بازار تاریخی سنندج، یادگاری ماندگار

بازار سنندج با الهام از بازار نقش جهان اصفهان به صورت مستطیل شکل احداث شده است و با قدمت ۳۵۶ سال، خاطرات گذشتگان و بزرگان کردستان را یادآوری می‌کند.

 بازار سنندج به عنوان یکی از بازار‌های سرپوشیده در مرکز شهر سنندج شامل آجر‌هایی است که نشان دهنده قدمت زیاد این بازار است، با توجه به اطلاعات موجود، زمان ساخت این بازار به زمان شاه صفی و هنگام حکومت سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ برمی گردد.

این بازار از سنگ، خشت و آجر در مرکز شهر سنندج ساخته شده است. هنگامی که داخل بازار سنندج بروید، همانند بازار سنتی اصفهان از بالا شبیه به یک مستطیل بزرگ است و تونل خطی ندارد، فقط گویی داخل یک مستطیل بزرگ با دروازه‌های متعدد قدم بر می‌دارید.

 در زمان‌های قدیم این بازار چهار دروازه داشته، اما امروزه فقط سه دروازه باقی مانده است. طراحی بازار سنندج مستطیل وار همراه با طاق‌هایی به عنوان سقف و بالا پوش مغازه‌ها است.

بر روی سقف بازار نیز گنبد‌های متعددی دیده می‌شود. این بازار شامل ۳۰ راسته و۲۸۰ حجره تاریخی است که در طی تاریخ حدودا ۴۰۰ غرفه نیز در بخش‌های جانبی این بازار ساخته شده اند. 

بازار در اثر خیابان‌کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی و بخش جنوبی آن بازار آصف، نام گرفته است.

اگر به لباس‌های محلی کردی یا حتی پارچه‌های رنگارنگ کردی علاقه دارید به راحتی می‌توانید با تنوع بالایی از این بازار خرید کنید.

بازار قدیمی شهر سنندج سال ۱۳۷۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.