آغاز کارزار تبلیغاتی در مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور مولداوی از آغاز کارزار تبلیغاتی به منظور پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا خبر داد.

مولداوی از جمله ۱۵ کشوری است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به استقلال دست یافت. این کشور اروپای شرقی که در همسایگی اوکراین قرار دارد طی سالیان اخیر کوشیده است با دوری از روسیه، به جبهه‌های غرب بپیوندد. تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا بخشی از تلاش‌های رهبران این کشور است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایا ساندرو، رئیس جمهور مولداوی امروز (دوشنبه) از آغاز کارزار تبلیغاتی برای همه پرسی به منظور پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا خبر داد و از رهبران مدنی خواست به این کارزار بپیوندند. 

ساندو اعلام کرد براساس برنامه ریزی‌های انجام شده است تا در ماه دسامبر همه پرسی برای عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا انجام شود. این فرصتی بزرگ برای کشور است. ما تمایل سیاسی برای برداشتن این گام داریم و مردم مولداوی خواهان آن هستند که بخشی از اتحادیه اروپا باشند. 

رئیس جمهور مولداوی همچنین قرار است در اواخر سال میلادی جاری در انتخابات ریاست جمهوری برای دومین دوره در انتخابات شرکت کند. براساس پیشبینی ها، عضویت مولداوی در صورت پذیرش در همه پرسی، در قانون اساسی نیز درج خواهد شد تا روسای جمهور آتی نتوانند آن را لغو کنند. 

مولداوی با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت اکنون رهبران طرفدار غربی را در راس امور خود می‌بیند که به دنبال محقق کردن آرزوی پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هستند. مولداوی در سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت خود در این اتحادیه را به ثبت رساند و در ماه مارس همراه با اوکراین پیش نویس چارچوب پیوستن به این نهاد را دریافت کرد. 

روابط مولداوی به روسیه از زمان حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ رو به تیرگی نهاده است، زیرا این کشور به شدت این موضوع را محکوم کرده و خواستار پایان بخشیدن به این جنگ از سوی مقامات کرملین شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار