کتاب مرجع «سیمای محیط‌زیست استان‌ها» رونمایی شد

مدیرکل حوزه ریاست و امور استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از کتاب مرجع سیمای محیط‌زیست استان‌ها که به ۲ زبان فارسی و لاتین تهیه شده، امروز رونمایی شد.

علیرضا نورمحمدی درباره کتاب سیمای محیط زیست استان‌ها گفت: این کتاب حاصل سال‌ها تجربه و تلاش همکاران سازمان است که اطلاعات و آمار محیط‌زیستی استان‌های مختلف کشور که به صورت پراکنده وجود داشته را به صورت مدون، دقیق و یکجا در این کتاب آورده‌اند.

او با بیان اینکه جمع‌آوری این اطلاعات به صورت یکجا در تاریخ محیط زیست کشور وجود نداشته است، گفت: هدف از گردآوری این کتاب این است که بتوانیم آمار‌ها و داده‌هایی که در محیط زیست وجود دارد را به صورت یکجا مدون کنیم، بر این اساس اطلاعات موجود در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست اعم از پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و ذخیره‌گاه‌های زیست کره در هر استان جمع‌آوری شده است.

مدیرکل حوزه ریاست و امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه معاونت طبیعی تعداد حیات وحشی که در هر استان سرشماری شده شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان را آورده‌ایم و گونه‌های در حال انقراض، نواحی جنگلی موجود در هر استان، سطح مراتع هر استان و مناطق شکار ممنوع استان‌ها در این کتاب به صورت کامل وجود دارد.

نورمحمدی تصریح کرد: در حوزه معاونت انسانی نیز واحد‌های تولیدی و صنعتی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنایع دارای سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی، شهرک‌های دارای تصفیه‌خانه‌های صنعتی و بهداشتی، شهر‌های مجهز به شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، صنایع آلاینده استان، مراکز معاینه فنی خودرو، ایستگاه سنجش آلودگی هوا و شهر‌های تحت پوشش، تعداد آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، مساحت کانون‌های گرد و غبار، سرانه فضای سبز، مراکز دفن پسماند، مراکز درمانی و بیمارستانی، مراکزی که دارای واحد‌های بی‌خطرسازی پسماند عفونی هستند، مراکز بازیافت پسماند و مراکز پردازش پسماند در هر استان آورده شده است.

برای تهیه این کتاب کشور به ۵ منطقه تقسیم شد و در نهایت کتابی تهیه شد که هر فرد یا نهادی بخواهد در زمینه محیط زیست ایران تحقیق انجام دهد از آن به عنوان کتاب مرجع استفاده کند.

او  گفت: در حوزه معاونت توسعه تعداد نیرو‌های انسانی و همکاران فعال ما در هر استان، در حوزه آموزش تعداد تشکل‌های مردمی هر استان، خانه‌های محیط زیست و برنامه‌های تولید بسته‌های آموزشی و تولید محتوایی که در هر استان انجام شده، تعداد نشست با سمن‌ها، تعداد طرح‌های پژوهشی در هر استان و ارزش‌گذاری اکولوژیکی هر استان در این کتاب گرد آمده است.

نورمحمدی بیان کرد: در حوزه معاونت دریایی نیز مناطق حفاظت شده ساحلی و دریایی، مساحت تصرفات غیرقانونی که انجام شده، تعداد گونه‌های دریایی در خطر انقراض و تعداد گونه‌هایی که دارای مدیریت و برنامه پایش هستند، تعداد مجوز‌هایی که صادر شده، زیستگاه‌های احیا شده و زهاب و پساب‌های ورودی به سواحل در کتاب وجود دارد.

او تصریح کرد: برای نگارش این کتاب، کشور به ۵ منطقه تقسیم شد و استان‌ها نیز در این ۵ منطقه قرار گرفتند.

مدیرکل حوزه ریاست و امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این کتاب هم به زبان فارسی و هم به زبان لاتین تهیه شده است، گفت: این کتاب مرجعی برای همه همکاران و همچنین هر فردی است که بخواهد در رابطه با محیط زیست ایران تحقیقی را انجام بدهد و به عنوان یک منبع قابل اتکا محیط زیستی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار