چطوری مخارج عید نوروز را مدیریت کنیم؟

استفاده از راهکار‌های خلاقانه تاثیر بسیاری در کاهش هزینه‌های غیر ضروری دارد.

به قول بزرگترها، قدیم‌ها همه چیز بهتر بود و دلیل آن هم چیزی نبود جز سادگی و قناعت‌ورزی. اما چند سالی است که چشم و هم‌چشمی دغدغه‌های افراد را چند برابر کرده و حتی بهانه‌ای برای اختلاف‌های جدی میان زن و شوهر‌ها شده است.

یکی از نمونه‌های بارز این الگوی غلط در رسومات دید و بازدید‌های عید نوروز و همچنین افطاری‌های ماه مبارک رمضان دیده می‌شود. در واقع از چند سال گذشته پیروی از الگو‌های تجملاتی در بسیاری از خانواده‌ها باعث شده که برخی دیگر که توانایی مالی کمتری دارند، در مقابل این هزینه‌ها معذب شوند و حتی برای اینکه جلوی مهمانی‌های پر زرق و برق فامیل کم نیاورند، زیر بار قسط و قرض بروند. به همین دلیل عید نوروز بیشتر از اینکه بهانه‌ای برای دور شدن از دغدغه‌ها و نزدیک شدن خانواده‌ها به یکدیگر باشد، به دغدغه‌ای پر استرس تبدیل شده است. اما ریشه‌کن کردن این الگوی غلط جز با تغییر در سبک زندگی خودمان امکان پذیر نیست.

عید نوروز و ماه رمضان پیش رو زمان خوبی برای اصلاح این الگوی غلط است تا هم آرامش خانواده را تامین کنیم و هم با حذف هزینه‌های اضافه بتوانیم پس انداز کنیم. از طرفی دیگر خانواده‌هایی که عادت دارند هم برای دید و بازدید عید نوروز و هم افطاری ماه رمضان مهمانی برگزار کنند، هم زمانی این دو مناسبت برایشان مزیت است تا از تکرار مهمانی‌های پر خرج جلوگیری کنند.

استفاده از راهکار‌های خلاقانه تاثیر بسیاری در کاهش هزینه‌های غیر ضروری دارد. اعضای یک خانواده می‌توانند با استفاده از ایده‌های مختلف، دیگران را نیز به فکر حذف چشم و هم‌چشمی‌های آسیب زا بیندازند و آن‌ها را نیز به این سمت ترغیب کنند.

 در ادامه به راهکار‌هایی که می‌توانند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شوند می‌پردازیم.

تنقلات خانگی درست کنید

شکلات و شیرینی از گران‌ترین و پر هزینه‌‎ترین تنقلات است. با این حال اگر به صورت خانگی درست کنید در بخشی از هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. شیرینی نخودچی، برنجی و نارگیلی از جمله شیرینی‌های کم هزینه و کم دردسری است که می‌توانید به صورت خانگی درست کنید. همچنین میوه خشک نیز از جمله تنقلات مجلسی است که می‌تواند برای پذیرایی عید مناسب باشد.

از تخفیف‌های آنلاین استفاده کنید

خرید از آنلاین شاپ‌ها علاوه بر اینکه دردسر مواجه شدن با شلوغی و ترافیک خیابان‌ها را ندارد، امکان مقایسه قیمت‌ها و خرید از بهترین فروشگاه را به شما می‌دهد. همچنین یکی از مزیت‌های خرید از آنلاین شاپ‌ها این است که معمولا به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان تخفیف می‌گذارند.

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

برای خرید آجیل و تنقلات مرسوم عید نوروز از فروشگاه‌هایی خرید کنید که تعرفه آن‌ها طبق تعرفه اعلامی دولت است. بسیاری از فروشگاه‌ها طبق تعرفه دولت قیمت‌گذاری نمی‌کنند و قیمت‌هایشان بیشتر از حد معمول است؛ بنابراین پیش از اعلام تعرفه‌ها خرید نکنید.

عیدی‌های سنگین و پرخرج ندهید

از هدایای گران‌قیمت برای کودکان استفاده نکنید چرا که همه توان مالی جبران آن را ندارند و موجب افزایش رقابت و چشم و هم‌چشمی میان خانواده‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید به جای پول، به کودکان کتاب، لوازم التحریر یا هدیه‌های کوچک و جذاب هدیه دهید.

تفریحات کم هزینه را انتخاب کنید

همانطور که گفته شد فلسفه عید نوروز این است که افراد با اقوام و خویشاوندان دیداری تازه کنند، برای مدت کوتاهی از دغدغه‌ها دور باشند و از حضور یکدیگر لذت ببرند نه اینکه دائما ذهنشان درگیر کم و زیاد بودن چیزی باشد؛ بنابراین مقصد‌های تفریحی عید نوروز را طبیعت انتخاب کنید و تا جای ممکن خوراکی‌ها و غذا‌های مورد نیاز را از خانه ببرید تا در مخارج شما صرفه‌جویی شود.

منبع: تبیان

برچسب ها: شب عید ، خرج و مخارج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
عجب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
یارو ماشین داره خونه داره شب سر گشنه زمین نمیگذاره بدنش سالمه بعد به جای شکر خدا به زمینو زمان فحش میده چرا نمیتونه ایفون بخره!چرا نمیتونه فرشو مبلشو عوض کنه
داستان این روزای اکثر ماها همینه به جای شکر داشته هامون فقط ناشکری نداشته هامونو میکنیم
Germany
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
چرت نگو ... !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
در قدیم گفتند تره کاشتم برواگیر نانم شود برگشته دشمن جانم شده ماهم رفتیم این آقایان را انتخاب کردیم به کشور مان سروسامان بدهند اقتصاد را درست کنند هیچ کاری نکردند که هیچ همه چی را خراب کردن و گرانی تمام اجناس واقلام مورد نیاز مردم صدبرابر بالا بردند دیگه چه مهمانی مردم تو خرج روز مره خودشان هم ماندند چی مدیرت کنند نفس تون از جای گرم در میاد شاید ده درصد مردم ایران دست شان به دهان شان برسه در توان شان باشه مسافرتی بروند و یا مهمانی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
اصلا هم رسم غلطی نبود گذشته مثلا خواهر و برادر گهگاهی همدیگر دعوت میکردند چه اشکالی داشت ویا فامیلها تو باغ ها دور همی فامیلی می‌گرفتند خیلی بهشون خوش می‌گذشت حرف جک تعریف کردند ویا مشکلات هم باخبر میشدند و با کمک هم مشکلات حل و فصل میشد صلح رحم انجام میدادند روحیه آدم شاد میشد چند سالی هست آدم جرات نمیکنه به فامیل خودش ی زنگی بزنه احوالپرسی کنه ویا شام نهار دعوت کنه از بسکه همیچی قیمت ها صد برابر شده آدم باید از مهمان دوری کنه روزگار مردم را سیاه کردند دولت مردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
به قول قدیمیای ما ،وقتی کف دستت مو نداره چی رو میخوای بکنی؟
پولی برای چشم وهمچشمی هست؟
بماند یه عده رو که دارن میترکن ونمیدونن چجوری خرجش کنن.
ولی عده زیادی ،واقعا عده زیادی ندارن
من خودم هنوز برای بچه هام یه برگ سبز بقول گفتنی نگرفتم.
طفلی بچه هام هی از خرید رفتن طفره میرن.
بچه ها میگم دوتا دونه هستن ،نه بیشتر.
خدایا خودت رحم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
واقعا چقدر متن بی محتوا و تخیلی ای بود. نخورید ، نیاشامید ، نگردید ، آخه کدوم چشم و هم چشمی؟ مردم واسه مهمان که هیچی واسه جلوگیری از سوء تغذیه فرزندان خودشان هم که شده دیگه نمیتونن سال به سال دو کیلو آجیل یا گوشت قرمز بخرن بعد شما هی میگویید سفره هاتون رو کوچکتر کنید و بیشتر فرزند بیاورید .
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
معمولاایرانبهابی تدبیرن :
یعنی اینکه مدیریت مخارج ندارن چون کارت دست خانمهاست وشرط اول زنان ایرانی اینه که طرف خسیس نباشه ولی منظوراوناول خرج بودنه که بهش میگن خسیس نبودن
این خصوصیت یعنی بی تدبیری وبی برنامگی وبی قانونی درزندگی بین دولت وملت ایران مشترکه ""
خخخخخخخخخخ
دروتخته بهم جورن
خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
مردم ایران دقیقا چی رو مدیریت نمیکنن وبی تدبیرن؟؟؟شما از مریخ تشریف میارین؟؟؟؟سالهاست که مردم آجیل وگوشت و میوه از سفره هلشون رخت بربسته.
گناه مسئولین رو به پای مردم ننویسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
عقل و شعور درست و حسابی نداری.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۳:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
حقیقت بعضی وقتاتلخه حقیقت آشکاره حقیقت رونمیشه مخفی کردوتلاش برای مخفی کردن حقیقت تلاش بیهودست حیف ازاین تلاش ببهوده
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۲:۲۲ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
مگه بی پولهای بیکار شده که دارن با یارانه معیشتی چندرغازی صدقاتی اندک زنده می مانند و اون کالابرگی مزخرفی که باید برای دریافتن خرید نقدی کنید تا بتونی از تخفیفش استفاده کنی که ازش نمی سه استفاده کرد به علت عدم موجودی در کارت بانکی اقشار ضعیف بینوایان دیگه میشه چه پولی رو مدیریت کرد فقط واگذار کردیم اون مسولان مدیران بی کفایت نالایق را به خداوند جل جلاله که این گرانیهای افسارگسیخته تحمیلی را بر بینوایان روا داشتند و کالابرگ را هم برای دهکهای پایین بینوایان رایگانش نکردند . والسلام و صلوات التماس دعا . اللهم عجل لولیک فرج .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
بینوایان " اثر ویکتور هوگو "