کشاورزان و باغداران هشدار‌های سرمای هوا را جدی بگیرند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که هشدار‌های یخ‌زدگی و سرمای هوا را جدی بگیرند.

پروین رفیعی کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی به کشاورزان توصیه می شود که از محلول های ضدسرمازدگی برای مقابله با باکتری های مولد هسته یخ در گیاه استفاده شود.

به گفته او، کشاورزان و باغداران نسبت به مصرف کودهای اسیدآمینه و پتاسه جهت مقاوم سازی درختان به سرما استفاده کنند. همچنین افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط و انجام آبیاری خارج از نوبت در دستور کار قرار گیرد.

رفیعی ادامه داد: ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر با پلاستیک سیاه و گونی انجام شود‌.

کارشناس هواشناسی کشاورزی افزود: تامین سوخت کافی و راه اندازی وسایل حرارتی به منظور کنترل دما، رطوبت و تهویه در واحدهای گلخانه، دامداری و مرغداری بدلیل کاهش محسوس دما در دستور کار قرار گیرد.

به گفته او، با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین،  باغداران نسبت به محافظت از سیستم های آبیاری تحت فشار و اجتناب از هرس درختان اقدام کنند.

رفیعی گفت: در ساعات نزدیک صبح و بامداد، کشاورزان نسبت به ایجاد مه دود در مناطقی که دما به زیرصفر می رسد، اقدام کنند.

براساس نقشه های هواشناسی، روز پنج شنبه در نیمه شرقی و بخش های مرکزی کشور بارش برف و باران و در مناطق کوهستانی کولاک برف رخ می دهد. امروز شدت بارش ها مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان است.

روز جمعه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق و شنبه در شمال شرق خراسان رضوی، شمال شرق خراسان رضوی بارش پراکنده پیش بینی می شود. روز یکشنبه با گذر تراز امواج میانی در برخی نقاط شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار