تنفس ۱۴ روز هوای مطلوب نتیجه خروج یک میلیون خودرو از تهران

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به تنفس هوای پاک در تعطیلات نوروز گفت: تنفس هوای پاک به دلیل خروج حدود یک میلیون خودرو از تهران بود.

عطیه کاظمی؛ کارشناس محیط زیست اظهار کرد: تهران در ۱۴ روز ابتدایی سال، ۴ روز هوای پاک و ۱۰ روز هوای قابل قبول داشته است. در تعطیلات نوروز و موج سفر‌ها اعلام شد که ۹۵۰ هزار خودرو از تهران خارج شده‌اند که به عقیده بنده همین مورد باعث افزایش کیفیت هوا بوده است.

وی ادامه داد: افزایش کیفیت هوا همزمان با کاهش تعداد خودرو‌ها ثابت می‌کند که این وسایل نقلیه متحرک هستند که دلیل اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند و لذا هرچه‌قدر به سمت کاهش تعداد خودرو‌های تک‌سرنشین، افزایش حمل و نقل عمومی و برقی کردن حمل و نقل برویم، شانس اینکه روز‌های پاک بیشتری داشته باشیم افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس محیط زیست در ادامه به نقشه راه برقی شدن حمل و نقل عمومی تهران اشاره کرده و گفت: واردات تاکسی و اتوبوس برقی بسیار راه‌گشا خواهد بود البته به شرطی که به طور همزمان ایستگاه‌های شارژ برقی نیز راه‌اندازی شود. در مرحله بعد باید به سمت برقی شدن خودرو‌های شخصی برویم تا بتوانیم از بار آلایندگی پایتخت بکاهیم.

کاظمی تأکید کرد: درست است که تاکسی و اتوبوس برقی بسیار مهم است، اما از تخصیص بودجه به توسعه خطوط و نوسازی و جایگزینی واگن‌های مترو نیز نباید غافل شد چرا که درحال حاضر بیشترین تردد‌ها از طریق مترو انجام شده و همچنین مترو پاک‌ترین نوع حمل و نقل عمومی است که ترافیکی نیز ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به لزوم افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی نیز گفت: سیستم احتراق موتور خودرو‌های ما قدیمی و مصرف سوخت آن‌ها بالا است. با توجه به اینکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو مردم به ناچار به خودرو داخلی روی آورده‌اند ضروری است که حداقل کیفیت این خودرو‌ها افزایش پیدا کند. متأسفانه خودروسازی داخلی که رقیبی برای خود نمی‌بیند تلاشی برای افزایش کیفیت خودرو نمی‌کند و لازم است که نهاد‌های ناظر به این موضوع ورود کنند.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: خودرو‌ها عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند و هر راهکاری که به کاهش تردد خودرو شخصی، افزایش کیفیت آن‌ها و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی پاک کمک کند، بهترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب ها: هوای پاک ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
باید فورا یک میلیون خودرو از تهران کم بشه یا با گرون کردن بنزین یا کل شهر رو زوج و فرد کردن یا هر جور دیگه والا تهران قابل زندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
یک میلیون خودرو اگر در تهران برقی بشن هوای تهران همیشه تمیز خواهد بود
آخرین اخبار