پاسخ امیرالمومنین (ع) به کسانی که دنیا را مذمت می‌کنند

یکی از مراجع تقلید گفت:در شرح حکمت ۱۳۱ نهج‌البلاغه وجود مبارک حضرت امیر به کسانی که دنیا را مذمت می کنند، پاسخ روشنی داده اند.

جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله عبدالله جوادی آملی در مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

آیت‌الله جوادی آملی در شرح حکمت 131 نهج البلاغه اظهار کرد: «وَ قَالَ ع وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا [الْمُنْخَدِعُ‏] الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِیلِهَا أَ [تَفْتَتِنُ‏] تَغْتَرُّ [بِهَا] بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ، مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ» در این کلمه نورانی، وجود مبارک حضرت امیر دید کسی دنیا را مذمت می کند، حضرت به او فرمود چرا دنیا را مذمت می کنی؟ تو نسبت به دنیا بدهکاری یا او نسبت به تو؟ تو نسبت به او بد کردی یا او نسبت به تو؟ دنیا یک زمانی دارد، زمینی دارد، متاعی دارد، نه زمان ذاتاً بد است، نه مکان؛ فرمود من دنیا را طرزی تشریح بکنم که شما هیچ رغبتی نسبت به او نکنید.

وی بیان کرد: ظرف دنیا گناهی ندارد، عیبی ندارد، نه ظرف زمان و نه ظرف مکان، نه ماده ها و متاع های مانده از نسل قبل، در همین ظرف زمان اگر کسی بد می کند دیگری کار خوب انجام می‌دهد، کسی آسیب می بیند دیگری کامیاب می‌شود کسی مریض می‌شود دیگری شفا پیدا می کند، پس ظرف از آن نظر که ظرف است حکمی ندارد، چه ظرف زمان، چه ظرف مکان بلکه ظرف تابع مظروف است.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: در یکی از بیانات نورانی حضرت امیر(ع) وجود دارد که کسی که فال بینی می کرد به حضرت عرض کرد امروز به جنگ نروید چون اگر کسی امروز به جنگ رود شکست می‌خورد. حضرت فرمود او هم امروز می‌آید. من اگر به طرف او می‌روم برای جنگ، او هم امروز به طرف من می‌آید برای جنگ! پس هر کس امروز برای جنگ رفت شکست می‌خورد که منطق صحیحی نیست.

وی اظهار کرد: امیرالمومنین در همین جمله های نورانی فرمود تو مجرم هستی یا دنیا؟ دنیا چه جرمی کرده؟ دنیا منافق نیست، آنچه که کرد علناً در دستش است؛ بیمارها را جابجا کرد، پرستاری کرد نشانه پرستاری اش هم هست، مرده ها را جابجا کرد به قبرستان بُرد علامتش دستش هست، هم قبرستان را به تو نشان می دهد هم بیمارستان را به تو نشان می دهد هم دردمندان زندان را به تو نشان می دهد، چیز خلافی نکرده است. ذره ای نفاق در دنیا نیست. «أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ»، این مظروف است که ظرف را آلوده می‌کند وگرنه در همین دنیا شهدا بودند، صلحا بودند و صدیقین هم بودند.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: وظیفه ما اول معرفت است، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت؛ پس از طی این مراحل، حالا که انسان سبقت گرفت در فضائل اخلاقی و عالم عادل شد، پس از آن باید خواسته اش این باشد در دعا و تضرع و ناله که ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾ خدایا آن توفیق را بده که من در روستای خودم، یا در شهر خودم، یا در حوزه خودم، یا در کشور خودم امام خوب ها باشم که خوب ها به من اقتدا کنند، این چیز بدی نیست، اینکه مقام دنیا نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: ماه مبارک رمضان است و ماه قرآن؛ شما بزرگان قوم هستید شما علمای قوم هستید شما رهبران قوم هستید، این تفسیر قرآن، تعلیم قرآن مدح قرآن، عظمت و جلال و شکوه قرآن را در سخنرانی ها و در جلسات علمی تان فراموش نکنید، بگذارید مردم قرآنی فکر کنند، البته قرائت قرآن حفظ قرآن همه اینها نور است اما قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن، قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند.

برچسب ها: مراجع قم ، امام علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار