تحقق عدالت مالیاتی با سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات

کارشناس اقتصادی گفت: برقراری عدالت مالیاتی و کاهش فرارهای مالیاتی از طریق سیستمی شدن اخذ مالیات محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بار‌ها از خدماتی که کشور‌های پیشرفته به شهروندان خود ارائه می‌دهند؛ شنیده یا گفته‌ایم. دولت‌ها در ازای مالیاتی که از مردم دریافت می‌کنند؛ خدمات متعددی ارائه می‌دهند از این رو اخذ مالیات به شیوه دقیق و عادلانه، نقش پررنگی در بهبود ارائه خدمات به افراد جامعه دارد.

در همین رابطه یوسفی کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور ما تا به امروز اقدامات خوبی در زمینه سیاست‌های مالیاتی برداشته شده اما یک نظام دقیق و شفاف مالیاتی برای همه اقشار جامعه وجود نداشته است.

او اظهار کرد: به بیان دیگر، کارمندان، صاحبان مشاغل و مزدبگیران همان اول ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند. در حالی که برخی از افراد با درآمد‌های بالا، از روش‌های مختلف و استفاده از بعضی راه‌ها فرار مالیاتی دارند. نبود یک قانون درست که در آن افرادی مانند دلال‌ها نتوانند فرار مالیاتی داشته باشند؛ باعث شده تا یک بی‌اعتمادی در بین مردم شکل بگیرد.  

تعلل در اجرای مالیات مستقیم به علت نبود زیرساخت‌

وی با بیان اینکه  دولت در سال‌های قبل برای جلوگیری از این آسیب‌های اقتصادی، اخذ «مالیات مستقیم از درآمد» افراد را در دستور کار خود قرار داد افزود: به علت نبود برخی از زیرساخت‌های لازم اجرای این امر به تاخیر افتاد اما با اقدامات انجام شده در نتیجه  لایحه اصلاح قانون مالیات در آبان ماه امسال و پس از تصویب در هیات وزیران به مجلس ارائه شد.

بوسفی اظهار کرد: این لایحه اصلاحی از چندی پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال چکش‌کاری است و امید است بعد از بررسی‌های دقیق به درستی و با دقت فراوان از سوی دولت اجرایی شود. با توجه به این امر لازم است که سیستم سنتی مالیات ستانی در کشور به سمت سیستمی شدن حرکت کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: لایحه اصلاحی قانون مالیات با دقت بسیار به همه هزینه‌های مودیان توجه کرده و با درنظر گرفتن هزینه‌های معیشت به رشته تحریر درآمده است. بر همین اساس در این لایحه خانوار‌هایی که موجر هستند یا یکی از اعضای خانواده دانشجو است؛ به نسبت مودیانی که این شرایط را ندارند؛ مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

او بیان کرد:  زمانی که مالیات مستقیم از افراد اخذ شود؛ خواه ناخواه نظام مالیاتی هدفمند شده و اقشار ضعیف که امروز بار مالیاتی کشور به دوش آن‌ها است؛ از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. بدینگونه که با اجرای سیستمی مالیات به سمت شفافیت می‌رود و دخالت افراد و پیدا کردن راه برای فرار مالیاتی در آن دیگر وجود نخواهد داشت.  

بار مالیات از دوش کارمندان برداشته می‌شود

وی بیان کرد: با اجرای لایحه  جدید کارمندان تقریبا معاف از مالیات خواهند شد. علت آن هم سود خالص کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی است که این طبقه اقتصادی دارند. تولیدکنندگان دیگر قشری که بار مالیاتی را بر دوش دارند نیز به نسبت امروز مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد.

یوسفی یادآور شد: امروز این طبقه اقتصادی حدود ۲۵ درصد مالیات پرداخت می‌کند که با اجرای لایحه اصلاح مالیات این میزان به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. به بیان دیگر ۱۰ درصد کمتر از امروز مالیات پرداخت می‌کنند. با این اقدام تولیدکنندگان فرصت مالی بیشتری برای افزایش توان تولید خواهند داشت.

او گفت: اگر میزان تراکنش افراد اگر بیشتر از مبلغ تعیین شده شورای پول و اعتبار باشد؛ موظف به پرداخت مالیات هستند. البته باید دولت راهکاری را نیز برای صاحبان مشاغلی که مردم را مجبور به پرداخت پول نقد می‌کنند نیز بیندیشد تا این دسته نیز نتوانند به بهانه مشقت مردم از پرداخت مالیات فرار کنند.  

خداحافظی با فرار مالیاتی

او در پاسخ به این سوال که چگونه این قانون مالیاتی می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند؛ درحالی که هیچ اطلاعاتی از حساب افرادی که فرار مالیاتی دارند در اختیار نیست؟  گفت: زمانی که اصلاحات لازم بر نظام مالی کشور اعمال شود و میزان تراکنش و حساب تجاری افراد مشخص می‌شود که در نهایت همین امر این دسته از شهروندان نیز باید مالیات خود را پرداخت کنند.

کارشناس اقتصادی افزود: با انجام اصلاحات و اجرای آن، پرونده مالیاتی برای افرادی که تاکنون این پرونده را نداشتند؛ باز شده و دولت مالیات آن‌ها را دریافت می‌کند. در نتیجه عدالت اجتماعی و اقتصادی که امروزبرای بسیاری از افراد اجرایی نمی‌شود و دلگیری را برای برخی از شهروندان ایجاد کرده؛ برطرف خواهد شد.  

او اظهار کرد: زمانی که سیاست مالیاتی درستی در کشور اجرایی شود و اتکای اقتصاد کلان از نفت برداشته شود؛ می‌توان توقع کرد تا در ایران نیز مانند دیگر کشور‌های پیشرفته دولت خدمات رفاهی کاملی را به مردم ارائه کند.

وی  بیان کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با تکیه بر روش جدید اخذ مالیات از مجموع درآمد، کاهش مالیات تولید و همچنین اعطای معافیت هدفمند به سرمایه‌گذاری در تولید علاوه بر حمایت از تولید و اقشار عادی جامعه، کشور را به سمت مقابله با فرار مالیاتی و کشف مودیان هدایت خواهد کرد و موجب تحقق عدالت مالیاتی نیز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار