وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موسیقی سنتی و مقامی مورد توجه ویژه وزارت فرهنگ است

محمدمهدی اسماعیلی با حضور در تالار وحدت گفت که موسیقی سنتی و مقامی مورد توجه و حمایت ویژه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره اینکه موسیقی سنتی و مقامی مورد توجه و حمایت ویژه این وزارتخانه است، گفت: در دو سال اخیر برخی از شخصیت‌ها و هنرمندان پیشکسوت این گونه‌های موسیقی تجلیل شدند و به آنان نشان درجه یک هنری اعطا شده است.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- با حضور در تالار وحدت به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی نشست که در قالب سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اجرا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک دهه مبارک فجر به اصحاب فرهنگ و هنر، اظهار داشت: موضوعات فرهنگی انقلاب باعث شده که همه جشنواره‌های مهم در این ایام برگزار شود، شب گذشته شاهد اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودیم، هفته گذشته نیز اختتامیه جشنواره‌های تئاتر و شعر فجر برگزار شد.

وی گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی نیز در حال برگزاری است و امشب سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای بسیار خوب ارکستر ملی ایران و با استقبال بسیاری از علاقه‌مندان آغاز شد، همکارانم برنامه‌های بسیار خوبی را در این جشنواره پیش‌بینی کردند که از دست‌اندرکاران جشنواره، معاونت امور هنری، اداره کل دفتر موسیقی، دبیر رویداد قدردانی می‌کنم.

اسماعیلی با اشاره به جدول اجرا‌های موسیقی فجر افزود: یک برنامه در فشرده‌ترین زمان با حضور هنرمندانی که مردم به آنان محبت دارند، تدارک دیده شده است و امیدوارم مردم لذت کافی را از اجرا‌های موسیقی ببرند.

ساخت سالن مجزا موسیقی در پردیس جشنواره‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گستردگی جغرافیایی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در شهر تهران و اجرا‌هایی در فرهنگسرا‌ها اظهار داشت: باید از همکارانمان در مجموعه فرهنگسرا‌ها که در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند، قدردانی کنم که کمک کردند جشنواره به این وسعت، گسترش پیدا کرد و علاقه‌مندان بیشتری بتوانند از برنامه‌های این رویداد بهره‌مند شوند، امیدوارم با همکاری معاونت امور هنری، این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به کمبود سالن مناسب برای اجرای موسیقی با توجه به تعداد علاقه‌مندان این حوزه گفت: در مجموعه جدید پردیس جشنواره‌های فجر که ساخت آن به زودی آغاز خواهد شد، چندین سالن مجزا برای اجرا‌های موسیقی در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت بیشتر از موسیقی‌های سنتی و مقامی کشور بیان کرد: این گونه‌های موسیقی مورد حمایت جدی وزارت فرهنگ است، در تقویم حمایتی معاونت هنری، از همکارانم درخواست کردم که به موسیقی‌های سنتی و مقامی توجه ویژه‌ای داشته باشند، بسیاری از سالن‌ها را با همکاری کامل در اختیار این گروه‌های موسیقی قرار بدهند، از برگزاری جشنواره‌های متعدد در این حوزه‌ها حمایت می‌کنیم، علاوه بر آن، برخی از شخصیت‌ها و هنرمندان پیشکسوت این گونه‌های موسیقی مورد تجلیل قرار گرفتند و به آنان نشان درجه یک هنری اعطا شده است، این فضا را با قوت ادامه می‌دهیم.

اجرای کنسرت در مناطق جنوبی تهران

اسماعیلی گفت: امسال برنامه‌ریزی به نحوی بوده که کنسرت‌های جشنواره در منطقه جنوب تهران نیز پیش روی مخاطبان قرار گیرد، گسترش فضای فیزیکی سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری جزو برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که می‌دانم هم در دفتر موسیقی و هم دیگر مجموعه‌های وزارت ارشاد در حال پیگیری است. این سیاست مهم ماست که شرایط خوبی را برای گسترش فعالیت‌ها در همه جای ایران ایجاد کنیم.

وی افزود: بی تردید برای اجرای برنامه‌های موسیقایی و حتی دیگر گونه‌های هنری با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، اما امیدوارم پس از ساخت پردیس جشنواره‌های فجر و اقدامات دیگر در حوزه عمرانی، بتوانیم در حوزه گسترش فضای عمرانی سالن‌ها اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان با حضور ۲۱۰۹ هنرمند برگزار می‌شود. جایزه‌های ترانه، موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی از برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: وزیر فرهنگ ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.