رئیس سازمان فضایی کشور:

با پرتاب امروز، ایران یک آزمایشگاه فضایی در فضا دارد

میکروماهواره مهدا به همراه دو نانوماهواره دیگر که هر سه از ماهواره‌های مخابراتی هستند، امروز همزمان توسط سیمرغ به فضا پرتاب شدند.

حسینی مونس، سخنگوی وزارت دفاع در اخبار ۱۴ درباره ماموریت فضایی که امروز انجام و طی آن، ۳ ماهواره همزمان به سمت مدار پرتاب شد، بیان کرد:  ماهواره بر سیمرغ، نسل جدید ماهواره‌بر‌های سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران است و فناوری پرتاب فضایی جزو فناوری‌های لب فضایی دنیا محسوب می‌شود که در مجموع ۱۰ حدود کشور به این فناوری دست پیدا کرده‌اند.

او ادامه داد: متخصصین کشور توانستند با استفاده از دانش و فناوری بومی به این تکنولوژی دست پیدا کنند. بعد از تست‌های تحقیقاتی و زیرمداری که انجام شد، سیمرغ امروز توانست سه ماهواره را همزمان در مدار قرار بدهد. با توجه به ویژگی‌های این ماهواره‌بر می‌توان گفت در آینده، نگران سایر  پرتاب‌ها نخواهیم بود.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی  کشور نیز مطرح کرد: ماموریت پرتاب مهدا تا حد زیادیی مشابه ثریا است. ما یک ماهواره تحقیقاتی مهدا که یک میکرو ماهواره است را به همراه دو نانو ماهواره که ماهواره تحقیقاتی هستند پرتاب کردیم.  هر سه ماهواره جزو ماهوار‌ه های مخابراتی با کاربری‌های خاص خود هستند.

او ادامه داد: در گام اول تثبیت قابلیت پرتابگر و در مدار گذاشتن ماهواره ها، قابلیت پرتاب چندگانه و تست عملیاتی ماهواره بر سوخت مایع و در گام دوم هم تثبیت فناوری‌های خود ماهواره اتفاق می‌افتد. تجهیزات، زیرساخت‌ها و زیرسامانه‌های متعددی در صنعت فضایی داخل ایران توسط پژوهشگاه فضایی و بخش‌های مختلف خصوصی و ... ساخته و روی زمین تست می‌شوند، اما تا زمانی که این تجهیزات در مدار و شرایط فضایی قرار نگیرند عملیات تست و آزمون به طور کامل انجام نمی‌شود و ما نمی‌توانیم به اطمینان کامل در این باره برسیم.

رئیس سازمان فضایی کشور تاکید کرد: در ماهواره مهدا و ماهواره‌های دیگر، زیرسیستم‌های مختلفی از جمله تولید و توزیع توان، تصمیم گیری و مدیریت داده، مخابرات و بسیاری دیگر از تجهیزات مانند موقعیت یابی و بررسی عمر تجهیزات در شرایط ویژه فضایی، توسعه پیدا کردند که باید در فضا مورد استفاده قرار بگیرند.

او یادآور شد: با استقرار این ماهواره‌ها در‌مدار، می‌توانیم بگوییم ما یک آزمایشگاه فضایی داریم که در فضا قرار گرفته به طور مرتب داده‌های این ماهواره‌ها در اختیار محققین قرار می گیرد. روزانه می‌توانیم داده‌ها را دریافت کنیم و فرامین اصلاحی بدهیم و این یک گام مهم و عملی در راستای توسعه بومی دانش فضایی است. دانش فضایی ایران یک دانش‌ بومی و بدون وابستگی به کشور‌های توسعه پیدا کرده  است و برای دسترسی به ماهواره‌های بزرگتر و عملیاتی یافته تر، این مراحل تحقیق و توسعه باید طی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار