آبگیری بزرگترین استخر مخزنی شرق کشور نیازمند ۳۰ میلیارد تومان اعتبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برای تکمیل و اتمام عملیات خاکی و آغاز آبگیری بزرگترین استخر مخزنی قنواتی شرق کشور در فردوس به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در بازدیدی که با حضور نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از استخر ذخیره آب قنات بلده شهرستان فردوس انجام شد، گفت: این استخر که بزرگترین استخر مخزنی قنواتی شرق کشور است با حجم ذخیره سازی یک میلیون متر مکعب در حال ساخت می‌باشد که تاکنون ۴۰میلیاردتومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل و اتمام عملیات خاکی و آغاز آبگیری به ۳۰میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ هکتار اراضی از آب این استخر استفاده می‌کنند، گفت: اراضی پس از بهره برداری این استخر به ۱۹۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

وی بهره‌برداران قنوات بلده فردوس را ۵۰۰۰ خانوار اعلام کرد؛ و گفت: زعفران، انار و پسته بیشترین سطح زیر کشت از اراضی بلده را به خود اختصاص داده است.

نیازی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیز اصلی‌ترین منبع تامین آب کشاورزی استان خراسان جنوبی قنوات عنوان کرد و افزود: برای بهره‌برداری بهتر از این منابع آبی، اقدام به احیاء قنوات کردیم، همچنین در کنار احیا و مرمت قنوات پروژه‌های مختلفی تعریف شده که استخر ذخیر آب بلده فردوس یکی از مهمترین این طرحهاست.

وی گفت: به منظور بهینه سازی مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری این استخر در حال ساخت است و تلاشمان این است از منابع مختلف ملی و استانی، اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را هرچه سریعتر تامین کنیم.

نیازی از عقد قرارداد محرومیت زدایی با اعتبار بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام خبر داد و افزود کار اجرایی این قرارداد از سال آینده آغاز خواهد شد.

 بزرگترین مخزن قنواتی کشور ۱۴۴ متر عرض، ۴۴۰ متر طول و ۱۷ متر عمق دارد.

برچسب ها: سد ، مخزن آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.