رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس:

ایران جایگاه جدیدی در باشگاه فضایی جهان یافته است

جوکار گفت: تلاش دانشمندان ایرانی نتیجه داده است و به جایگاه جدیدی در باشگاه فضایی جهان رسیدیم.

محمدصالح جوکار نماینده یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر ندافی پور که اهل استان یزد بود و دو سال پیش به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داد، از ابتدای این طرح زحمت‌های فراوانی کشید و این ماهواره به پاس زحمت‌های او به نام دخترش یعنی «مهدا» نام گرفت.

او افزود: ما به وجود چنین دانشمندانی افتخار می‌کنیم و آثار و برکات ایشان امروز به عنوان یک نماد. اساسی در فناوری فضایی مشاهده می‌شود.

نماینده یزد، اشکذر و زارچ ادامه داد: ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ هم توسط وزارت دفاع ساخته شد و با استفاده از پرتابگر سیرمرغ با موفقیت تا بعد ۵۰۰ کیلومتری در مدار زمین قرار گرفتند.

او این ماهواره‌ها را تحقیقاتی توصیف کرد و اظهار داشت: امروز می‌توانیم بگوییم به جایگاه جدیدی در باشگاه فضایی دنیا دست یافتیم و سیگنال‌های دریافت شده این ماهواره‌ها هم نشان دهنده صحت کار دانشمندان است.

جوکار تصریح کرد: کاربرد این ماهواره‌ها سنجشی و تصویربرداری از زمین است که با توجه به وسعت جغرافیایی کشورمان به چنین ماهواره‌های موقعیت یابی نیاز داریم. در آینده نیز ماهواره‌هایی در مقیاس بزرگتر و فناوری‌های بالاتر تولید خواهد شد.

او خاطرنشان ساخت:برخی از کشور‌های عضو باشگاه فضایی دنیا نتوانستند تاب و تحمل این اقدام بسیار خوب را داشته باشند و بر این اساس بیانیه صادر کردند که نشان می‌دهد نمی‌خواهند ایران اسلامی در جرگه پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه فضایی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.