کلاهبرداران اینترنتی در کمین فطریه روزه‌داران!

با فرا رسیدن عید فطر کلاهبرداران سایبری در تلاش هستند در پوشش پرداخت فطریه، زکات، کفاره و… حساب بانکی شهروندان را خالی کنند.

«پیامک پرداخت شهریه برایم آمد، وقتی لینک را باز کردم تلفن همراهم هک و همه حسابم خالی شد»، این بخشی از صحبت‌های شهروندی است که مورد سواستفاده کلاهبرداران سایبری قرار گرفته‌است. 

در آستانه عید فطر نیز رییس پلیس فتا پایتخت در خصوص افزایش فعالیت کلاهبرداران در پوشش پرداخت فطریه، زکات، کفاره و… هشدار داده است. 

سرهنگ معظمی گودرزی می‌گوید که افراد سودجو با طراحی سایت‌های جعلی کاربران را به بهانه‌ی پرداخت فطریه به صفحات فیشینگ هدایت کرده و «اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی و خالی کردن حساب بانکی آنان می‌کنند.»

پیشتر نیز کلاهبرداران در قالب پیامک سهمیه سوخت، ابلاغ الکترونیکی ثنا، پیامک سبدکالا و قطع شدن یارانه و طرح معیشت، برنده شدن در قرعه کشی، طرح نهضت ملی مسکن و... افراد زیادی را مورد سواستفاده قرار داده اند.

به گفته پلیس فتا، برداشت‌های غیرمجاز و برداشت‌های اینترنتی بالاترین حجم کلاهبرداری سایبری را در کشور به خود اختصاص داده است و چهار استان تهران، اصفهان، مازندران و خراسان رضوی بیشترین آمار را در کلاهبرداری‌های اینترنتی دارند. به گفته معاون استاندار یزد در این استان به طور میانگین ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان از مردم از، طریق اینترنت کلاهبرداری می‌شود یعنی مبلغی معادل هزینه خرید ۳۴ خودرو پراید.

البته آمار بالای جرائم پیامکی و اینترنتی فقط مخصوص به ایران نیست، طبق گزارش آمار‌های مرکز جرایم اینترنتی FBI سال گذشته در آمریکا روزانه بیش از ۲۰۰۰ شکایت درخصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی ثبت شده است.

 همراه با رشد دامنه زندگی دیجیتال، انسان مدرن نیز بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید و خطر و کلاهبرداری قرار می‌گیرد. کلاهبرداری‌های جدید که تنها با متنی کوتاه در یک پیامک گنجانده می‌شوند و متاسفانه در بسیاری از مواقع موفقیت‌آمیز هم هستند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا سرهنگ علی‌محمد رجبی دلیل اصلی آمار کلاهبرداری‌های سایبری را ناآگاهی مردم می‌داند و می‌گوید که مجرمان سایبری بر روی غفلت مردم حساب می‌کنند، نه توانمندی خودشان. «بخش زیادی از افراد بزه دیده هشدار‌ها را می‌شنوند و با آن آگاه هستند، اما در لحظه جرم دچار غفلت می‌شوند.».

اما معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا سرهنگ رامین پاشایی معتقد است که در اغلب کشور‌ها خدمات عمومی از طریق یک سامانه متمرکز اطلاع رسانی می‌شود، اما «در کشور ما هر دستگاه اجرایی و خدماتی سامانه‌ای مختص به خود دارد این مسئله زمینه را برای سردرگمی مردم و اثرگذاری بیشتر کلاهبرداران فراهم می‌کند.»

به گفته کارشناسان، بهترین روش مقابله با این نوع کلاهبرداری‌ها افزایش اطلاعات مردم و آگاه‌سازی آحاد جامعه است. در خصوص لینک‌های آلوده نیز مردم باید مطمئن باشند، دستگاه‌های دولتی از طریق سرشماره‌های شخصی اقدام به ارسال لینک نمی‌کنند و هر نوع لینک ارسالی به بهانه‌های مختلف اداری و قضایی با سرشماره‌های شخصی می‌تواند جعلی و آلوده باشد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار