۱۴ طرح قرآنی رونمایی شد/ نمایشگاه قرآن تجدید حیات قرآنی کشور است

دستاورد‌های قرآنی دولت سیزدهم در قالب ۱۴ طرح دوشنبه شب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

طرح‌های قرآنی دولت سیزدهم شامل طرح ملی مسجد پایگاه قرآن کریم، مرکز ملی ترجمه قرآن کریم، منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر، اعلام تربیت چهارده‌هزارمین مربی طرح بشری و آغاز اجرای طرح حفظ قرآن کارکنان وزارت ارشاد است.

آغاز اجرای طرح کنشگری در فضای مجازی و سواد رسانه‌ای، شروع فعالیت ستاد ترویج دعا با محوریت صحیفه سجادیه، آغاز فعالیت انجمن بین‌المللی نهج‌البلاغه، آغاز به کار انجمن بین‌المللی صحیفه سجادیه، معرفی ۳۰ طرح و رویداد نمایشگاهی قرآنی در استان‌ها، معرفی دوازده‌هزارمین بیمه شده قرآنی در صندوق اعتباری هنر، اعلام دوهزارمین مجوز صادر شده برای مؤسسات قرآنی و اولین خانه خلاق قرآنی از دیگر طرح‌هایی بود که در این مراسم با حضور برخی مدیران قرآنی رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از ۱۴ دستاورد قرآنی با تبریک ایام ماه مبارک رجب، گفت: خدای متعال را شاکرم که در چنین ایام مبارکی این توفیق را داشتم که در این جلسه فاخر با حضور شخصیت‌های برجسته قرآنی کشورمان و همه دوستداران قرآن کریم حضور دارم.

 اسماعیلی با بیان این مطلب ادامه داد: خوشحالم که بعد از گذشت دو سال از ۱۴ طرح ابتکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه معاونت قرآن و عترت رونمایی می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: عامل اصلی پیشرفت این برنامه‌ها چیزی جز اخلاص و روحیه جهادی همکاران عزیزم نبوده است. یک روحیه جهادی و انقلابی برخاسته از غیرت با آرمان‌های ملی انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

جامعه ما با نام قرآن و مودت اهل بیت (ع) زنده است

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: جامعه ما یک جامعه قرآنی است که با نام قرآن و مودت اهل بیت (ع) زنده است. از این رو اگر مجموعه‌ای کمترین فعالیتی را در این زمینه انجام دهد با مردم مواجه است. زیرا ما با یک زمین قابل کشت همراه هستیم.

وی افزود: جامعه عزیز ما به لحاظ قرآنی استعداد دارد، اما اگر گله‌هایی از نظر مباحث قرآنی وجود دارد به ما مسئولان بر می‌گردد، زیرا ما نتوانستیم از فرصت مهم یک جامعه قرآنی به نحو احسن استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: شما مشاهده کردید زمانی که امام ما ۶۰ سال پرچم را بالا برد، دولت‌هایی با اصرار عجیب تلاش می‌کردند جامعه را از ریشه اصلی خود دور نگه دارند و به سمت مدرنیته کردن امروزی هدایت کنند؛ اما چه کسی فکر می‌کرد یک مجموعه مومن و متدین بر قدرت‌های استکباری پیروز شود.

استاد دانشگاه تهران گفت: ما آموزه‌های قرآنی حضرت موسی کلیم الله را در مقایسه با حادثه نیل و لشکر فرعون دیدیم. پس اگر در راه خدا بایستید و خدا را یاری کنید خداهم شما را یاری می‌کند. ما همه بشارت‌های قرآنی و آموزه‌های جامعه نبوی و نهضت حسینی را در جامعه امروزی مشاهده کردیم و مشاهده کردیم که جامعه امروزی چگونه است.

وزیر فرهنگ افزود: پس این ذات انقلاب اسلامی در یک جامعه قرآنی است و ما هرچقدر بتوانیم برنامه ریزی و کار درست انجام دهیم حتما نتایج درخشانی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ما روستا‌های بسیاری را داریم که حافظ قرآن کریم هستند. می‌دانم که در یک روستا ۳۰۰ حافظ قرآن از بانوان داریم. در استان‌های مختلف آنقدر روستا و شهر قرآنی داریم که بسیاری از برنامه ریزی‌های انجام شده عملی هستند.

هدفگذاری ما علل عرض است

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نکته بعدی این است که هدف‌گذاری ما علل عرض است. ما همه این کار‌ها را انجام می‌دهیم تا مردم با قرآن انس بگیرند و آن را روخوانی کنیم و در نتیجه بتوانیم اخلاق و رفتار قرآنی را مشخص کنیم.

بیش از ۸۰ درصد مردم پیرو آرمان‌های فلسطین هستند

وزیر فرهنگ گفت: بیش از ۵۰ درصد جوانان امروزی ما آماده بذل جان برای این مرز و بوم هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد مردم نیز پیرو آرمان‌های فلسطین هستند. جامعه ایرانی همان جامعه‌ای است که جنگ را تحمل کرد، به پیروزی رساند، جلو برد و امروز ۴۵ سال است که محکم ایستاده است. 

رئیس شورای هنر ادامه داد: پس چنین کار‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی زمانی خوب است که از کار‌های نمادین به کار‌های عملی انتقال پیدا کند. من خواهشم این است که تنها به عدد و رقم اکتفا نکنیم؛ زیرا کار‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به عمل برسد و ما بتوانیم به آن نقطه هدف گذاری شده برسیم.

وی در ادامه گفت: امروز ۱۴ هزار مربی قرآنی آموزش دیده اند؛ پس در بحث عترت کار‌ها باید اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ خبر داد: کار‌های بنیاد یاسین انجام شده است و این امر یک کار بین‌المللی در حوزه تولیدات بین‌المللی است. ما به زودی جایزه بین‌المللی یاسین را خواهیم داشت. جایزه بین‌المللی یاسین یک جایزه فاخر برای ایام رمضان است.

نهجالبلاغه کتاب پیروزی انقلاب اسلامی است

رئیس شورای هنر با بیان اینکه مردم باید با صحیفه سجادیه انس بگیرند، تاکید کرد: همچنین نهج البلاغه کتاب پیروزی انقلاب اسلامی است که ان‌شاءالله کتاب تمدن نوین اسلامی ما هم باشد.

وی افزود: زبان اعتراض، انقلاب و شیوه جامعه سازی و حرکت به سمت ایجاد تمدن در کلام امیرالمؤمنین وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: از شما می‌خواهم در ورودی ماه مبارک رمضان از مناجات خوان‌های پیر تهران تجلیل کنید. باید از چنین افرادی تجلیل کرد. این افراد مفاخر فرهنگی ما هستند. کسانی که مردم را با کلمات روح بخش قرآنی آشنا می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید در ماه مبارک رمضان ابوحمزه‌ها خوانده شود. مردم باید با چنین مواردی انس بگیرند.

وی در ادامه گفت: ما در مکتب انقلاب اسلامی سعادت دنیا و آخرت را تضمین می‌کنیم. حکومت دینی آمده است تا مردم را به ایمان و با آموزه‌های قرآنی راهی سعادت کند.

استاد دانشگاه تهران افزود: در بحث بنیاد بین‌المللی کوثر، جامعه اصیل قرآنی بانوان ما مورد افتخار ما هستند و ما به آن‌ها نیاز داریم.

در حوزه قرآن و عترت از آموزش و پرورش انتظار همکاری داریم

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به کودکان و نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است. من از آموزش پروش توقع دارم که حتما با حوزه قرآن و عترت ما قوی‌تر کار کند تا این فضای معنوی در روح فرزندان و جوانان و نوجوانان ما جاری شود.

مهمترین سپر دفاعی ما تمسک به قرآن و عترت است

عضو هیئت امنای دانشگاه تهران ادامه داد: مهم‌ترین سپر دفاعی ما تمسک به قرآن و عترت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است تا این موضوع را پیش ببرد.

تعطیلات، بهترین زمان تعلیم آموزه‌های قرآنی

اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: تعطیلات نوروز و دیگر تعطیلات بهترین زمان تعلیم آموزه‌های قرآنی است؛ زیرا این زمان با مقایسه با سال‌های گذشته فرصت بهتری است.

وی گفت: ما باید نمایشگاه قرآن را به یک موضوع حیاتی قرآنی در کشور تبدیل کنیم.

کار قرآنی مردمی‌ترین کار ما است

وزیر فرهنگ گفت: ما معتقدیم کار قرآنی مردمی‌ترین کار ما است. در این مدت آقای معاف هیچ کار و جلسه قرآنی را بدون حضور اصحاب قرآنی برگزار نکرده است.

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله در پرتو انقلاب اسلامی و با کار جهادی دولت مکتبی و قرآنی شاهد اتفاقات بی نظیری در ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
کاش امور قرآنی هم مثل دیگر امورات یک متولی واحد داشت تا شاهد اینهمه پراکندگی و موازی کاری قرآنی در جامعه نبودیم . ارشاد - سازمان تبلیغات - بسیج - اوقاف و ... همه کار قرآنی میکنند اما عدم متولی واحد باعث شده که کارها به نحو شایسته انجام نشود و بودجه های قرآنی خرد شوند و خروجی کار بسیار محدود باشد .
آخرین اخبار