گرم شدن تنور انتخابات در خراسان جنوبی

طبق آخرین آمار در خراسان جنوبی ۱۱۸ نفر برای ۴ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد و گمانه زنی‌ها درباره هر کدام از این افراد تنور انتخابات را گرم‌تر کرده است.

کمتر از یک ماه تا انتخابات ۱۱ اسفند ماه باقی مانده است و یکی از رقابت‌های مهم سیاسی در کشور رقم خواهد خورد.

قبل از هر چیز باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که وجود یک مجلس قوی و کارآمد چه تأثیری در رفع مشکلات کشور دارد تا با انگیزه بیشتری روند انتخابات در خراسان جنوبی را پیگیری کنیم.

از حق خودم در انتخاب نماینده نمی‌گذرم

خرسند از شهروندان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بدون شک در انتخابات ۱۱ اسفند مشارکت خواهد کرد، گفت: عدم شرکت در انتخابات به معنای آن است که شخص دیگری برای من تصمیم بگیرد و من نیز تسلیم رأی دیگران شده و از حق خودم صرف نظر کنم.

او با بیان اینکه ما به دنبال نماینده‌ای هستیم که هم کارآمد و متخصص و هم متعهد باشد افزود: اگر یک نماینده مجلس هر کدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشد در گره گشایی از امور مردم نیز موفق نخواهد بود.

خرسند اظهار کرد: همه ما از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گلایه داریم، ولی باید بر این نکته توجه کنیم که راه حل رفع این مسائل انتخاب مدیران و نمایندگان دلسوز و متخصص است.

هریوندی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی با بیان اینکه انتخابات شکوه خاصی دارد و نشانه مردم سالاری دیگری در کشور ما محسوب می‌شود، گفت: شاید برخی این تصور را داشته باشند که یک رأی من چه تأثیری دارد، ولی همین تک تک آرا مشارکت را بالا می‌برد و دشمنان ایران را ناامید می‌کند.

او افزود: من نیز به خاطر آینده فرزندانم و بهبود شرایط کشور حتماً در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت می‌کنم چرا که مجلس می‌تواند با قانونگذاری مسیر رفع مشکل را تسهیل کند.

اشاره به نقش نظارتی مجلس با ابزار سوال و استیضاح

فرزانه پور معاون فرهنگی دانشگاه بیرجند و از اساتید علوم سیاسی این دانشگاه گفت: مشکلات موجود در کشور ما به دو بخش نبود قانون مطلوب و یا قوانین نامطلوب و ناقص قبلی برمی‌گردد که در هر دو این موارد مجلس نمی‌تواند با قانونگذاری جدید و یا اصلاح قوانین قبلی مؤثر واقع شود.

او با تأکید بر اینکه قوانین خوبی نیز در گذشته تصویب شده که متأسفانه به خوبی اجرا نمی‌شود، افزود: در این زمینه نیز مجلس می‌تواند با ابزار نظارتی خود یعنی سوال و استیضاح نقش خود را در گروه گشایی از امور کشور ایفا کند.

فرزانه پور اظهار کرد: از این جهت مشارکت تک تک ما در انتخابات نقش مهمی در کاهش گره‌های موجود در کشور دارد که نباید از آن غافل شد.

حجت الاسلام یعقوبی رئیس هیأت نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خراسان جنوبی نیز گفت: تعداد نامزد‌های تأیید صلاحیت شده برای مجلس شورای اسلامی ۱۱۸ نفر است که البته برخی از نامزد‌ها درخواست تغییر حوزه انتخابیه را دارند.

تعداد بانوان نامزد در انتخابات مجلس خراسان جنوبی

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه در بین نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد زیادی جوان هستند، گفت: البته نام چهار خانم نیز در بین نامزد‌ها دیده می‌شود که یک نفر در حوزه انتخابیه بیرجند،  درمیان و خوسف، یک نفر در حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه و دو نفر در حوزه انتخابیه طبس، فردوس،  بشرویه و سرایان نامزد شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات غیر رسمی نامزد‌های مجلس شورای اسلامی تخلف قانونی محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر مجالس در حد برنامه ریزی برای برپایی ستاد‌های تبلیغات و … باشند منع قانونی ندارد، ولی متأسفانه برخی از افراد از این میزان فراتر می‌روند که حتماً از نظر قانونی ایراد دارد.


بیشتر بخوانید


رئیس هیأت نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا امکان رد صلاحیت بعدی نامزدی که تأیید صلاحیت شده وجود دارد، بیان کرد: اگر مستندات جدیدی به دست شورای نگهبان برسد و یا تخلف قانونی توسط نامزد انتخابات رخ دهد که موجب از بین رفتن صلاحیت او شود امکان رد صلاحیت وجود دارد.

همه چیز بر مدار قانون

حجت الاسلام یعقوبی گفت: تمام فعالیت‌های ما در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات بر محور و مدار قانون می‌گذرد و بر مبنای آن موضوعات رصد می‌شود.

رئیس هیأت نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خراسان جنوبی همچنین از آغاز تبلیغات نامزد‌های مجلس خبرگان در خراسان جنوبی از ۲۵ بهمن خبر داد.

سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی نیز گفت: آخرین خبر در حوزه انتخابات در خراسان جنوبی این است که شعب اخذ رأی حوزه انتخابیه نهبندان، سربیشه، حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

افزایش افزایش شعب اخذ رأی در شهر‌های مختلف خراسان جنوبی

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: تعداد شعب اخذ رأی حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱۹ شعبه بوده که امسال با افزایش ۶ درصدی (۷ شعبه) به ۱۲۶ شعبه رسیده است.

او افزود: همچنین تعداد شعب اخذ رأی حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ شعبه بوده که امسال با افزایش ۱۱ درصدی (۱۶ شعبه) به ۱۶۶ شعبه رسیده است.

سلیمی از افزایش ۴۱ درصدی شعب اخذ رأی در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه خبر داد و اظهار کرد: ۲۸۵ شعبه اخذ رأی نیز برای حوزه انتخابیه بیرجند،  درمیان و خوسف تعیین شده است.

همکاری ۲۰ نفر در هر شعبه أخذ رأی

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای این دوره از انتخابات، به طور میانگین حدود ۲۰ نفر در هر شعبه همکاری می‌کنند، گفت: پیش بینی‌های لازم در جهت رفع همه موانع در مسیر برگزاری انتخابات صورت گرفته است.

او در زمینه انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بیان کرد: نامزد‌های مجلس خبرگان رهبری ۱۶ روز قبل از برگزاری انتخابات می‌توانند فعالیت رسمی تبلیغاتی خود را شروع کرده و تا ۲۴ ساعت مانده به زمان برگزاری انتخابات فعالیت کنند.

‌رقابت ۲ نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان در خراسان جنوبی

سلیمی تأکید کرد: طبق آگهی منتشر شده از سوی فرمانداری شهرستان بیرجند آقایان سیدحسن روحبخش فرزند ماشاء الله (کد ۱۹) و سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی (کد ۱۵) نامزد‌های تأیید صلاحیت شده حوزه انتخابیه خراسان جنوبی هستند.

همچنین طبق آمار قبلی مطرح شده توسط مسئولان امر در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۴ نامزد در حوزه بیرجند،  درمیان و خوسف تأیید صلاحیت اند.

گفتنی است در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۳۴ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند که ۲ نفر از آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و در حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه ۲۷ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند که یک نفر از این افراد بانو است و ۱۳ نفر نیز در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه تأیید صلاحیت شده‌اند.

همه این خبر‌ها نشان می‌دهد که تنور انتخابات در خراسان جنوبی گرم‌تر شده است و مردم دیار خاوران در روز ۱۱ اسفند حماسه بی نظیری را رقم خواهند زد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
بیایید آتیش نگیرید با نماینده دادنتون تو مجلس یکی از یکی بدتر
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
در این 45 سال کارهایی انجام دادید که انتخاباتی گرم نمی شود
آخرین اخبار