شناسایی ۱۸۴ بیمار مشکوک به سرطان دهانه رحم در یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: کلیه زنان ۳۰ تا ۵۵ سال می‌توانند برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم به واحد‌های بهداشتی مراجعه کنند.

 دکتر محسن میرزائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سرطان دهانه رحم در ایران و همچنین در استان یزد جزو سرطان‌های با شیوع خیلی بالا نیست، ولی از آنجا که این سرطان قابلیت تشخیص زودرس و مداخله به موقع را دارا می‌باشد، جزو برنامه‌های قابل ارائه در سیستم بهداشتی بوده و غربالگری آن در کلیه زنان متاهل در گروه سنی ۳۰ تا ۵۵ ساله انجام می‌شود.

او اظهار داشت: با مراجعه فرد به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و یا خانه‌های بهداشت، ضمن گرفتن شرح حال مانند خونریزی و علائم بالینی، از دهانه رحم نمونه گیری و بعد از انجام تست پاپ اسمیر، در صورت نیاز جهت اقدامات تشخیصی بیشتر به مراکز تخصصی ارجاع می‌شود. ضمن اینکه این آزمایش‌ها با تعرفه دولتی برای بیمار انجام می‌شود.

او خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون از بین ۲۵۰ هزار زن ۳۰ تا ۵۵ ساله، بیش از ۸۲ هزار نفر از نظر سرطان دهانه رحم، مورد غربالگری قرار گرفته اند و از بین این افراد، تعداد ۱۸۴ نفر به عنوان مشکوک، شناسایی و جهت ارزیابی‌های بیشتر به مراکز تخصصی ارجاع شده اند

دکتر میرزایی تصریح کرد: سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه کاملا بدون علامت می‌باشد. غربالگری منظم بهترین راه شناسایی زودهنگام خطر ابتلا به این سرطان است. بر این مبنا زنان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم و انجام منظم آزمایش‌های غربالگری ترغیب شوند.

او افزود: با شناخت علایم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، تشخیص داد و مدخلات درمانی را آغاز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار