قدرتمندترین دستگاه MRI جهان، اولین تصاویر مغزی خود را با جزئیات بالا ثبت کرد

این دستگاه دارای قدرت میدان مغناطیسی ۱۱.۷ تسلا است؛ برای مقایسه، دستگاه‌های MRI معمولی حداکثر ۳ تسلا قدرت دارند.

قدرتمندترین دستگاه MRI جهان، اولین اسکن خود از مغز انسان زنده را به ثبت رساند. این اسکن تصاویری با وضوح فوق‌العاده بالا از مغز ارائه می‌دهد. این دستگاه می‌تواند به محققان و پزشکان در درک بهتر ماهیت مغز و درمان بیماری‌های عصبی کمک کند.

دستگاه Iseult MRI که توسط «کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه» یا CEA توسعه یافته، دارای قدرت میدان مغناطیسی ۱۱.۷ تسلا است. برای مقایسه، دستگاه‌های MRI معمولی که امروزه در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً ۱.۵ یا حداکثر ۳ تسلا قدرت دارند. Iseult چند سال پیش روی کدو‌تنبل آزمایش شد، اما اکنون در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای اولین‌بار مغز ۲۰ داوطلب سالم را اسکن کرده است.

اولین اسکن مغزی قدرتمندترین دستگاه MRI جهان

قدرتمندترین دستگاه MRI جهان

مزیت اصلی در این دستگاه، قدرت بالای آن است که می‌تواند با سرعت زیادتری تصاویری با وضوح بسیار بالا از مغز بگیرد. Iseult تنها در چهار دقیقه می‌تواند تصاویری با وضوح ۰.۲ میلی‌متری از بافت مغز را به‌صورت افقی، در برش‌هایی به ضخامت ۱ میلی‌متر ثبت کند. این حجم معادل ثبت چند هزار نورون در یک زمان مشخص است.

برای اینکه دستگاه‌های MRI معمولی بتوانند عکس‌هایی با این وضوح بگیرند، بیماران باید بیش از دو ساعت کاملاً ثابت دراز بکشند و کوچک‌ترین حرکت باعث تارشدن عکس می‌شود.

همچنین عرض دهانه این دستگاه حدود ۹۰ سانتی‌متر است که بیماران می‌توانند به‌راحتی سر خود را در آن قرار دهند. ممکن است این افزایش نسبت به اندازه ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر دستگاه‌های معمولی چندان زیاد به‌نظر نرسد، اما فضای بیشتر برای سر بیمار به کاهش کلاستروفوبیا (ترس از فضای بسته) کمک می‌کند.

Iseult می‌تواند به محققان و پزشکان در درک، تشخیص و درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک زیادی کند. این دستگاه می‌تواند علائم و عناصر شیمیایی که با اسکن‌های MRI معمولی دیده نمی‌شوند (ازجمله مولکول‌هایی مانند گلوکز و گلوتامات)، شناسایی کند. همچنین این دستگاه می‌تواند توزیع لیتیوم در مغز را که برای درمان اختلالات دوقطبی استفاده می‌شود، ردیابی کند.

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: اسکن ، مغزی ، ام آر آی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گرونه معمولا برای تشخیص همون ۱/۵ تسلا هم جواب میده این مدلها بیشتر کارکرد تحقیقاتی داره . اینگونه نیست که هر چی قدرت مگنت بالاتر باشه تشخیص بیماری سریعتر یا دقیقتر باشه خیر . و در جواب دوستی که صحبت از ساخت آن در داخل اینگونه نیست برای دستگاه‌ها باید جهان شمول باشه یعنی کامپیوتر آن توسط یه کشور مگنت یه شرکت کویلها یا گاز علیم یه کشور مثل هواپیما چند ملیتی و مهمتر تکنولوژی این دستگاهها و حتی سی تی اسکن خیلی سخت و بالاست که از عهده یه کشور ساخته نیست. نیازی هم نیست که کشور هزینه کنه برای ساخت این دستگاهها تحریم نیست برخی قطعات ام به دلیل بی اعتمادی به حکومت ایران ممکنه ولی خوشبختانه شرکتها با دلالی و واسطه غیر مستقیم خدا خیرشان بده مثل امارات به دستمون میرسونند مهم پزشک است که با این وضع ناکارآمدی حکومت دارن مهاجرت میکنند در بحران کرونا از سازمان بهداشت جهانی اومدن و چندین دستگاه سی تی اسکن خوب هدیه دادن به دولت .
Italy
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
الان فردا یک عده میان ما این دستگاه رو بومی سازی کردیم..مثل ساخت هواپیما و واکسن کرونا و مستعان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بسیار خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
کاش نخبه ها بتوانند با کمک هوش مصنوعی و تلفیق دستگاههای مختلف اسکن بدن و.. به سیستم فوق حرفه ای برسند که بتواند از تمامیه قسمتهای بدن بدون کوچکترین ضرر و عارضه ای تصاویر حقیقی تمام رنگی و با کیفیت 8k ! تهیه کند و این سیستم با اتصال به هوش مصنوعی بتواند هر نوع مشکل و بیماری را در تمامیه ارگان و اندامها بیش بینی کند!!!!! یعنی فرد قبل از اینکه ناراحتی و مریضی در او بخواهد شکل بگیرد مطلع شود و پیشگیری کند البته این دستگاه دو بدی خواهد داشت اول آجر کردن نون همه پزشکان دوم نمیر المومنین شدن همه انسانها :)
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتند یافت می نشود جسته ایم ما. گفت آنکِ یافت می نشود آنم آرزوست!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
سلام. بدن انسان مثل لباس برای روح و ربطی به روح نداره اگر مرگ برسه روح جدا بشه می میره حتی اگر بدن سالم باشد
.یه خورده زندگی پس از زندگی را نگاه کن ،؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بنطرتون ما تیبا۲ رو تولید کنیم یا نه....زه اپشن حساب بشه یا نه......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خودتحقیر بدبخت، اینجا حرف از دستگاه MRI، است چه ربطی به تیبا دارد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
یک شرکت در اصفهان اینجور دستگاهها را تولید و حتی به روسیه صادر می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
کار دست متخصصان سپرده شود هر ناممکنی ممکن میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
توی این مملکت کاری به MRI ندارند. تو فکر دلال بازی و احتکار و افزایش قیمت و دزدی و رانت خواری و... هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
MRI قوی اوجب واجبات درمان سرطانه
آخرین اخبار