در برنامه بالاتر بررسی شد؛

در تامین بنزین و سایر حامل‌های انرژی با کسری مواجه هستیم

کارشناس انرژی گفت: کسری بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور در حال تبدیل شدن به یک مسئله جدی است.

 کارشناس انرژی گفت: کسری بنزین  و سایر حامل های انرژی در کشور در حال تبدیل شدن به مسئله‌ جدی است و با تخصیص بنزين  به کارت ملی شاهد افزایش دلالی و سوداگری خواهیم بود.

امروز برنامه بالاتر به بررسی اختصاص یارانه بنزين به کد ملی  یا به کارت سوخت پرداخت و در این برنامه فرتوک زاده، کارشناس انرژی به عنوان مخالف اختصاص یارانه بنزين به کد ملی و زمانیان، کارشناس انرژی به عنوان موافق  در این برنامه حضور داشتند.

فرتوک زاده کارشناس انرژی گفت: بنزین به عنوان کالای خصوصی که محسوب می شود باید هزینه های آن پرداخت شود اما بعد از گذشت مدتی و بر اساس سیاست هایی که رخ داده است بنزین از کالای خصوصی به عنوان کالای عمومی و سپس به عنوان حق مردم تلقی شده است. 

وی افزود:  قیمت ها در حوزه اقتصاد  با یکدیگر ارتباط دارند بنابراین باید قیمت بنزین با سایر بخش و هزینه ها تثبیت شود.

او گفت:  بنزین در سبد خانوارها طی یک دهه اخیر برابر با افزایش هزینه ها تغییر نکرده است. به طور مثال اگر نرخ تورم در کشور افزایش یافته باید برابر با آن قیمت بنزین هم تغییر پیدا می کرد. اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که این رابطه نسبی بهم خورده است.

فرتوک زاده افزود:  بنزین در حال حاضر  چند گونه ذینفع دارد  به طور مثال برای کسانی که در حومه شهرها زندگی می کنند اما محل کار در مرکز شهر است  این تغییر نکردن قیمت بنزین برای آنها نفع دارد. همچنین برای تاکسی های اینترنتی که عرضه و تقاضای آنها برابری  می‌کند و ما شاهد رشد انفجاری استفاده از تاکسی های اینترنتی هستیم  که‌ این مسئله  برای آنها بسیار منفعت دارد.

او گفت: تخصیص بنزين به کارت ملی و به تمامی افراد امکان افزایش سوداگری و دلالی را در حوزه خرید وفروش بنزين در پی خواهد داشت.

در ادامه این برنامه رضا زمانیان کارشناس انرژی هم گفت: اگر بنزین را مستقیم  به مردم دهیم یا  به گونه ای اختصاص دهیم که مبادله سوخت توسط مردم صورت گیرد این اقدام درست نیست و مشکلات زیادی در پی دارد.

او اظهار کرد: با کسری جدی در بنزین و سایر حامل های انرژی مواجه هستیم و مسئولان در خصوص مشکلات حامل های انرژی و کسری انرژی با مردم صحبت نمی کنند. 

او گفت: یکی از راهکار ها در خصوص بنزین مقاومت  در برابر کسری بنزین  است که این راهکار مناسبی نیست. 

زمانیان بیان کرد: مسئله‌ بنزین در حال حاضر تبدیل به یک مسئله‌ اجتماعی شده است‌ و همواره تا جایی که مردم مشکلی ندارند این  مسائل را از مردم مخفی کرده ایم.

این کارشناس انرژی گفت: مردم تصور می کنند دولت با سیاست قیمت گذاری دستوری و به نوعی در راستای تامین  ذینفعان  ممکن است قیمت بنزین را تغییر دهد که این اقدام درست نیست  و باید در خصوص تغییر قیمت ها در بحث انرژی با مردم صبحت کرد‌. 

برچسب ها: بنزین ، قیمت بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
الان کجای دنیا با ۱۵۰۰ یا سه هزار تومن بنزین میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
قیمت رهن و اجاره خانه اشک قشر کارگر را در میاره . یا وزیر کار ایران را استیضاح کنید . یا به حول قوه الهی آبروی مجلس باید برود.زمین رایگان هم به مستأجران نمی‌دهید که آنها بسازند
آخرین اخبار