افزایش دسترسی روستاییان و عشایر سیستان‌وبلوچستان به خدمات سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با استقرار نظام شبکه و اجرای طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی برای تمامی هموطنان روستایی و عشایری به ازای هر۴ هزار نفر یک پزشک با بیتوته و ۷ هزار نفر یک ماما جذب شده است.

 غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از اهداف راهبردی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه بهبود ارتقاء شاخص‌های سلامت، توجه به سلامت مادران باردار بوده است و ۴۵ سال اخیر، برای دستیابی به این هدف برنامه‌های متعددی از سوی این دانشگاه به اجرا در آمده است که با تلاش‌های یکایک همکاران پرتلاش نظام سلامت نسبت مرگ مادران باردار در محدوده عملکردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حدود ۲۰۰ در صد هزار تولد زنده به ۴۰ درصد هزار تولد زنده در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به برکت نظام مقدس انقلاب اسلامی و تلاش و همت وافر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی پوشش واکسیناسیون کودکان، از ۲۵ درصد در سال ۱۳۵۷ به بالای ۹۵ درصد در تمامی واکسن‌های روتین رسیده است و دستاورد‌های شگرفی در زمینه مراقبت بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن به ثمر نشسته است که از آن جمله می‌توان حذف بیماری‌های کزاز نوزادی، سرخک و سرخجه و کنترل بیماری‌های سیاه سرفه و دیفتری اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب در طی ۲۴ سال اخیر موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشده است. همچنین اضافه شدن برخی از واکسن‌ها نظیر واکسن پنج گانه (هموفیلوس آنفلوانزا، هپاتیت، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز) در سبد واکسیناسیون کودکان کشور بعد از انقلاب ۵۷ قابل ملاحظه است که نتیجه آن کاهش و کنترل مرگ و میر کودکان در طی سال‌های متمادی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امید به زندگی در استان سیستان و بلوچستان از ۵۸ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار