شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افتتاح شد

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مدیران و هنرمندان هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.

آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر عصر یکشنبه هشتم بهمن ماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری، سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موزه هنر‌های معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا برگزار شد.

در این آیین نمایشگاه‌های «مفاخر هنر‌های تجسمی به روایت موزه هنر‌های معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوستر‌های مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنر‌های تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش پوستر‌های انقلاب اسلامی ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند روی دیوار رفته است.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب‌الله آیت‌الهی، نصرالله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل‌هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و... به نمایش درآمده است.

مفاخر هنر‌های تجسمی ایران از بخش‌های شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی است. این بخش با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود و به نمایش آثار درخشان و دستاورد‌های هنرمندان صاحب‌نام و تاریخ‌ساز معاصر در رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی هنر‌های تجسمی می‌پردازد.

همچنین به منظور گرامیداشت هنرمندان فقید عرصه هنر‌های تجسمی، در این بخش آثاری از هنرمندان صاحب‌نامی که طی یک سال اخیر و در فاصله جشنوارهگذشته تاکنون از دنیا رفته‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.

همچنین بخش آینه در آینه از دوره چهاردهم به جشنواره‌ی هنر‌های تجسمی فجر افزوده و برای چهار دوره برنامه‌ریزی شد.

«آینه در آینه ۱» در دوره‌ی چهاردهم به آثار نقاشی انقلاب پرداخت و «آینه در آینه ۲» در دوره پانزدهم با عنوان تهرانِ ۵۷ به هنر عکاسی اختصاص یافت. این بخش در دوره شانزدهم با عنوان «آینه در آینه ۳» به حوزه‌ی گرافیک و تصویرسازی پرداخته و شامل نمایش آثار گرافیک و تصویرسازی با مضامین انقلاب اسلامی ایران است که از مجموعه‌ها و گنجینه‌های هنری حوزه هنری گردآوری شده است.

همچنین آیین گشایش بخش نمایشگاهی دیگر این رویداد هنری که در مجموع ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره؛ شامل ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند سه‌شنبه- ۱۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنر‌های معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنر‌های تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنر‌های تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنر‌های تجسمی، مفاخر هنر‌های تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوستر‌های فجر (محیطی) را دربرمی‌گیرد.

امیر عبدالحسینی در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنر‌های تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم است. حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاورد‌های درخشان هنر‌های تجسمی معاصر به شایستگی ارائه شود. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مدیران و هنرمندان هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.

وی افزود: ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنر‌های تجسمی کشور حکایت می‌شود، در این میان ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارائه شده است.

وی عنوان کرد: افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بر شمرده می‌شود.

دبیرکل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیان کرد: مفاخر هنر‌های تجسمی به روایت موزه هنر‌های معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛ مفاخری که در ادوار گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره های بعد، جشنواره هنر‌های تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را دریافت خواهند کرد.

عبدالحسینی توضیح داد: در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنر‌های معاصر رخ نموده و زینت‌بخش جشنواره شانزدهم شده است.

وی تصریح کرد: این جشنواره چشم امید بسیاری از هنرمندانی است که به پای این درخت نشسته‌اند تا شانزده ساله شود و امیدواریم که ساقه‌های درخت جشنواره در تمامی جهان گسترده شود.

 معاون امور هنری وزارت فرهنگ در آیین افتتاح فجر شانزدهم گفت: فروغ جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به برکت شمع وجود هنرمندانی است که از گذشته تا به حال برای رشد این نهال زحمت کشیدند و آن را به درختی شانزده‌ساله تبدیل کردند.

در پایان مراسم افتتاحیه نیز نمایشگاه آثار مفاخر هنر‌های تجسمی به روایت موزه هنر‌های معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوستر‌های مقطع انقلاب و پس از آن) در گالری‌های موزه هنر‌های معاصر تهران افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنر‌های تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش پوستر‌های انقلاب ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه که در تمامی گالری‌های موزه برگزار شده است، آثار هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب الله آیت الهی، نصراله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و ... به نمایش گذاشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار