بارش سنگین باران در قصرقند و محاصره شدن ۱۱۰ روستا با طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب

فرماندار قصرقند گفت: بارندگی و طغیان رودخانه علاوه‌ بر بستن   راه ارتباطی ۱۱۰ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو راه دسترسی محدوده  و بخش تلنگ تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده است.

احمدرضا هاشمزهی اظهار کرد: بارندگی ها از عصر روز گذشته آغاز شده و تاکنون در بالا دست قصرقند در منطقه کاجو ۸۰ میلیمتر و در بخش تلنگ نیز ۱۲۵ میلیمتر باریده است.

وی بیان کرد: باران راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرده و این روستاها در محاصره سیل قرار دارند.

فرماندار قصرقند افزود: هم اینک ۲۵ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و ۶ بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل هستند و فقط امدادهوایی برای کمک رسانی امکانپذیر است.

وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

هاشمزهی اظهار کرد: بر اثر بارش های عصر دیروز تاکنون در ارتفاعات شمالی قصرقند، سیلاب در رودخانه کاجو جاری شده و تنها بصورت امداد هوایی امکان دسترسی با روستاهای کاجو وجود دارد.

وی گفت: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست می‌شود از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند.

فرماندار قصرقند تصریح کرد: با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۱ روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می شود و حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه قصرقند ۶۵ هزار نفر جمعیت و سه بخش دارد، ادامه داد: بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی موجب قطع ارتباط روستاهای منطقه کاجو و ۱۸ روستای حوزه بخش های ساربوک و مرکزی این شهرستان شده است.

هاشمزهی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه می‌شود اهالی پایین دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل‌های قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است، افزود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

فرماندار قصرقند گفت: پس از پایان بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه‌های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارات اعزام خواهند شد.

وی بیان کرد: براساس پیش بینی‌های هواشناسی بارش‌ها برای روزهای آینده نیز در منطقه قصرقند و ارتفاعات شمالی این منطقه افزایش خواهد یافت و احتمال سیل و طغیان مجدد وجود دارد.

هاشمزهی افزود: هنگام بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

وی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

فرماندار قصرقند با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند انجام شده و در ۲ سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده و پیشرفت خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت های زیادی به مردم وارد و راه بسته می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمام زمین های زراعی و خانه های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

هاشمزهی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون ‌شهری بویژه مسیل ها خودداری کنند.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار