برگزاری رزمایش جدید ناتو با حضور ۲ عضو جدید

رزمایش پیمان نظامی ناتو امروز با دو عضو جدید (فنلاند و سوئد) و با حضور بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی آغاز می‌شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه رزمایشی را با هدف دفاع از قلمرو تازه توسعه یافته شمال اروپا آغاز خواهد کرد که بیش از ۲۰ هزار سرباز از ۱۳ کشور عضو به مدت دو هفته در مناطق شمالی فنلاند، نروژ و سوئد شرکت دارند.

به گفته ارتش فنلاند، بیش از چهار هزار سرباز فنلاندی به عنوان جدیدترین عضو ناتو در این رزمایش بزرگ حاضر هستند که بیشترین میزان حضور نظامی یک عضو ناتو بشمار می‌رود. هدایت این رزمایش برعهده نروژ است.

فنلاند که یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) در اقدامی تاریخی پس از چندین دهه عدم تعهد نظامی به ناتو پیوست. در این میان سوئد هم به عنوان دیگر همسایه فنلاند، در حال تکمیل تشریفات برای ورود به این ائتلاف نظامی به عنوان سی و دومین عضو است و گفته می‌شود به احتمال زیاد سوئد در ماه مارس (اسفند و فروردین) وارد این ائتلاف می‌شود.

این رزمایش با عنوان «واکنش سرد»، سال‌ها است که به صورت هر دو سال یکبار در منتهی الیه قطب شمال در شمال نروژ برگزار می‌شود.

کشور‌های شرکت کننده در این رزمایش که تا ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) ادامه دارد شامل بلژیک، انگلیس، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و آمریکا هستند.

مقامات نظامی نروژ می‌گویند که محور اصلی این رزمایش دفاع و حفاظت از منطقه نوردیک است.سرتیپ ترون استرند از نیروی هوایی سلطنتی نروژ و فرمانده مرکز عملیات هوایی نروژ در بیانیه‌ای گفت: «ما باید بتوانیم با هر کسی که می‌خواهد مرزها، ارزش‌ها و دموکراسی ما را به چالش بکشد، مقابله کرده و آن را متوقف کنیم.» وی افزود: «با وضعیت امنیتی کنونی در اروپا، این رزمایش بسیار مرتبط و مهمتر از هر زمان دیگری است».

ناتو نیز در پایگاه خبری خود اعلام کرده است: «منطقه نوردیک (اروپای شمالی) منطقه‌ای مهم و استراتژیک برای ناتو است و رزمایش نوردیک واکنش ۲۰۲۴ آمادگی این منطقه و توانایی انجام عملیات‌های مشترک در مقیاس بزرگ را در شرایط آب و هوایی چالش‌برانگیز افزایش می‌دهد».

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار