آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان /۱۳ مادر باردار چابهاری گرفتار در سیل با قایق جابجا شدند + فیلم و تصاویر

به دنبال تداوم بارش باران در جنوب سیستان و بلوچستان در حالت فوق بحرانی قرار گرفته و بسیاری از روستاها در محاصره سیل هستند و یا زیر آب رفته اند.

 بدنبال بارندگی و طغیان رودخانه های فصلی و جریان سیلاب کماکان راه های مواصلاتی به شهرستان دشتیاری و قصرقند  و روستاهای اطراف از جمله روستای کلانی که در منطقه صفر مرزی قرار دارد مسدود شده است و شهروندان با قطعی برق و نبود آنتن تلفن همراه روبرو شده اند.

این سیلاب و آب گرفتگی علاوه بر قطع ارتباط این مناطق خطرات بالقوه ای از نظیر خروج گاندوها ( تمساح ) از زیستگاه هایشان به مناطقی که مردم در آن زندگی می‌کنند را بهمراه دارد .

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

مردم ساکن این شهرستان و روستاهای اطراف که منازل شان دچار آبگرفتگی و  سیلاب شده است ‌.

ارتباط برخی روستاها، طی چهار روز گذشته قطع بوده و مسیرهای مواصلاتی بطور کامل از بین رفته  شهروندان در شرایط بحرانی قرار دارند. 

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

از سوی دیگر با توجه به تداوم بارش ها، سدهای پیشن و زیردان که در بالادست منطقه دشتیاری قرار دارند سرریز شده و سیلاب جاری شده در حال حرکت به منطقه دشتیاری می‌باشد که این امر می‌تواند موجب تکرار شدن فاجعه سال ١٣٩٨ شود. 

همچنین مسیر مواصلاتی مرکز شهرستان، شهر نگور با مناطقی که در راستای جاده ترانزیتی و نوبندیان قرار دارند بدلیل طغیان رودخانه مسدود شده است و صدها روستا در دشتیاری در محاصره سیل قرار دارند و بسیاری از منازل مسکونی تخریب، دام های مردم از بین رفته است.

۱۳ مادر باردار گرفتار در سیلاب با قایق در چابهار جابجا شدند

بلوچ معاون عمرانی فرمانداری چابهار  گفت: امور توزیع برق چابهار هم در آمادگی کامل قرار دارد و در بارش قبلی ۲ ترانس که دچار حادثه و چندین اصله تیر برق که دچار شکستگی شده بود در کمترین زمان ممکن تعویض شدند.

وی ادامه داد: در شهر چابهار کمترین خاموشی را در بارندگی های قبلی شاهد بودیم و ۱۳ تیم عملیاتی در حوزه برقرسانی در آماده باش کامل هستند و امیدواریم کمترین خاموشی را در بارش‌های پیش رو داشته باشیم.

معاون عمرانی فرمانداری چابهار گفت: بیش از ۱۰۰ نفر که در زمین های کشاورزی رفته بودند در محاصره سیل بودند که با قایق با همکاری شیلات جابجا شدند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ مادر باردار گرفتار در سیلاب با قایق در چابهار جابجا شدند، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر فرمانداری چابهار هیچ بالگردی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، چابهار و جمعیت هلال احمر استان به مناطق سیلزده جهت نجات مادران باردار، بیماران بدحال و افراد گرفتار در سیلاب اعزام نشده که جای گلایمندی شدید است.

بلوچ با بین اینکه از سپاه چابهار برای بسیج نیروها و امکانات نهایت قدردانی می‌شود که در ابتدای سیل در کنار ستاد بحران حضور دارند افزود: تمامی جایگاه‌های سوخت روی خط خدمات رسانی هستند و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است، افزود: خدمات رسانی به کسانی که نیازمند خدمت در حوزه بهداشت و درمان هستند در حال انجام و امیدواریم که در مراکز بهداشتی روستایی در مرحله اول خدمات رسانی صورت گیرد.

 ۱۳۱ روستای در محاصره آب در شهرستان چابهار نیازمند فوری امدادرسانی هستند


  جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: ۱۲۱ روستا در بخش‌ پیرسهراب و ۱۰ روستای پلان در پی بارندگی ۲۴ ساعت گذشته، در محاصره آب هستند و راه‌های دسترسی به این روستاها قطع و نیازمند امداد رسانی فوری هستند.

دادکریم بلوچ   اظهارکرد: براثر شدت بارش‌ها آب به داخل منازل هشت روستا نفوذ کرده و نیاز به کمک‌های امدادی فوری دارند.

وی با بیان اینکه سد زیردان سریز شده و آب در پائین دست سد با حجم بسیار بالا در جریان است، عنوان کرد: نیاز هست هر چه سریعتر امدادرسانی فوری انجام شود و مسوولان استانی و کشوری برای خدمات رسانی نیروی انسانی و تجهیزات را بسیج کنند.

معاون عمرانی فرماندار چابهار از تلاش‌های اعضای ستاد مدیریت بحران قدردانی کرد و گفت: با توجه به هشدار قرمز تمامی اعضای ستاد در آمادگی کامل و نسبت به استقرار ماشین آلات‌ها در اسرع وقت اقدام کنند.

وی ادامه داد: سه تیم عملیاتی آب و فاضلاب در چابهار و بخش‌های تابعه مستقر و ماشین آلات راهداری در محل مورد نظر آماده خدمات رسانی خسارت‌های احتمالی هستند.

 
 

سد خیرآباد نیکشهر سرریز کرد

مجیب حسنی  اظهارکرد: بارش رحمت الهی در نیکشهر موجب خوشحالی قشرهای مختلف مردم بویژه کشاورزان و دامداران شده و تمامی بندهای آبخیزداری پر آب و تنها سد

مخزنی این شهرستان نیز سرریز کرد 

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

وی بیان کرد: امیدواریم با بارندگی‌های امسال و ادامه آنها تا ماه‌های آینده از دامنه خشکسالی کاسته شود و سال آینده سال آبادی داشته باشیم 

فرماندار نیکشهر افزود: سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعبی تکمیل و امروز سرریز شده است 

وی گفت: خسارت های زیادی به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی وارد شده که پس از جمع بندی و بررسی های لازم و کارشناسی اعلام می‌شو

 

ارتباط  ۳۳ روستای قصرقند همچنان مسدود است

احمدرضا هاشمزهی  با اشاره به تداوم بارندگی در این شهرستان، گفت: فعالیت سامانه بارشی بار دیگر از روز گذشته در جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز و موجب طغیان دوباره رودخانه بزرگ «کاجو» شده است.

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

فرماندار قصرقند گفت: ارتباط ۳۳ روستای حوزه این رودخانه در بخش مرکزی و بخش ساربوک که از چند روز گذشته قطع شده بود همچنان مسدود است.

وی افزود: با تمهیدات که اندیشیده شد خوشبختانه روز گذشته چهار صندوق اخذ رای انتخابات دوره مجلس شورای اسلامی بوسیله خودرو‌های شاسی بلند و لودر به مناطق بالادست رودخانه منتقل شده و مشکلی برای انتخابات نخواهیم داشت.

فرماندار قصرقند گفت: بارش‌های اخیر در شهرستان قصرقند موجب تخریب بسیاری از خانه‌های خشتی و گلی و اراضی کشاورزی شهرستان شده است. دو سد بزرگ زیردان و شی کلگ شهرستان قصرقند بر اثر بارندگی‌ها و سیلاب اخیر سر ریز شده است.

۲۴ هزار نفر از اهالی بخش تلنگ قصرقند چهار روز در محاصره سیل قرار دارند

بخشدار تلنگ از توابع قصرقند گفت: ۲۴ هزار نفر از اهالی این بخش در پی بارندگی شدید چهار روز در محاصره سیل و در شرایط خوبی قرار ندارند و تنها راه امدادهوایی است.

عبدالصمد پناد   اظهارکرد: بارندگی در چهار روز اخیر به ۳۶۰ میلی‌متر رسیده و در چند روز اخیر بارش های سنگین سبب جاری شدن سیلاب و تکمیل و سرریز شدن حجم ۱۰ میلیون مترمکعبی سد "شی کلگ" و همچنین راه ۷۴ روستا کاملا بسته شده است.

وی با بیان اینکه موادغذایی و آذوقه مردم تمام شده بیان کرد: طغیان رودخانه های فصلی و بارش سنگین در بخش تلنگ خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحدهای مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت های شهری و روستایی وارد کرده بطوریکه راه تمام روستاها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود ندارد.

سیل ۱۴ هزار میلیارد ریال به سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی به زیرساخت‌های ۱۳ شهرستان این استان وارد کرده که بیشتر این خسارت ها به ترتیب به حوزه‌های راه، برق و کشاورزی مربوط می شود.

آخرین وضعیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم و تصاویر

مجید محبی   اظهار کرد: هم اینک برخی راه های روستایی شهرستان های نیکشهر، قصرقند و دشتیاری بسته است و تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بارندگی چند روز اخیر براثر شدت بارندگی در آب بندهای سدهای جنوب سیستان و بلوچستان شاهد بروز آسیب بودیم و با توجه به تداوم این بارندگی ها تدابیر لازم با هماهنگی همه دستگاه‌های خدمات رسان برای ارائه خدمات به بهترین نحو و در کمترین زمان اندیشیده شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها به منظور پیشگیری از هر گونه خطرات احتمالی تدابیر لازم برای اسکان اضطراری ساکنان پایین دست سدهای زیردان، پیرشهراب، پیشین و پلان اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد:با توجه با تداوم بارندگی و برودت هوای سرد در سیستان و بلوچستان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند.

محبی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و توفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

شهروندان اخطارهای هواشناسی را جدی بگیرند

هاشمزهی  فرماندار قصرقند  از تمامی قشرهای مختلف مردم بویژه کشاورزان و دامداران خواست که اخطارهای هواشناسی را جدی گرفته تا کمترین خسارت را داشته باشیم.

وی گفت: بارندگی و طغیان رودخانه علاوه‌ بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۱۱۰ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای و همچنین بخش تلنگ تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و هیچ راهی برای امدادرسانی بجز هوایی از آنها وجود ندارد.

فرماندار قصرقند بیان کرد: باران راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرده و این روستاها همچنان از چهار روز گذشته در محاصره سیل قرار دارند.

 ارتفاع بارش در شارک از توابع قصرقند به ۵۹ میلی‌متر رسید / کشاورزان  از محصولات کشاورزی محافظت کنند


مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: گزارش باران از ۳۹ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی این استان مخابره شد، که در توتان ۵۰.۵، نگور ۴۷، زاهدان۴.۲ و خاش۳.۴، میلی متر بوده است.

محسن حیدری  اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی جدید تا صبح جمعه در سیستان و بلوچستان افزایش ابر، بارش باران، برخی نقاط رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در ارتفاعات نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بارش برف و پدیده مه انتظار می‌رود همچنین بارش‌ها در نیمه جنوبی استان از شدت بیشتری برخوردار بوده در بعضی ساعات رگبار شدید باران و رعد و برق در این نواحی رخ خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیلاب شهری و روستایی، طغیان رودخانه‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، وقوع صاعقه، سرریز شدن بیشتر سدها، تشدید خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: روی دریا تا پایان هفته رگبار شدید و رعد و برق، تندباد لحظه‌ای تا صبح جمعه، از صبح جمعه تا ظهر شنبه وزش بادهای شمالی تا حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مواج شدن دریا بویژه در مناطق غربی و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲.۵ متر پیش بینی می‌شود. از پنجشنبه تا شنبه در اکثر نقاط استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید گاهی همراه با گردوخاک انتظار می رود.

حیدری از مردم خواست از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

وی به کشاورزان سیستان و بلوچستان توصیه کرد از محصولات کشاورزی محافظت کنند.

خسارت سنگین بارندگی های اخیر به بخش کشاورزی

بارندگی های اخیر به بخش کشاورزی شهرستان دشتیاری استان سیستان وبلوچستان خسارت سنگین وارد کرد.

گرفتار شدن یک خودرو پژو در سیلاب شهرستان سیب و سوران

در پی طغیان رودخانه روتک بر اثر بارندگی‌ و مسدود شدن راه ارتباطی شهرستان‌های مهرستان و سیب و سوران یک خودرو پژو گرفتار سیلاب شده که به کمک شهروندان و جرثقیل از سیلاب بیرون آورده شد

 
 

با توجه به شدت باران ها و محاصره روستاییان در سیل به خاطر نبود زیرساخت های مناسب و استاندارد، و عدم اقدامات ستاد بحران استان، نیاز فوری و اقدامات موثر برای کمک رسانی روستاهای سیلزده وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
اگر سد سازی دراین استان بخوبی پیش می رفت این همه تخریب و فاجعه در استان نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
خودتون همت کنیدچاه وقنات بزنید که سیل نشه بی آب هم نمونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
باید تعداد سد بیشتر با ظرفیت ذخیره اب بیشتر در سیستان و بلوجستان ساخته شد. قطره های باران در آن استان بسیار ارزشمنداست و نباید به هدر رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
قصرقند کجاست؟ جز روستاهای یاسوجه؟
آخرین اخبار