توزیع نهال‌های رایگان در منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری+ تصاویر

طرح توزیع رایگان نهال با نظارت ناظران تشکل‌های زیست محیطی در منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

دبیرتشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در کل کشور اعضای شبکه تشکل‌های محیط زیستی به عنوان ناظر از نظر فنی، تعداد و کیفیت نهال‌ها  بر صحت اجرای طرح نظارت می‌کنند.


خانم شریف نیا که ناظر افتخاری این طرح در چهارمحال و بختیاری است در حال بازدید از نهالستان چهارتخته شهرکرد، همراه با کارشناسان و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  افزود:  این نهال‌ها با هدف افزایش سطح زیر کشت نهال‌های مثمر و غیر مثمر، به صورت رایگان بین متقاضیان توزیع می‌شود.


وی گفت: نهال‌ها از گونه‌های جنگلی و کم آب بر تولید شده است و امیدواریم به تعهدات استان چهارمحال و بختیاری در طرح کاشت یک میلیارد نهال برسیم.


شریف نیا نهال‌های موجود در نهالستان چهارتخته شهرکرد را ازنظر کیفی و کمی بررسی کرد و گفت: نهال‌ها از لحاظ فنی هم به شیوه مناسب در حال توزیع هستند.


بیشتر بخوانید


 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سه روز گذشته تا کنون حدود ۱۶۰ هزار اصله از گونه‌های مختلفی که در سال‌های ۴۰۱ و ۴۰۲ تولید کرده ایم در اختیارمراجعه کنندگان قرار داده شده است.


آقای احمدی افزود: صنوبر و کبوده برای زراعت چوب و بادام کوهی و تلخ، سنجد و داغداغان زبان گنجشک را از جمله گونه‌هایی که توزیع شده است عنوان کرد.

وی گفت: مردم می‌توانند برای دریافت نهال به تمام ادارات شهرستان‌های تابعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مراجعه کنند و اگر در آن شهرستان گونه مورد نظر وجود نداشت می‌توانند به نهالستان چهارتخته مراجعه کنند.

احمدی افزود: اگر نهال در شهرستانی تمام شد برای شهرستان مورد نظر تامین خواهیم کرد که مردم برای تهیه نهال مورد نظر مجبور به طی مسافت نشوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کاشت نهال یک اقدام ملی و بین‌المللی در راستای ایجاد فضای سالم و محیط‌زیست پاک و بدون آلودگی است که در کشور ما مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد و به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی رییس‌جمهور است.

احمدی اظهار داشت: اجرای این طرح ملی برپایه چهار محور از جمله زراعت چوب و تامین نیاز چوبی کشور، ایجاد فضای سبز توسط شهرداری‌ها و فضای سبز، اجرای طرح جنگل‌کاری، نهال و بذرکاری و افزایش مسوولیت اجتماعی که بخش خصوصی و شرکت‌های خصوصی در فضا‌های کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی خود، اقدام به کاشت درخت کنند، اجرامی‌شود.

۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده است که از این میزان ۲۰ درصد مساحت استان جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

همچنین ۳۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده که گونه غالب این جنگل‌ها، بلوط است.

عکاس: صادق صادقی چلیچه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.