کنترل کوچ عشایر قشقایی در استان‌های جنوبی از سمیرم

فرماندار سمیرم گفت: هماهنگی بین شهرستانی می‌تواند از کوچ زود هنگام عشایر به مراتع ییلاقی شهرستان سمیرم جلوگیری کند.

فرماندار سمیرم در سفر خود به مناطق قشلاقی عشایر در جنوب کشور گفت: با هماهنگی که با ادارات امور عشایر در استان‌های جنوب کشور انجام شد، برای جلوگیری از کوچ زود هنگام تعاونی‌های منابع طبیعی علوفه یارانه‌ای در اختیار عشایر می‌گذارند.


اصغر هدایت افزود: طبق تقویم کوچ عشایر باید اواخر اردیبهشت هر سال وارد مراتع ییلاقی شهرستان سمیرم شوند که اگر زودتر وارد مراتع شوند هم خود عشایر و هم مراتع شهرستان آسیب می‌بینند.

رئیس اداره امور عشایر سمیرم گفت: ۴۷۵۰ خانوار عشایر با ۶۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین با آغاز فصل کوج وارد مراتع شهرستان سمیرم می‌شوند که در سال جاری با وجود مشکلات که برای عشایر ایجاد شده ماندن برای عشایر در مراتع قشلاقی جنوب به سختی انجام می‌شود.


علی رحیمی افزود: عشایر به دلیل خشکسالی و نبود علوفه و آب در مراتع جنوبی با مشکلات زیادی روبرو هستند که نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند کوچ خود به مراتع ییلاقی را به عقب بیندازند، زیرا مراتع ییلاقی آمادگی ورود عشایر را ندارند.

مهدی رستمی مدیر کل امور عشایر استان بوشهر هم گفت: با توجه به حمایت‌هایی که از عشایر انجام می‌شود سعی شده که علوفه و آب در اختیار عشایر بگذاریم تا عشایر بتوانند زمان بیشتری را در مراتع استان بوشهر سپری کنند.


شهرستان سمیرم با ۴۷۵۰ خانوار عشایر که این عشایر با فرا رسیدن فصل سرما مراتع سمیرم را به سمت مراتع جنوبی کشور از جمله استان بوشهر خوزستان، فارس و کهکیلویه و بویر احمد ترک می‌کنند در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

برچسب ها: کوچ عشایر ، سمیرم ، کنترل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.