طرح روسیه برای توسعه سلاح هسته‌ای با قابلیت حمله به ماهواره‌ها

مقامات آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند که تلاش روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای در فضا، امنیت ملی آنان را به خطر می‌اندازد.

شبکه آمریکایی ABC News به نقل از منابعی مدعی شد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضاست که ممکن است از آن‌ها علیه ماهواره‌ها استفاده کند و این کار نگرانی کنگره آمریکا را برانگیخته است.

دو منبع به این شبکه آمریکایی گفتند که اطلاعات بدست آمده توسط آمریکا تمایل مسکو برای قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در فضا را فاش کرد، زیرا هدف از اقدامات جدید روسیه پرتاب یک سلاح هسته‌ای بر روی زمین نیست، بلکه شاید برای استفاده از آن علیه ماهواره‌ها باشد.

 این اطلاعات باعث نگرانی در واشنگتن شد، زیرا مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی این کشور هشدار داد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز خواستار حذف طبقه بندی آن شد تا اقدامات برای مقابله با آن قابل بررسی شود.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا از ارائه جزئیات در مورد اظهارات ترنر در مورد توانایی‌های نظامی روسیه که امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند، خودداری کرد.

شایان ذکر است که روسیه و آمریکا بیش از ۹۰ درصد زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. در حالی که چند کشور دیگر شامل انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان و کره شمالی و همچنین رژیم صهیونیستی بیش از چند صد هلاهک را در اختیار دارند.

در حال حاضر، روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است که تقریباً ۶۲۵۷ کلاهک هسته‌ای اعلام شده دارد و در همین حال آمریکا به داشتن ۵۵۵۰ کلاهک هسته‌ای اعتراف می‌کند.

در تاریخ سلاح‌های هسته‌ای هرگز معاهده‌ای دوجانبه یا بین‌المللی وجود نداشته است که توسعه یا استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در هر جایی محدود کند. در طول جنگ سرد، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر کدام هزاران نوع از این سلاح‌ها را تولید کردند که مسکو بیش از ۲۵۰۰۰ عدد از آن‌ها را در اختیار داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار