون نسبت به بقیه رشته ها کمی روشن تره که نظام اموزشیمون رو ب چ.خ داده هر کی تلاش میکنه واس اون چن تا رشته س و بقیه رشته ها رو هم ک قبولم بشی اینده ی نداری
و ب همین دلیم کنکور هم هر سال سختر و غیر قابل باور تر میشه و دانش اموزانی که خانواده شون دستشون به جیبشون میرسه با گرفتن مشاور و کتاب های کمک درسی و فلان و بهمان تا یه جایی بچه هاشون رو هل دادن سمتش و دوباره ثروتمندان پیروز ماجرا میشوند
Iran (Islamic Republic of)
م م
۱۶:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
مهمترین علت افت تحصیلی دانش اموزان استخدام اموزشیاران نهضتی ومربیان پیش دبستانی دراموزش وپرورش است
آخرین اخبار